Bukefalos 28 år!

H*lvetes j**la sk*t!

Sv: H*lvetes j**la sk*t!

Då tycker vi olika och jag tycker det är sorgligt att det tydligen är så vården (inte) fungerar. Att bara skylla på gråzoner o mänsklig faktor funkar inte. Är det alltså OK och "smällar man får ta" att patienter blir hemskickade med livshotande sjukdom bara för att man inte har tyckt att att det varit mödan värt att undersöka?

Själv har jag som tur är övervägande positva intryck av svensk vård, men jag har flera bekanta som blivit synnerligen nonchalant bemötta, och dessutom läser man ju om sådana situationer som TS och värre ändå i dagstidningarna (obs, DAGstidn - inte kvällsblaskorna) ganska ofta.
 
Senast ändrad:
Sv: H*lvetes j**la sk*t!

Pratade med bvc idag och de sa samma sak - att bebisen får ut mer när den suger än pumpen. :)

Glömde fråga när det är ok att börja amma igen, någon som vet hur lång tid det tar innan läkemedel inte längre passerar över till bröstmjölken?
 
Sv: H*lvetes j**la sk*t!

Det beror väl på läkemedlet, det ska du höra med läkare eller kanske kolla i FASS. VET du att du inte bör amma med det i kroppen? Har du pratat med läkare på BB?

Hade jag bara hört med läkarna på ortopeden hade jag inte fått amma alls (det var för att jag lyssnade på dem som jag öht hade ett ammningsuppehåll, det hade jag inte behövt!), men jag pratade med BB och de hade en HELT annan kunskap. Kolla med dem!
 
Sv: H*lvetes j**la sk*t!

Jag läste bipacksedelarna när jag kom hem och idag kollade de på bvc och nej, jag bör inte amma.

Det var du som fick morfin va? Det fick jag efter förlossningen och de ville ge mig mer under BB-tiden så ja, det är ju ok. Synd att du inte fick reda på det direkt... :(
 
Sv: H*lvetes j**la sk*t!

Tänkte uppdatera och berätta att jag ammat sen i torsdags - inga problem som helst, han sög korrekt från första stund! Jag märkte att mjölken minskat kraftigt och ja, det märks att han inte blir fullt lika mätt som förut, nu ligger han mycket vid bröstet. Dock är han inne i en utvecklignsfas så jag tror och hoppas att det är därför han inte verkar helt mätt alla gånger, för han kräks mellan varje matning och mer än tidigare.
 
Sv: H*lvetes j**la sk*t!

Men förra gången gick det ju över?
Just buksmärta är väldigt svårbedömt (speciellt under en graviditet).
Om du inte hade nån oroande bukstatus fann väl läkaren ingen anledning till att köra igång utredning, hans bedömning var väl att det troligtvis inte fanns något att se. En annan läkare hade kanske gjort en annan bedömning, eller den samma, det får vi aldrig veta.
Det är omöjligt att köra utredning på varenda patient med ont i magen.

Så är det och det är mänskligt att fela.
Emellertid lär vi oss av våra misstag och för att hjälpa lärandet på vägen anser jag att anmälning är ett bra verktyg inom vården - oavsett om man känner agg eller är förlåtande :)

En anmälning i detta fallet leder säkert till att läkaren blir mer noggrann eller helt enkelt tar det säkra före det osäkra.
Börjar alla läkare ta det säkra före det osäkra blir vården dyrare men det tycker jag personligen är ok.
 
Sv: H*lvetes j**la sk*t!

Sannolikt skulle en såda anmälan inte leda någonstans alls.

Däremot håller jag med om att anmäla borde vara en hjälp att lära. Tyvärr är det sällan så.

Cilla
anmäld ett tiotal gånger
 
Sv: H*lvetes j**la sk*t!

Jag undrar jag om alla de fallen där läkaren skickar folk på undersökningar där det kommer fram att det onda i magen troligtvis bara var tillfälligt och gått över. Jag tror de är rätt många!
 
Sv: H*lvetes j**la sk*t!

Vad skönt att det fungerar fortfarande! Duktig pojke du har :love: Mjölken ökar nog på snart igen.
 
Sv: H*lvetes j**la sk*t!

Sannolikt skulle en såda anmälan inte leda någonstans alls.

Däremot håller jag med om att anmäla borde vara en hjälp att lära. Tyvärr är det sällan så.

Cilla
anmäld ett tiotal gånger


Nej men poängen är inte i första hand att anmälan SKA leda någonstans.
Det är mänskligt att fela och noggrannhet kommer ofta med ökad erfarenhet och kunskap.
Vinsten ligger i att iom en anmälan så tror jag läkaren får en tankeställare och detta exempel kommer finnas med i bakhuvudet när hen träffar patienter med liknande symptom.
Upplevelsebaserad inlärning :D

Om det inte fungerar så kan jag inte låta bli att tycka det är märkligt. Rent psykologiskt lär vi oss av våra uppmärksammade misstag. Ingen vill göra fel?
Läkare är också människor ;) och borde inte vara undantagna undermedvetna reflektioner?
 
Sv: H*lvetes j**la sk*t!

Ingen av mina anmälningar har gett mig någon tankeställare.

Det enda som hänt är att jag fått en massa extra pappersarbete och att jag blivit ledsen över de elaka brev som bifogats anmälan.
 
Sv: H*lvetes j**la sk*t!

Ingen av mina anmälningar har gett mig någon tankeställare.

Det enda som hänt är att jag fått en massa extra pappersarbete och att jag blivit ledsen över de elaka brev som bifogats anmälan.




Nej men då har du heller inte kommit fram till att du hade kunnat handla annorlunda?
Kan du inte dra den slutsatsen finns heller inget att lära.

En annan läkare kanske kan komma fram till att hen KUNDE ha varit ytterligare lite noggrannare ("hade jag remitterat till röntgen eller tagit dessa prover så hade jag inte missat det jag missade").
I annat fall kanske det kommer in en patient med liknande symptom så småningom och då kan det ringa en klocka med ett gammalt fall som facit.


Med "nyttiga" anmälningar förstår jag även att det kommer in ogrundade anmälningar där det egentligen handlar om att patienten har svårt att acceptera förloppet och inte att behandlande läkare slarvat.
 
Sv: H*lvetes j**la sk*t!

Nej men då har du heller inte kommit fram till att du hade kunnat handla annorlunda?
Kan du inte dra den slutsatsen finns heller inget att lära.

En annan läkare kanske kan komma fram till att hen KUNDE ha varit ytterligare lite noggrannare ("hade jag remitterat till röntgen eller tagit dessa prover så hade jag inte missat det jag missade").
I annat fall kanske det kommer in en patient med liknande symptom så småningom och då kan det ringa en klocka med ett gammalt fall som facit.


Med "nyttiga" anmälningar förstår jag även att det kommer in ogrundade anmälningar där det egentligen handlar om att patienten har svårt att acceptera förloppet och inte att behandlande läkare slarvat.

Det har så gott som utslutande handlat om missnöjda patienter som inte fått som de vill, och inte kunnat acceptera min bedömning att en viss behandling/operation är onödig och rentav skadlig.
Eller personer som anmäler allt och alla som kommer i närheten av dem.

Jag har svårt att se att jag skulle kunna lära mig något där, och jag skulle agera precis likadant i samma situation.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 471
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 175
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 506
Senast: Angel
·
  • Artikel
Dagbok Halkade på trärampen på utsidan av stallet på söndag och det krasade till i foten då den hamnade under mig. Blev sjukhus när stallet...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 975
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp