Bukefalos 28 år!

H&M gör skillnad å tjej&kille

Mynta2

Trådstartare
Men det kanske ni insett...men inte jag för jag upptäckte det i dag. Skulle köpa en mössa till dottern. Det hängde 4 toppluvemodeller på väggen. På tjejsidan Hello Kitty och Bambi, på killsidan 2 olika cars motiv. Bara den uppdelningen får mig att bli sur. Alltså uppdelningen ang motiv. Nåja, tjejmössorna var extremt tunna och sladdriga, så jag kände på dom på killsidan. De var väldigt god kvalitee, mjuka och tjocka. Öhh, varför ska samma mössor vara olika ? Ska tjejerna frysa och killarna vara varma ??

Gick och kollade på långärmade tröjor. INGENSTANS på tjejsidan hittade jag en tröja varmare än en T-shirt :(. Det var sladdriga, nästan genomskinliga saker med mycket smala ärmar. På killsidan hittades varma collegietröjor, tuffa huvtröjor, medeltjocka tröjor. Va fan...ska tjejer bara sitta stilla och vara fina eller vad är det frågan om ?? :mad:

Tror ni man hittar mysbyxor på tjejsidan ? Näe, bara tights och sånt skit. Däremot på killsidan finns det....men inte en färgklick så långt ögat når. Bruna, svarta, gråa och mörkgröna...jippi :(

Att inte klädkedjorna kan skärpa till sig.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Färgerna håller jag med om men inte annars.
Jag var på HM häromdagen och hittade flera tjockare tröjor och mjukisbyxor till båda mina barn (storlek 92-98 och 80) på tjejavdelningen.
Inte i Sverige iof men utbudet är samma.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Jag va på hm senast idag och såg flera(3st eller mer) tjocka mössor till tjejerna utan hello kitty eller bambi. Även flera stickade tjocka varma fina koftor till tjejerna. Fanns även collagetröjor som passar en tjej. Även fodrade byxor som va fina. Pojkarna hade jeans eller tunna finbyxor. Tjejernas sida är typ dubbelt så stor mot pojkarnas också.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Fast jag lovar, jag känner skillnad på en supertunn sladdrig mössa och en tjock ;).

Utbudet kan knappast vara densamma eftersom det fanns enbart dessa mössmotiv och sedan gick jag och kände på ALLA tröjor som fanns i hennes stl...fanns ingen tjockare variant på tjejsidan...sen att givetvis en tjej kan ha en tröja från killavdeningen säger jag inget om. Men det var liksom inte det jag försökte få sagt.

Äh...skrev till båda samtidigt tror jag ;)...Ang mössorna. Det jag menar är att SAMMA mössa har olika kvalitee beroende på vilken avdelning de hänger på. Att det sedan råkar finnas andra mössor som är tjock har inte med saken att göra. Samma mössa ska väl för tusan vara likadan i kvalitee...eller hur ? Varför ska den vara tunnare på ena sidan än på den andra bara för det är kille eller tjej ?

Det har väl en orsak att tjejsidan är större än killsidan ?! Titta på vad som hänger där 2 ggr. Mycket av det som finns är inte direkt praktiskt. Sött och gulligt, men det är väl det enda också.
 
Senast ändrad:
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Vad har du varit i för H&M-butik med dåligt utbud? Jag var på H&M i fredags och hittade både mysbyxor, luvtröjor, collegietröjor, tjocktröjor m.m. på tjejsidan.

(Mössor vet jag inte för det har jag inte tittat på.)
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Mössor kan jag inte uttala mig om, dom tittade jag inte på.
Menade att utbudet här är samma som i Sverige, sen varierar det såklart mellan olika butiker.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Jag brukar ta H&M nere i centrum...där har jag gått tusentals gånger...och faktiskt: där har dom aldrig haft mysbyxor på tjejsidan. Jo, jag har frågat, dom har letat och sen sagt: näe, verkar inte finnas åt tjej och sedan visat mig nånting thigtaktigt. Så då har jag köpt mysisarna på killsidan, trots trista färger.

Detta H&M är stort, nästan större än i centrum. Kanske kass personal som inte kan ta in..vad vet jag. Det jag säger är i alla fall sant utan ljug.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Ganska mkt är praktiskt. Det kan finnas 7 t-shirtar på tjej sidan i olika tryck och 3st på pojksidan. Rätt stor skillnad kan jag tycka.

Vad är det för storlek du är ute efter?
Här är några av dom varma och praktiska college tröjor och byxor jag hittar på hms sida.

Dessa är stl. 86-128
hmprod


hmprod


hmprod


hmprod


hmprod


Fanns det inga tjocktröjor och mysbyxor på tjejsidan? Tror du va in på ett hm med väldigt dåligt sortiment.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Vad kasst, faktiskt. Bojkotta det H&M'et och gå till en med bättre sortiment för H&M har även bra kläder till flickor även om man får leta bland korta jeansshorts och långa klänningar.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Välsorterade H&M brukar ha ett bassortiment i alla regnbågens färger, det brukar vara säsongsanpassat. Mjukisar, bodys, shorts, linnen. Fast nu handlar jag iofs på småknatteavdelningen, du kanske handlar på stora?
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Jo'rå. Det finns spaltmeter bloggat, tryckt och skrivet om diverse klädkedjor och hur de gör skillnad. Hos en annan klädkedja, H&M-konkurrent, kan det t.ex. skilja en-två storlekar på två tröjor i storlek X, där pojktröjan är i storlek X medan flicktröjan är i storlek X-2 (alltså två storlekar mindre - i samma storlek som pojktröjan enligt lappen). Var själv på Kappahl häromdagen och såg hur uppdelat det var. Ofta möter jag detta i mitt jobb också och det är ju så man kan gråta.

Det blir ju inte bättre med åren heller. För några år sedan gjorde jag misstaget att köpa en munkjacka från H&M. Jag är en 38 och tröjan är i storlek 40 och jag kan få på mig den men den sitter jätteilla, för den är kort och har anorexiasmala ärmar. I vintras skulle jag ha en ny vinterjacka och det var stört omöjligt att hitta bra, varma, lagom långa vinterjackor i tjejmodell (om man inte köpte Canada Goose eller annat dyrt). Jag har hur många exempel som helst.

Och så undrar folk varför jag så ofta handlar på herravdelningen ...
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Vad trist.
Även tjejer behöver ju ordentliga kläder och även killar vill ha färg.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Fast man måste vara lite uppmärksam när man handlar på HM. Tex deras toppar har olika storlek beroende på vilket "märke" de är. Tex när jag skulle köpa 10 toppar (uhm tryck för vänner) i olika storlekar och färg gick jag på olika delar av affären för att få ihop det. Topparna på Logg (för äldre?) är då kortare och bredare än topparna på Trend (för tonåringar), som är jättelånga och smala, i samma storlek.

Tycker egentligen inte det är konstigt, ganska smart faktiskt. En mediumstor 16 åring är ju oftast lite pinnigare än en medelstor 36 åring och har jeansen längre ned, vissa i alla fall. (nu råkade jag gilla trend iom att de var så fasansfullt långa, Mama är de enda topparna som är längre (och där är pinsamt att handla utan att vara gravid, fast jag vårdar mina linnen därifrån ömt), så jag köpte trend i en storlek större :p).

Den där djupröda munkisen skulle vara bra söt på min son! :) men han har så många redan (han växer liksom inte ur dem och släkten ger bort nya då och då). Jag blir bara mulen när de har puffärmar och rosetter på tjejkläderna (lite för ofta), det är lite mycket.
 
Senast ändrad:
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Tjejernas sida är typ dubbelt så stor mot pojkarnas också.
....

....och det gör mig så ledsen. Tycker det är jättesvårt att hitta fina kläder till sonen inte bara på H&M utan de flesta kedjor. Sen att jag är smått allergisk mot tryck med Spindelmannen, Cars o.dyl. gör väl inte saken lättare heller. Hade rädd stort förtroende för PoP men det börjar tyvärr också tryta...vill ha kläder med lite färg!
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Men det förstår du väl? Tjejjerna måste vänja sig vid att frysa så att dom kan hänga i kö på Stureplan i kort-kort och högklackat när dom blir 18!!

OBS! ironi! Tyvärr med ett uns av lite sanning i...
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Min tjej 3 år skulle jättegärna vilja ha underkläder med spindelmannen motiv!
Tror ni det finns? Nä inte där jag har tittat iallafall.
På killkalsonger javisst, men på tjejtrosor är det små söta gulliga kattungar och liknande.
Vill inte behöva köpa kalsonger för att hon ska kunna få de motiv hon vill ha.

Tips?
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Nädå, du är inte ensam om att ha märkt det! Sommaren när min kotte var 1.5 så upptäckte min kompis med en jämnårig dotter hur stor skillnad det var på t ex shorts för killar och tjejer. På killavdelningen fanns allt ifrån jeansshorts, mjukisshorts och shorts i tunnare och grövre chinostyg eller vad man ska kalla det. Dvs allt ifrån slitstarkt till svalt. På tjejavdelningen fanns sladdriga trikåshorts. Inget mer. Tjejerna ska helt klart vänja in sig kvickt på att vara försiktiga och ömtåliga :crazy:

Däremot har vår stora HM- och Lindexbutiker i centrum ett halvokej färgutbud för killar. Okej, den stora massan av kläder är mörkblå, svart, grön och med läskigt tryck, tyvärr. Men gömt däremellan finns faktiskt färgklickar. Min äldste älskar nämligen rosa och i höst har jag hittat både en knallcerise piké och T-shirt med kakmonstertryck. Han blev mycket lycklig :D
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Villervalla, molo m.f har helt underbara kläder i färger som kan bäras av alla ( oavsett kön ). :)
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Den du ska nacka är butikens inköpare/butikschef som (troligen) omedvetet låter sin konservatism påverka deras arbete.
När det gäller de stora kedjorna inom detaljhandeln finns i regel ett stort produktsortiment att välja/välja bort ifrån när inköparna skall beställa till sina butiker.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Hos en annan klädkedja, H&M-konkurrent, kan det t.ex. skilja en-två storlekar på två tröjor i storlek X, där pojktröjan är i storlek X medan flicktröjan är i storlek X-2 (alltså två storlekar mindre - i samma storlek som pojktröjan enligt lappen).

Olika storlekar och olika snitt är de mest irriterande skillnaderna mellan pojk- och flickkläder tycker jag. Jag kan inte begripa varför (flick)barnkläder absolut måste vara puffärmade hela tiden...

Och så storlekarna då... Min 16-månaders pojke är relativt "slank". Det var inte alltför länge sedan nu som vi började köpa stl 86 till honom. Jag handlar mycket på Lindex, för jag har - i alla fall i tidigare storlekar - upplevt att de ändå har relativt bra utbud på lite mer färgglada kläder. I alla fall; i allmänhet är 86 fortfarande mot det "större" hållet på honom - men senaste tröjan hörde uppenbarligen till tjejsortimentet och den sitter tight :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp