Ha en häst på foder?

J

Josse58

:idea: Hej.. ja undrar va de innebär att ha en häst på foder.. ? vilka kostnader får man ta hand om osv ? är det att ha hästen som sin egen under den tidne man kommit fram till, förutom att ägaren har hand om försäkringen ?

är det ett bra alternativ ifall man vill ha hand om en häst som sin egen , men inte under livstid ?

svara gärna.. :)

Sv: Ha en häst på foder?

Att ha en häst på foder innebär att du står får stå för alla kostnader och även försäkring om ägaren säger de! Men de kan ju dock skifa från ägare till ägare! Hästen är som din egen fast man måste ta hänsyn om ägaren har några invändningar på hur hästen ska skötas och ridas!!

:idea: Hej.. ja undrar va de innebär att ha en häst på foder.. ? vilka kostnader får man ta hand om osv ? är det att ha hästen som sin egen under den tidne man kommit fram till, förutom att ägaren har hand om försäkringen ?

är det ett bra alternativ ifall man vill ha hand om en häst som sin egen , men inte under livstid ?

svara gärna.. :)

Att ha en häst på foder är som att äga hästen förutom att du inte betalar nåt inlöpspris = inte äger den. Vilka kostnader som du ska stå för brukar variera från fall till fall, men det vanligaste är väl att fodervärden betalar allt "vardagligt" (stallplats, foder, skoning mm mm) medan ägaren betalar försäkring och sånt. Veterinärkostnader brukar variera.

Det är ett mycket bra alternativ om man känner att man kanske inte är redo att äga en häst fullt ut, utan kanske vill "prova på" hästägarlivet lite innan man bestämmer sig. Man får komma in i vardagslunken och känna hur mycket jobb det faktiskt är att ha häst. Har man aldrig tagit hand om en häst på heltid förut så känner vissa att det blir för mycket när man inser att man måste till stallet fast det är julafton, snöstorm, -35 grader, förkylning, 40 graders feber, väldens bästa film på tv eller vad det nu må vara. :crazy:

Det enda man ska tänka på är väl att skriva ett mycket detaljerat kontrakt som tar upp allt från hästens skick när den åkte, vilken sorts träning den får användas till, om man får tävla, under vilka omständigheter ägaren har rätt att ta tillbaka den, vilka saker som ger fordervärden rätt att lämna tillbaka den osv... För än hur bra det känns i början, så kan man bli oense och det är inte kul!

Men en foderhäst är mycket bra början och det är alltid kul att ha en häst att rida och pyssla med även om det inte är ens egen! :love:

Hej, jag har inte läst vad de andra har skrivit. Men om du har en häst på foder betalar du oftast alla kostnader själv. Jag hade då turen att med min förra foderhäst att jag inte betalade mer än skorna o fick rida jämt. Det var bara jag som hade hand om honom. Jag tävlade o tränade med.

=)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag är 13 år och älskar hästar. Och jag vill Så gärna ha en egen ponny. Men jag vet inte om jag är redo för en egen ponny. Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 240
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 261
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 816
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Få skimmel vit
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Vi som letar häst II
Tillbaka