Gymnastisera äldre häst (långt)

Sirpafinnen

Trådstartare
Rider regelbundet en 25-årig Islandsvallack och har gjort det till och från nu i ett par år. Har egentligen först på senare tid verkligen tröttnat på att bara traska runt i skogen och vill försöka utveckla och utvecklas. Vindur har i minst 10 år just bara ridits i skogen, rakt fram och ingen som helst gymnastisering förutom det som nu skog och mark ger. Han har dåligt med ryggmuskler och är ingen skön upplevelse att rida barbacka på även om jag gör det då och då för att träna min balans. Han har varit lat och man har verkligen fått jobba för att kunna hålla styrfart, så fort man slappnat av så dog han igen. Någon gång kunde han piggna till så pass i en galopp på hemväg att han faktiskt gjorde ett litet glädjebocksprång men snart somnade han igen.

Jag skriver i dåtid då jag insett att jag måste börja i rätt ände; på att få honom mer framåt först och inte som mina ynka-tre-år-på-ridskolan-för-länge-sedan-jobba-mot-handen-liksom som för oss bara resulterar i siraps-fart och inrullad hals. Älskar att läsa faktaböcker och tips och har nu istället ridit på lång tygel i alla gångarter så att han ska få hitta sin balans bättre och även varierat ridningen mycket mer. Slalom runt träd, tempoväxlingar, bommar på marken, longering osv samtidigt som jag kämpar (med mig själv) att förfina hjälperna allt mer, har förlitat mig alldeles för mycket på tyglarna och förstår mer och mer detta med vikthjälperna, små aha-upplevelser faktiskt! I alla fall så ser jag till min lycka att min omvärdering har gett resultat såvida att han blivit mer framåt, känns gladare att rida och är känsligare för vad jag gör, underbart! *känner mig duktig*.

Helst skulle jag vilja rida för någon som kan hjälpa oss att göra rätt men har inte några kontakter - just nu i alla fall. Antar att jag har en massa konstigheter för mig då jag lullat omkring på olika privathästar genom åren. Vindur bor med en shettiskompis på hemmaplan så jag träffar liksom inga andra hästmänniskor förutom den pensionerade ägarinnan som är nöjd med att bara vara nu. Alltså slukar jag böcker så länge.

Vad jag vill är att Vindur ska komma i bättre form och att jag själv ska lära mig en massa på kuppen, dock med hänsyn till hans höga ålder. Så börjar jag då närma mig min fråga; jag longerar med jämna mellanrum där vi kommit till att börja med övergångar till trav. Han har visat sig väldigt "stel" i sin vänstra sida (eller i bakbenet eller hur det nu blir..) - i höger varv travar han normalt (vi har ju bara inte fått in ett bra jämnt tempo än) men i vänster varv travar han styltigt och faller gärna in i några galoppsteg. Jag har ju märkt denna skillnad även när jag ridit och skrittat på volter, i vänster varv flyttar han gärna in bogen "först" när jag minskar diametern, än så länge har jag hållit mig till skritt på volterna då jag vill få det att funka där först. NU till frågan som alltså är: vad gör jag för att bäst mjuka upp/stärka och vad är det mer exakt som förmodligen är stelt/svagt? Är en glad amatör som fått upp ögonen för detta med AR, barock o western och vill lära mig meeer, det känns så rätt. Vad tror ni om mitt lilla "projekt"? Jag inbillar mig ju inte att han ska bli en barockhäst men jag vill att vi ska ha kul ihop och ha något att sträva efter. Vad ska vi träna mer på? Markövningstips? Tips på nånstans det står bra om markövningar och tömkörning? (som jag också vill lära mig, har beställt AE:s video till att börja med). Är det nåt jag absolut INTE ska göra?? :bump: (ivrig)
 
Hej, vad kul att du blivit så intresserad, tror du kan hitta mycket du har nytta av inom denna disciplinen, speciellt med en så gammal häst som behöver byggas upp långsamt.

Var i landet håller du till? Vore ju lustigt om det inte finns någon som kan hjälpa dig lite, nu när så många håller på.

Börja med ett träna mycket bara på att känna. Känn efter hur du sitter, hur du kan påverka din häst med bara hur du sitter, de små förändringarna. Kan du flytta hans höfter genom att flytta dina egna? Kan du flytta hans bogar mellan dina tyglar? Kan du hitta en mjuk böjning genom hela hans kropp som leder till att han sänker sin nacke och slappnar av? Det är en början!

Lycka till!

Frida
 
Sörmland..

Bor i Flens kommun i sörmland, närmare bestämt i en by mitt emellan Katrineholm, Nyköping o Flen, rätt så centralt faktiskt ;) Så det finns säkert folk men jag har bara inte kommit så långt att jag börjat höra mig för aktivt.

Lustigt att de skriver det där med att "känna efter" - det är precis så jag gör mycket nu. Det började med att jag läste lite om westernridning och deras hjälper o lekte sen cowboysare i skogen, döm om min förvåning när den gamla pållen reagerar jättebra på "undan tygeln mot halsen" och när jag efter att ha testat western på Okna Ranch provade stanna Vindur på deras sätt så funkade det direkt *skrattar*. Så har det fortsatt; läser och testar mig fram (stackars häst :crazy: ) Har ännu inte gett mig in på de engelska böckerna då jag är rädd att de ska vara för tunglästa med en massa fackutryck som man hela tiden får sitta o slå upp *lat*. Nåt tips på nån som är värd att ta sig igenom??
 
Äre verkligen ingen mer som....

....som vill/kan svara på min undring? Trodde det skulle haaagla in svar ;) . Jag plockar här ut min fråga ur min långa text;

jag longerar med jämna mellanrum och han har visat sig väldigt "stel" i sin vänstra sida (eller i bakbenet eller hur det nu blir..) - i höger varv travar han normalt men i vänster varv travar han styltigt och faller gärna in i några stolpiga galoppsteg. Jag har ju märkt denna skillnad även när jag ridit och skrittat på volter; i vänster varv flyttar han gärna in bogen "först" när jag minskar diametern, än så länge har jag hållit mig till skritt på volterna då jag vill få det att funka där först. Han väljer alltid höger galopp när vi rider och får man honom att ta vänster så känns det som att sitta på ett springande staket eller nåt... vad gör jag för att bäst mjuka upp/stärka och vad är det mer exakt som förmodligen är stelt/svagt? Han har ju "bara gått rakt fram" och fått bestämma vilken galopp han velat i typ 10 år så det är ju inte så konstigt.. (förutom att jag har börjat variera min ridning mycket mer så stretchar jag hans ben och hals efteråt).

:bump: (ivrig igen)
 
Re: Äre verkligen ingen mer som.... Jodå men långt blev det...

Om jag skulle våga mig på en gissning på vad som är svagt, så skulle det bli höger bak, eftersom han tydligen undviker att få det som ytter bärande ben då du minskar volten. Genom att skjuta bogen före sig då du minskar volten i vänster varv säkerställer han att inte behöva sätta in höger bak under kroppen. Jag skulle inte rekommendera dig att börja jobba hästen oliksidigt för att komma till rätta med hans snedhet, utan de saker du övar ska du göra från bägge hållen, särskilt om du inte är ABSOLUT säker på vilken svaghet du jobbar på! Annars kan en misstolkning av ett 'snett' rörelsemönster leda till att du förstärker det istället för att göra hästen mer liksidig.

För att få lite bättre begrepp om din hästs rörelsemönster, så kan du till exempel longera i skritt på en ganska liten volt (5-6 meter) och helst med kapson i bägge varven. Försök få lite slack i linan så att du inte inverkar för mycket, och lirka då och då lite på linan för att få hästen att böja sig längs den lilla volten.
Titta först på var han sätter ner bakhovarna i förhållande till framhovarna. Spårar han? På en sida? På bägge sidor? Inte alls? De flesta hästar tycker det är jobbigast att spåra (och därmed böja) när de har sitt svaga bakben som ytter bak. Då sätter de det bakbenet utanför frambenets spår. Ibland går de också med baken lite innanför då det svaga bakbenet hamnar som inner bak.
Titta sedan på hur hästen håller sitt bäcken. Då den böjer inåt, ska den också ta fram sin höft. Detta är svårt att se i början, men man tränar snabbt upp blicken. Ofta kan man se att i det varv då det svaga bakbenet är ytter, så tar hästen fram ytter höft när den för fram ytter bak, den blir alltså motställd i bakre delen av kroppen varje steg med det benet.

Jag skulle börja med att jobba med bägge bakbenen som bärande inner bak. Tex kan man i skritt rida olika böjda spår som volter, åttvolter och serpentiner, och hela tiden säkerställa att hästen böjer genom hela kroppen genom endast inner tygel och sittbens inverkan. Försök inte skåla hästen runt inner skänkel, håll inget stöd på ytter tygel, vibrera lite med inner tygel då det behövs hellre än att hålla stadigt sträckt tygel, och försök länga hästen in i varje varvsbyte genom att först länga blivande ytter tygel och först därefter plocka upp nya inner.

Då och då, om hästen tex blir spänd, eller om den samlat sig lite mer, så behöver den sträcka ut sin överlinje. I samma moment kan du också kolla av att den söker kontakt med din hand. Läng långsamt tygeln några steg, hästen ska då söka framåt nedåt, och ta sedan upp kontakten igen.

När du tycker böjningen fungerar bra på böjda spår kan du ta den med dig till raka spår, och rida hästen böjd inåt där, i öppna eller rakt böjd. I alla dessa övningar kan man såklart lägga in trav, men jag skulle rekommendera dig att i början bara rida några steg och sedan sakta av, det är mycket mer stärkande än att trava runt en massa varv, plus att hästen hela tiden orkar göra det man ber om på ett bra sätt.
Ungefär såhär jobbade jag min häst de första två månaderna, ungefär 3 dagar i veckan, varvat med longering och uteritter.
Detta är mycket jobbigare för hästen än det låter, så man ska vara försiktig med att hålla på för länge. Jag brukar rida ca 20 -30 minuter. Sedan tycker jag det är viktigt att man byter varv ofta, och växlar mellan övningar som hästen har lätt och svårt för, så att den får känna sig duktig.
Sedan låter det ju som att du redan varierar med längre turer i skogen och så, det tycker jag man ska, så att ridningen ibland blir mera kravlös och lekfull.
Om du vill ha tips på hur man kan jobba från marken, så finns det flera äldre jätteintressanta trådar om det, startade av connemara och gottfrid (tror jag).

Lycka till och berätta hur det går, det är alltid lika roligt med träningsrapporter!!!
 
Åh tack!

Precis ett så utförligt svar som jag hoppats på :banana: Låter mycket vettigt i mina öron - har skrivit ut det o pluggar inför morgondagens ritt :D

Jättetack!!! :bow: :bump: :bow: kram kram kram :banana:
 
Träningsrapport!

Tyckte det var dags för en liten rapport från Bettnaskogarna *ler*. Har börjat med Fifflans råd här ovanför och det verkar lovande, får återkomma om det. Spände Vindur för rockarden i måndags för att det skulle bli omväxling för oss båda. Det är nog ett halvår sedan jag körde honom och när jag har gjort det så har han även där varit trög och plus lite styltig, har det lutat allra minsta utför så har han fallit in i någon sorts kantig tölt. Man har fått ligga i hela tiden för att han inte ska maska, både i skritt och trav. Alltså ingen helt underbar situation för någon av oss :smirk: Men: NU ska ni få höra!! Redan när vi svängde ut på grusvägen så tänkte jag "han verkar ju lite pigg ju" och mycket riktigt, han skrittade på så fint så det började pirra i kroppen (på mig alltså). När det blev dags för trav greppade jag pisken för att ha den redo och tänkte att "nu ska vi se.." smackade o sa "åååå traaava!!" som jag brukar i en ärtig ton och jodå traven kom. Och jag behöver inte anstränga mig för att få honom att hålla den!!! Vinkade bara med pisken vid sidan om honom när det blev lite jobbigare uppför. Inte bara det; traven var faktiskt betydligt spänstigare och bara en gång föll han in i trefyra töltsteg. Jag var så lycklig att jag sjöng och skrålade i takt med hans steg (jösses om nån hörde mig :D). Jag fick verkligen bekräftan på att det lönat sig att tänka till och lägga om ridningen! Redan! Vad kan det vara.. inte ens tre månader sedan! Efter ca 20 min vände vi och körde samma väg tillbaka och nu när det blev hemväg (vilket inte gjort någon större skillnad förut) så laddade han ett ögonblick så dant i traven att det för nån sekund kändes som om jag var tebaks i sulkyn på travstallet jag jobbat på *skrattar* - det där pirret liksom när 450 kg muskler drar iväg med en *minns* Nåväl, det är en annan historia. I alla fall så kom vi hem, en glad och-för-att-vara-vindur pigg häst och en strålande lycklig och stolt plastmatte :banana:

Så idag fick jag äntligen det jag skickat efter, nämligen en tömkörningsgjord och videosarna "Tömkörning" och "Sadelanpassning" av AE. Tittade på den förstmämnda, spolade tillbaka vissa sekvenser för att verkligen fatta vad de sa och menade o riktigt hoppade i soffan av iver att få prova själv :bump: Senare åkte jag bort till pållarna och började med shettisen lillen. Gjorden var för stor för honom (inte helt oväntat, hehe) så jag tog hans bröstsele och så körde vi igång. Lillen är duktig på longering och var ju ännu mer lätthanterlig med tömmarna. Vi övade rakriktning på volt och han spårade så fint i båda varv. Klappade om honom och han rullade sig förnöjt i snön när jag klätt av honom attiraljerna. Dags för Vindur: gjorden passade utmärkt och jag lånade Lillens tömmar då jag tyckte de verkade behändigt kortare än hans egna. Började med att "köra" honom rakt fram bara o svänga så han skulle förstå vad det hela handlade om - det här var ju första gången. Sedan spände jag sådär från-gjorden-genom-bettringen-ut-till-handen på insidan och "som vanligt" på utsidan fast i en ring högre upp vid manken, öh om ni hajar vad jag menar.. Började med hans starkare sida och smackade och styrde ut honom med yttertömmen (som AE lärt mig på videon ;)) och Vindur började traska på. Nu utvecklar sig detta till ännu en kul så kallad aha-upplevelse: Vad fint han gick! När vi longerat (i vanlig grimma) så har det inte varit nån ordning på hans kropp liksom, halsen rakt fram och vingel vingel, ingen framåtbjudning och slapp rygg. Nu skrittade han på fint och jag behövde bara vinka till ibland med spöet när jag tyckte han behövde ta i lite mer. Vi övade på rakriktning på volt även nu och det gick över förväntan bra till och med i hans svagare vänstra sida! Behöll jag bara koncentrationen och inte började älga efter honom eller nåt annat så spårade han faktiskt hur snyggt som helst - bakhovarna exakt i framhovarnas avtryck! Han trampade alltså in under sig (till o mä jag såg det :D) och när jag stannade honom så längde han genast på halsen neråt framåt och liksom lossade på tömmarna för att sedan stå still och vänta. Många stopp och start i båda varven och så fick det räcka för idag. Stretchade honom och vet ni att han tycker det är jätteskönt när jag drar honom i svansen :D Först göra cirklar åt båda hållen hållandes i svanskotorna och sedan dra försiktigt rakt bakåt, hålla 5 sekunder och lika försiktigt släppa tillbaka. Han blundar!

Ojoj nu måste jag komma isäng.. Återkommer!
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 038
Senast: iNHALE
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 507
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
10
· Visningar
570
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 375
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp