Bukefalos 28 år!

H&M gör skillnad å tjej&kille

Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Ja, sitter och tittar på kläder till bebis nu.
Kollar man på pojkläder så är det mörka trista (hemska :crazy: ) färger.
Svart/grått eller snorgrönt. Uäck!

På flickavdelningen är det världens färgexplosion.
Dock är ju majoriteten av kläderna rosa eller lila.
 
Senast ändrad:
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Mycket är rosa och lila, men jag tycker ändå att det går att hitta lite mer än så. Kanske har haft tur bara. Handlar i storlek 98-104, men sorterar bort mycket av kläderna på båda avdelningarna. Av det lilla jag sett från högre upp i åldrarna blir det inte bättre heller.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Men en av de vanligaste frågorna var ändå: kan en kille ha den här?? (tex om en röd tröja).

Det jag undrar ar vad de tankte att fortsattningen pa meningen skulle bli.

Kan en kille ha den har eller kommer han att bli mobbad da? Kommer hans foraldrar att skalla pa mej? Kommer han bli bog?

kl

Jag stor mej ocksa pa alla javla puffarmar. Jag tycker Björk ska starta en kladkedja, helst med en stor butik pa Irland :):p
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Lite kl. Vet att diskussionen från början var kring HM. Men där HM finns brukar också Lindex finnas :)

S0000006623266_F_W40_20110713095549.jpg

S0000006606892_F_W40_20110530140752.jpg

S0000006601411_F_W40_20110530135454.jpg

S0000006626669_F_W40_20110713095141.jpg

S0000006598715_F_W40_20110617114609.jpg

S0000006606885_F_W40_20110530140705.jpg


Ett axplock från både tjej- och killsidan, 86 och uppåt. Gissa vilken tröja som hör till vilken sida ;)

Jag tycker Lindex har ett brett sortiment :)
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Det var ju lite det jag menade - om man nu inte vill ha blått, randigt, rosa eller monster, så finns det inte så mycket kvar. Ens på Lindex, som annars är ganska bra på att ha alternativ till de väldigt stereotypa kläderna.

Om jag ska gissa avdelningarna så tror jag det är tjej, kille, kille, kille, tjej, tjej.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Den översta tröjan tycker jag är ganska söt, men monstren är vansinnigt fula tycker jag :o (fast jag har ändå planerat att köpa någon randig med monstren).

Jag har faktiskt börjat köpa mer kläder på tjejavdelningen än killavdelningen till sonen. För oftare hittar man något som inte är puttinutt hos tjejerna än man hittar något som inte är monster eller döskallar på killsidan. (eller ja, det är ju främst färg jag vill ha)


Tillägg: Åhlens tycker jag har haft ganska bra könsneutralt sortiment tidigare, men i år har det varit väldigt dåligt på den fronten. :mad:
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Det var ett halv knapplån på att det bara fanns LILA/ROSA/VIT. Dom tröjorna jag lade ut nu, finns i andra färger som bas också. Jag trodde du menade sådan läskiga monster som brukar tryckas på många kill-kläder.

Rätt rad: Kille, tjej, tjej, kille, kille, kille

Såg att många var representerade på båda sidor nu :)

S0000006626676_F_W40_20110713095118.jpg

Denna är röd egentligen, ser cerise ut på bild.

Men Lindex har mycket randigt ( tyvärr om man inte gillar det ). Men jag har även bubblor, stjärnor, olika roliga djurmotiv ( inte söta med stooora ögon ) som kommer ifrån Lindex. Så jo då iaf på vårt Lindex så finns det ett utbud av kläder även om man inte vill ha blå, grön, randigt eller monster :)
 
Senast ändrad:
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Den tröjan var rätt fin, den skulle jag kunna köpa.

Det finns absolut kläder, men man får leta efter dem som efter en nål i en höstack. De som är bäst på att ha lite roligare kläder är de mindre märkena, tycker jag, typ Snoffs, Meandi, Ej sikke lej och Småfolk, men då är de ruskigt dyra å andra sidan. Jag köper nästan bara begagnat, och det är tyvärr jättesällan jag hittar nåt fint från de stora kedjorna på begagnatmarknaden (pop undantaget). Möjligen beror det på att det är de könsstereotypa kläderna som säljer bäst, även om det finns alternativ i butikerna.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

kl

Jag har ett litet annat problem, min Maja (storlek 80) passar inte alls i starka färger och massa mönster. Jag har svårt att hitta fina kläder till henne, jag vill ha färg men dämpade färger eller vad man kan kalla det.

Det är tur att storasyster passar bra i massor färg, för jag gillar färg så då kan jag köpa det till henne.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Den var ju hur söt som helst! :D
Den skulle jag lätt kunna köpa till Isak, eller mig själv haha.
Sambon också hihi.

Isak har mycket tröjor med tryck men han gillar dem. Försöker undvika plastiga tryck dock.
 
Senast ändrad:
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Lindex är suveräna tycker jag. Jag älskar färgstarka kläder och där är nästan allt det.
Om jag ser hm´s bebisavdelning här i stan framför mig så är hela vänstersidan ljusrosa och högersidan marinblå/mörkgrå. Sen har HM en förmåga att vilja få småpojkar att se ut som gamla gubbar :crazy:
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Det är rent obegripligt. Försök hitta festkläder till små pojkar utan att de ser ut att vara professor över 80 år.

Provade förra julen på Pop, vad har ni för gossar 8 månader att vara fina på julafton! (för hans kusin hade en så fin röd klänning) -joo vi har ju de här slipsarna med julgranar på :eek::devil: (skrev och klagade).

HM har ju sina små grå pullovers som säkert är söta eller ngt på en professor över 80.

Festkläder till små flickor är ju inga problem att få tag i, de nästan måste gå till dagis i partyklänning. Men pojkar är hopplöst, de måste gå i plyshbyxor eller jeans och munkjacka. (eller manchesterbyxor, svarta lackskor, slips med julgranar och liten grå pullover...)
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Jag mådde faktiskt lite illa igår när jag var in på H&M (på en ort jag inte varit på på länge). Där hade de inte bara delat in kläderna i pojk-flick utan hela barnavdelningen av avdelad i pojk-flick. I andra butiker brukar ju t ex 86-128 flickor och pojkar ligga bredvid varandra, bortanför det ligger bebiskläderna (ibland uppdelade) men ALLA flickkläder var samlade på ett ställe och ALLA pojk oavsett storlek i andra änden av butiken. :crazy:

Och jag håller med om festkläder, tyvärr ser det väl lite ut så även för vuxna män, de kommer i vardagsjeans med möjligen en finare skjorta/t-shirt när tjejerna kommer i glammiga klänningar och toppar.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Och jag håller med om festkläder, tyvärr ser det väl lite ut så även för vuxna män, de kommer i vardagsjeans med möjligen en finare skjorta/t-shirt när tjejerna kommer i glammiga klänningar och toppar.

Alternativt kostymer (smoking, frack, beroende på finhetsgrad) som sett likadana ut sedan 1800-talet.

Jag blir ofta lite förvånad över de här trådarna om könsstereotypa barnkläder. Hur många av dem som är negativa till de där barnkläderna klär sig själva på sätt som inte alls är stereotypt, eller har partners som gör det?

Kort sagt, varför förväntar man sig att just klädbutikerna ska låta bli att göra skillnad mellan könen, när exakt allting annat i vårt samhälle inklusive vi själva gör skillnad hela tiden?
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Haken är att jag ju inte är kläddesigner direkt....;)

Men jag vill inte att han ska se ut som vanligt -trasiga jeans, t-shirt o munkjacka.

Jag vill inte ha kostym och slips på honom eller pullover o tja heller för den delen.

Jag vill ha ngt motsvarande det som en flicka har på sig, mjuk sammetsklänning med kort ärm tex. Men jag vill inte ha en sammetsklänning på honom ändå. Då blir han bara utklädd i min släkts ögon.

Förra julen letade jag efter en fin body med tex små snögubbar eller ngt. Eller kanske en onesuit så som GAP hade med en ren eller ngt. Vadsomhelst lite festligt och gulligt. GAP finns ju tyvärr inte i Sverige och eftersom A är så stor vågar jag inte beställa från dem. Om de funnes vore problemet lite mer löst tror jag.

I år kan han ju inte ha det så tja, det verkar finnas ett litet hål när det gäller festkläder för pojkar. Som existerar någonstans mellan kostym o jeans. Det får väl bli en piké o jeans antar jag.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Är också lite sur på Desigual. De är ju totalt fantasilösa på pojksidan medan flickkläderna är fantastiska.

Pojkkläderna har bara graffitti på sig :(
Såg en jättesöt tröja med en fjäril och tänkte att Den skulle vi ha. Men såklart puffärmar... Om Desigual alls hade fantasi skulle de åtminstone göra några t-shirts med skalbaggar eller ngra andra trevliga insekter till pojkarna :grin:.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

De flesta män o kvinnor klär sig väl båda i pojkkläder fast utan monster o Spindelmannen på. Dvs jeans, topp/t-shirt/skjorta/blus o kofta/munkjacka/tröja.

Skillnaden är hur kläderna är skurna, dvs jag behöver lite utrymme för bysten och föredrar inskuret i midjan. Min man är rund längre ned ;). Det tycker jag inte är könsstereotypt utan snarare en effekt av hur man råkar se ut och tycker ser bäst ut. (åtminstonde en av mina väninnor skulle utan problem kunna byta kläder med min man i snitt, skärning och stil. Dvs de har inte samma stil alls-men ingen skulle tycka han såg konstig ut i en Metallica t-shirt och ett par cargo pants direkt. Det hindrar ju inte att hon ser ut som en kvinna ändå... kanske könsstereotyp till och med -bröst och så har hon ju.)

Jag o min man gör det i alla fall, dvs klär oss i jeans,topp, tröja konceptet. De flesta kvinnor på jobbet har också kläder som "pojkar" snarare än som "flickor". (ingen går i alla fall i lila tights och ceriserosa tunika). Ljusrosa/puderrosa är en färg som vuxna män o kvinnor i affärslivet använder praktiskt taget lika mycket båda två såvitt jag märkt. Övriga rosa och lila, nästan ingen.

Det är snarare barnkläderna som sticker ut med färger osv. Eller snarare flickkläderna.

Utom till fest dock, då håller jag med ngn ovanstående om att jag kan välja hur mycket som helst medan min man står mellan jeans o kostym (eller piké + manchesterbyxor också kanske) haken med pojkar är då att jag tycker inte det är så snyggt med kostym innan man fyllt 17 eller helst mer. Det är en del år däremellan då A i så fall måste gå på kostymmiddag i trasiga jeans (och ja det är ofta kostym eller i alla fall kavaj på julafton o juldagen med släkten) när min hypotetiska lilla flicka skulle firat julafton i söt kilt och juldagen i röd sammetsklänning :)
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp