Bukefalos 28 år!

H&M gör skillnad å tjej&kille

Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Jag har inte heller hittat alla de där affärerna som har alla fina alternativ. där jag går in är det en pojk- och en flickavdelning och kläderna skiljer inte bara i färger utan även snittet och trycken. Söta, väna och farliga och tuffa.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Min tjej 3 år skulle jättegärna vilja ha underkläder med spindelmannen motiv!
Tror ni det finns? Nä inte där jag har tittat iallafall.
På killkalsonger javisst, men på tjejtrosor är det små söta gulliga kattungar och liknande.
Vill inte behöva köpa kalsonger för att hon ska kunna få de motiv hon vill ha.

Tips?

Du får vänta tills jag startar upp en klädmärke som fyller upp det behovet ;) Även om det verkar litet. De flesta verkar tycka att tjejer ska ha katter och killar spindelmannen.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Jag köper direkt av dig :D Min son skulle älska prinsesskalsonger. Eller rosa Spindelmannenkalsonger, för den delen, han har mycket bred smak.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Bra du nämnde det där med shorts, hade jag nässtan glömt. I sommras letade jag shorts åt våran 3 1/2 åring. Och det är som du säger, ingenting på tjejsidan mer än sladdriga saker...och en annan sak: dom sladdriga shortsen dom visade mig, var HÖGT skuren i benen och så kort så dom slutade väl runt ljumsken. Tyckte inte riktigt den stilen passade en så pass ung tjej. :crazy:

Lallade man över på killsidan hittade man det ena och det andra i shortsväg, rymliga byxor, slitstarkt tyg, dock ej bomull som jag ville ha. Tycker tex jeansshorts och andra starka tyger blir lite varma mitt i sommaren. Men som sagt, enda bomullsshortsena var på tjejsidan och den modellen passade bättre på en tonåring som vill visa upp sig lite ;).
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Kop nagon annanstans an HM? Jag maste saga att jag hittar valdigt sallan fina saker dar, som ar bra kvalitet och anpassad for aldern sa att saga.

Vi har en bra affar har som heter Gap, visserligen indelat pa pojke/flicka men jag handlar regelbundet pa bada avdelningarna till mina barn. De skickar sakerligen inom Europa!
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Det är så konstigt mode för barn tycker jag, framförallt tjejer. Såg en flicka idag, som var under skolålder. I en svart kjol av sådan här modell, ungefär samma längd som den på bilden, om inte kortare... Visserligen är den ett lekvänligt plagg, jag kanske bara är gammaldags när jag tycker att modellen är "för vuxen" för barn?
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Då är jag också gammaldags.

Jag köpte shorts på pojkavdelningen i somras, aldrig någonsin att min 2 åring ska gå omkring i kortkortshorts alá hipster :/

De enda "kortare" shorts hon har är badshorts.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Bra du nämnde det där med shorts, hade jag nässtan glömt. I sommras letade jag shorts åt våran 3 1/2 åring. Och det är som du säger, ingenting på tjejsidan mer än sladdriga saker...och en annan sak: dom sladdriga shortsen dom visade mig, var HÖGT skuren i benen och så kort så dom slutade väl runt ljumsken. Tyckte inte riktigt den stilen passade en så pass ung tjej. :crazy:

Lallade man över på killsidan hittade man det ena och det andra i shortsväg, rymliga byxor, slitstarkt tyg, dock ej bomull som jag ville ha. Tycker tex jeansshorts och andra starka tyger blir lite varma mitt i sommaren. Men som sagt, enda bomullsshortsena var på tjejsidan och den modellen passade bättre på en tonåring som vill visa upp sig lite ;).

Jag jobbar inom H&M och vet precis vilka shorts du menar. Första gången jag såg dem så tänkte jag bara "Vad är detta för s***?" och har fortsatt skaka på huvudet, då de har visat sig vara riktigt populära.

Visst är det gulligull gentemot hårt, för tjejer är det ofta lager på lager som gäller, typ åtsittande tröja med kofta ovanpå och det är lite synd (inte bara ekonomiskt). Nu när det är 90-tal som gäller så finns det dock en del collegetröjor och lite bastantare byxor även för tjejer.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Jodå, jag kan handla på andra ställen än H&M. Det är bara det att: jag går förbi H&M, Lindex, Åhlens mm 3 ggr/veckan och länge har dom ju haft rea där...rejäl sådan. Och för att slå ihjäl lunchtimmen har jag glott på reakläder. Men då har jag ju mest köpt, t-shirts, några klänningar, mm...alltså det som stått utanför på rean. Men nu behövde jag köpa en mössa...Annars handlar jag mest på Tradera.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

KL
Jag har tänkt mycket på det här med barnkläder nu för tiden. För länge sedan så fanns det barnkläder och vuxenkläder, vilket ju inte var så roligt för den tidens ungdomar. Sen på 50-talet så kom "tonårsmodet". På 70-talet, när min äldste son var liten var det heller ingen större skillnad på pojk- och flickkläder. Sen har tonårsmodet på något vis spridit sig. Både uppåt och framför allt nedåt i åldrarna. Det är som om det inte finns något annat längre. Jag jobbar i skolan och dit kommer framför allt en del flickor klädda på ett sätt jag inte skulle tillåta min tonåring. Bara axlar, korta shorts, glitter och paljetter. Pojkarna är mer praktiskt klädda, men ack, så trist när det gäller färger.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Har du träffat min son, som fullkomligt älskar färger på kläder ;)

Har läst alla inlägg och håller med, det är svårt att hitta bra pojkkläder. Oavsett klädaffär så hittar jag dubbelt så mycket urval av tjejkläder, men knappt inga pojkkläder. Sonen är en aktiv kille, som alla 7åringar ;), och kan därför inte ha för tajta jeans vilket är det vanligaste att hitta häromkring. Tjocka tröjor utan luva är nästintill omöjligt att hitta, vilket gjort att sonen fastnat ett par gånger i sin trädklättring.

Pratade med en killkompis om detta, och klädproblemet finns även i vuxen ålder. Vi tjejer har lättare att hitta kläder än killarna, varför? Och varför ska småflickor ha pajetter och annat "lull-lull"? Vad hände med att barn ska vara barn? Sonen förbrukar X antal skor och kläder bara genom att utforska omgivningen. Tänk vad billigt det hade varit med ett lugnt barn :angel:
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Ang luvtröjor. Undra varför dom har blivit så hippa ?? Är ju livsfarligt med fast luva i en tröja. Själv köper jag inget med luva man inte kan ta bort. ALLA luvor åker bort från dotterns kläder, även de med tryckknappar.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Tycker också det är svårt att hitta pojkläder, då är min grabb bara tre än.
Han är dessutom lång och smal med långa ben, så alla byxor åker ner :p

Det mest färgglada han har är några röda tröjor och ett par ljusgröna strumpor.
Men det är svårt att hitta killkläder med färger
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Jag bojkottar HM just för att deras kläder är könsindelade. Jag har upptäckt att de enda kläder jag gillar är POP eftersom jag gillar att de inte är könsindelade och att de har snygg design. Dock köper jag mkt begagnat eftersom de är så dyra. Jag tycker Villervalla också har jättefina kläder och är inte heller könsindelade, men kvalitén är för dålig för det priset. Färgerna tvättas ur direkt. Sen tycker jag att de måste gå att tvätta i 60 grader, vilket många av POP:s kläder gör. Lindex har också fina kläder men de delar också upp i kön, vilket jag då inte gillar.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Kl

Var barnklädesansvarig i en klädesbutik förut, och provade att blanda "tjej" och "kill"kläder.
Resultatet: ramaskri, främst från mor o farföräldrar, som tyckte det var såååå jobbigt att de inte tydligt kunde se om det var ett tjej/killplagg. Det fick ju inte bli "fel" :P
Så gjorde en liten diskret indelning som flöt ihop lite, för att blidka alla ;)
Men en av de vanligaste frågorna var ändå: kan en kille ha den här?? (tex om en röd tröja).
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Men det är svårt att hitta killkläder med färger

Eftersom definitionen av "killkläder" inte är kläder en kille har på sig utan snarare mörka, dova färger (med "coola" tryck) så är det såklart svårt. Om du går ifrån tänket att han måste ha just "killkläder" kanske det blir lättare? Är jag inne på de här vanligare affärskedjorna handlar jag på båda barnavdelningarna. Det är ju barnkläder på båda, så därför ser jag inte varför jag inte ska kunna ta det jag tycker är snyggt bara för att det hänger på "fel" avdelning. :)
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Jag handlar mycket på Kappahl, Lindex och H&M, och har inga problem att hitta färgglada kläder till mina söner. De är 10, 5 och 7 månader.
Mycket finns ju till och med på "killsidan", och hittar man inte där så finns det definitivt på "tjejsidan".
Mina barn är ofta klädda i rött, lila, rosa, blått och grönt.
5-åringen älskar multirandigt och rosa. 10-åringen gillar egentligen mest svart, men har själv valt rosa, lila och röda tröjor när han varit med och handlat. Och det har funnits bland killkläderna.

Lindex har ofta en hel del kläder i serien All kids, och de passar precis lika bra på båda könen om man är kinkig med sånt. De brukar vara färgglada och praktiska.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Eftersom definitionen av "killkläder" inte är kläder en kille har på sig utan snarare mörka, dova färger (med "coola" tryck) så är det såklart svårt. Om du går ifrån tänket att han måste ha just "killkläder" kanske det blir lättare? Är jag inne på de här vanligare affärskedjorna handlar jag på båda barnavdelningarna. Det är ju barnkläder på båda, så därför ser jag inte varför jag inte ska kunna ta det jag tycker är snyggt bara för att det hänger på "fel" avdelning. :)

Problemet är väl att de flesta kläderna på tjejavdelningen är rosa och lila, så det är inte mycket variation där heller. Svart för pojkarna, lila/rosa för flickorna. Tittar du på vad barnen har på sig så skulle jag säga att väldigt många flickor går från topp till tå i vitt/rosa/lila.

Jag tycker det blir svårare för varje storlek att hitta vettiga kläder. Mitt barn passar bäst i rött, grönt och brunt, jag vill gärna ha mönster och inte bara enfärgat och randigt, men inga maskiner, monster eller väldigt tjejiga mönster typ fjärilar eller glittriga blommor. Helt enkelt skippa de värsta könsstereotyperna, som jag tycker är väldigt tråkiga. Nu när jag har börjat handla för storlek 86, och man lämnar babykäderna, så har det blivit skitsvårt. Flickkläderna har blivit jätteflickiga, med puffärmar och hjärtan för hela slanten, och pojkkläderna går i variationer av kaki, mörkblått och svart, med randigt eller robotar som höjden av mönsterrikedom. Ingetdera är nåt jag skulle vilja klä mitt barn i.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp