Ha åring själv??

caradan

Trådstartare
Har en liten ide om att ha min åring själv ett par veckor så att han ska lära sig att vara själv och inte vara beroende av kompisar men funderar samtidigt på om det kanske gör honom mera beroende då kompisarna kommer tillbax??

Vad tror ni??

Jag tycker det är på tok för mycket att ha en åring själv så länge. Att träna nån stund om dagen från tidig ålder kan vara bra, men åringar ska ha sällskap som de kan busa med och av vilka de kan lära sig vara häst.

Ett par veckor är på tok för lång tid. En stud om dagen är mer lagom för en åring. Lär den stå själv i stallet/hagen, lär den att lämna stallet/hagen själv, gå på promenader med din åring. Skynda långsamt. Lycka till. :)

Själv tycker jag att en åring vid denna tid skall få gå på bete dygnet runt med massor av kompisar i samma ålder.
Tids nog så kan man hålla på med sådant.

AM

Klart att de ska få gå på bete, det håller jag med dig om. Men om man vill prova med att ha sin åring själv så kan man ju börja med att ha den själv i hagen/stallet en stund om dagen. :)

Jag tycker att det är en dålig idé.

Hästar är flockdjur och ÄR beroende av sina kompisar. Låt honom vara ensam i stallet kortare stunder, led ut honom på en promenad. Men låt honom tillbringa mycket tid med sin flock!

Du kommer säkert att då ha en ledsen och frustrerad liten häst.
Har du otur så går det ut över dig.
Och så är den onda cirkeln igång.
Varför kan du inte vänta???

En liten stund kanske om dagen men inte så länge som du skrev först.
Han ska även kunna se dom andra från stallet.
AM

Jag säger som de andra. Hästar är flockdjur och din lilla kan faktiskt reagera negativt på att vara ensam så länge. Då kanske den inte vill vara ensam alls i fortsättningen. Nej, gör ensamheten till nått positivt.

Själv började jag med att ha min inne själv i stallet medans jag borstade och så (nu är hon en väldigt snäll liten åring). Det var fem-tio minuter till en början. Sen blev det promenader själv. Detta gör jag max två-tre ggr i veckan.

Lycka till!

Min valack går ihop med en ettårig hingst. När jag rider får han vara själv i stallet eller hagen den stunden, det har gått jättebra. Men att ha en ettårig själv en längre tid tror jag inte på.

Det är inte jag som ska ha åring själv! :mad: Jag har bara skrivit om olika övningar hon kan göra med SIN åring för att vänja den vid att vara själv. Läs hela tråden en gång till!!! :bow:

det kan bli problem om bäbisen inte får busa av sig med sina hästkompisar, risken är att det går ut över dej och då blir det ju inget kul för ngn part

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 617
Senast: Tiger tok
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
874
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 148
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 747
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur