H**ks nya eksemtäcke - bu eller bä??

Sv: H**ks nya eksemtäcke - bu eller bä??

""Ingen som bor nära H**ks som kan kliva in och pilla lite på täcket?"""

Jag brukar ganska ofta handla på hööks, tycker dom har bra saker till bra priser.
Har en häst med lättare eksem och förr året hade jag det bruna eksemtäcket och det fungerade bra. Min andra häst tog en tugga på rumpan och då blev det ett hål. Men jag fick lite extra tyg på hööks så jag kunde lappa ihop det. Det får man ju ta när man har andra hästar som inte kan låta bli varandras täcken.
Jag har tittat på årets eksemtäcke och jag tycker det verkar lite bättre i materialet. Ett stort plus är att det är ljust så det inte drar åt sig solens strålar lika mycket. Nu behöver jag inget i år men annars hade jag köpt det.
Har en god vän som haft Boetts eksemtäcke i många år men nu bytt till hööks eksemtäcke. Ligger ju bättre i pris.

Lycka till

Vill du ge bort det kan du skicka det till mig...jag letar efter ett till mitt halvblod...

Jag har haft eksemtäcke i 8 år. 2 st Boett som är jättebra och ett värdelöst från Lillhästen. Förra sommaren köpte jag ett eksemtäcke från Hööks. Var riktigt positivt förvånad och jag är verkligen nöjd. Ett stort plus när man har islänningar som fäller i många månader, är att håren inte fastnar lika mycket i Höökstäcket som i Boetts. Jag gillar faktiskt Hööks bättre än Boett (förutom färgen). Det återstår dock att se om det kommer ha samma livslängd.

Köpte först ett Höökstäcke i storlek S, men det visade sig vara lite trångt runt halsen (ca en dm framför manken) på min stabbiga islänning, så jag fick köpa ett nytt i stl M. Om någon har en inte fullt så kraftig häst, finns ett till salu i stl S som är använt en halv dag.

Mount Never Rest skrev:
:confused:
Jag tycker att Boett är super för det håller hästen sval och torkar lätt över natten...?

Vet inte hur hårig din häst e på sommaren, men min har ganska mycket ludd till man och nog ovanligt mycket kroppsbehåring.. Han blir iaf SVETTIG i boetts, men hööks har funkat fint, bäst har väl lillhästens blåa stretchiga varit, men det är ju hållbart som en nylonstrumpa :p Deras nyare vita var dock bäst hittills i material (och pris!), kanske inte i modell dock... Och så blev det ju inte så snyggt efter ett par ordentliga lerrullningar :o

Rizto skrev:
Du kan få mitt svea exemtäcke! 135 cm. Helt värdelöst!!! Använt en dag... Huvan aldrig använd. Sitter urdåligt på mitt halvblod.

Hihi, vad många exkesmtäcken jag får nu plötsligt :rofl:
Nej, jag vill ha det nya täcket just för att det har förbättrats i passform och material och så har det en så SMART modell med tyglappar som kan knäppas i kors så de skyddar skap/tissar lite bättre :idea:

På tal om eksemtäcke så brukar jag sätta på det 1 april, men det är ju fortfarande full vinter :confused:. Massor av snö och ca - 15 grader varje natt. Eksemhästen har inte ens börjat fälla :eek:. Känns overkligt att sätta på det om en vecka.

När dagstemp är +10 åker täcket på, oavsett hur det ser ut för övrigt. Hellre ha en friskare eksemhäst på sommarn än vänta till det är för sent.

MercedesBenz skrev:
Boett är inte hållbart... Tyvärr dåligt för de pengarna :(

hade en exemhäst för ett antal år sedan,
vi använde boetts exemtäcke, helt oslagbart!!!! men då använde vi maglappen som tillhörde täcket oxå. dessutom såg vi till att använda "rätt" storlek.:idea:
prova så ska du se att du tycker att det är bättre :banana:

Jag har beställt ett eksemtäcke från h**ks och provade det igår. Tyget är tunnare jämfört med boetts tyckte jag. Passformen verkade OK, återstår att se om det kommer att ge skav när vi har använt det.
Huvan däremot är jag inte imponerad av. Nätet för ögon/öron var riktigt tunnt, krävs nog inte mycket kliande innan det går sönder. Dessutom såg hästen skitlöjlig ut i den, grannarna kommer att få roligt:rofl:

En eksemhäst med täcke orsakar alltid mycket funderingar från grannar, sommargäster, hovslagare etc. Varför har hon täcke på sig? Är hon sjuk? Fryser hon nu på sommaren? Blir det inte varmt? etc, etc, etc... :smirk:

pricis!!!!
specielt alla dom som "tycker synd om" den stackars hästen som måste ha täcke,
det är ju mer synd om man låter bli...:idea:
min gamla ponny hade inte ett sår så länge det sköttes med täcket.
hade en skötare som inte riktigt förstod vikten av att alltid ha täcket på.
hon lät honom vädra en gång i juni ca. 5 tim. det räckte för att han inte skulle vara riktigt "hel".
sen behövde inte vi ha den diskutionen mer....:D

Hmm, uppdaterar tråden lite. Kollade igen på hemsidan och tycker det ser ut som att täcket sitter lite knepigt vid svansen? Mitt förra täcke (det blå h-vetestäcket de hade förr) var väldigt långt i ryggen, så varje gång mitt sto skulle dra upp svansen över ryggen för att pinka så kunde hon inte lyfta upp täcket tillräckligt utan pinkade ner helva täcket = Inte så kul... Jag fick dy om halva täcket och det känner jag inte för en gång till, det räcker med lagandet man får sysselsätta sig med på sommaren! Hur verkar det beiga? Finns det risk för detta?

Om jag vore du skulle jag köpa ett exem/flugtäcke från Bucas. Jag har ett sådant! Kanonbra!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka