Ha häst efter 2 års paus??

mattson

Trådstartare
Hejhej!

Nu behöver jag lite hjälp ifrån alla er kunniga Bukisar :)

Jag har hela mitt liv varit väldigt hästintresserad och ridit på ridskola i många år, varit medryttare endel, haft hand om hästar när ägaren är bortrest, samt mer eller mindre varit halvfodervärd åt en häst och i princip hängt i privatstallarna varje dag. Utöver det så har jag läst en hel del teori kring hästhållning (bl.a många timmar på trådar här på Buke:))

Planen för 2 år sedan var att fortsätt som medryttare en tid, rida på riskola och hjälpa till (helt enkelt samla erfarenhet) och sedan skaffa någon form av forderhäst, ev egen. Sedan dess så har mitt liv ändrats en del och jag har flyttat utomlands och pluggat där jag inte längre haft någon möjlighet till ridning eller kontakt med hästar förutom sommaren förra året då vi hälsade på i sverige under 2 månader. Tyvärr så innebär utlandsflytten att skolan kommer att ta mycket mer tid och energi när jag kommer tillbaka och jag vill gärna hinna ha egen häst innan det blir allt för svårt att få ihop det tidsmässigt. Planen är (som det ser ut nu iaf) att flytta hem till sommaren.

SÅ, hur tycker ni att jag ska gå till väga med mitt hästliv efter att jag har kommit hem? Är det så smart att skaffa foderhäst direkt med tanke på att jag egentligen inte har haft egen häst samt varit helt borta ifrån hästar ett helt år? Och om jag nu ska satsa på foder, vilket tycker ni är det bästa sättet att hitta en bra häst? Jag har hört om folk som har sommarhäst. Hur fungerar det? Har ni några andra alternativ? Vill ju ändå kunna hålla på mycket med hästar, lära mig mer, ta ansvar och utvecklas i min ridning men är i övrigt öppen till förslag.

Vill bara tilläga att jag kommer att ha tillgång till ett stort och närliggande stall med mycket hästkunnigt folk samt in/uttag och fodring inkluderat i stallhyran samt support av familj och vänner om jag inte kan ta stallet någon dag.

Tacksam för svar! :)
 
Jag tror det bästa är att landa först och sen känna efter hur mycket tid du har, du kan alltid börja med medryttarhästar och halvfodervärd i början om tiden inte räcker till helt till en egen.
 
@mattson om du har ett stort och närliggande stall varför inte börja med att kolla om någon söker medryttare där några dagar i veckan? Eller halvfodervärd under en period d.v.s. att ha ansvar för hästen halva tiden och den ändå står kvar i sitt hemmastall? Så att du precis som skrivits i tråden kan landa och se hur mycket tid du faktiskt har. Det är ju inte kul att skaffa en häst på heltid om du efter ett tag känner att du inte har den tiden även om du verkar ha bra backup och ett bra stall i närheten. En medryttarhäst kan ju också få dig att komma in i ridningen och skötseln igen. Bara att komma tillbaka till Sverige efter en tid utomlands kan ju kännas omvälvande i sig. Jag förstår inte riktigt vad du menar med att du vill ha egen häst innan det blir alltför svårt att få ihop det tidsmässigt? Är du bara intresserad av att ha häst nåt år och sen gå tillbaka till mindre ridning? Isåfall är ju foderhäst ett år bättre än att köpa. En foderhäst är nog det bästa att skaffa genom kontakter om det är möjligt.
 
Jag har haft häst i många år men hamnade mellan hästar ett tag, ca tre år.

När jag sedan skaffade ny häst var det inga problem att komma in i rutiner igen på bara en dag. Inga problem alls.

Jag tror däremot att man då måste vara mentalt förberedd på det hela.
 
@nickan1
Förlåt för en dålig beskrivning.
Jag vet redan nu att jag kommer att ha tid för att sköta om en häst när jag kommer tillbaka igen. Jag vet också att om några år (kanske 2-4) inte kommer att ha den tiden för att kunna prioritera en häst (vilket jag anse borde vara självklart om man har största ansvaret). Därför så skulle det passa med att börja leta foderhäst när jag kommer tillbaka och sedan kunna spendera några fina år tillsammans med den. Problemet är väll att jag inte riktigt vet om det är smartast att köra på foderhäst då det är mycket ansvar och jag ändå har varit borta och 'tappat' en del känsla och flyt i både ridning och hantering. Så tror ni att jag bore ta det lugnt och kanske vara medryttare, eller tror ni att det funkar att komma in i hästlivet så snabbt igen?
Frågar redan nu då jag vet att det kan ta lång tid att hitta någon häst som kan passa och en ägare som delar samma vision för hur hästen ska tex motioneras.
Halvfodervärd är ju ett annat bra alternativ. Problemet är väll att det blir svårt att hitta en häst som står i ett relativt nära stall. Men ska absolut kolla upp det :)
 
Jag skulle komma hem, landa och skaffa medryttarhäst alt en termin på ridskola bara för att komma in i ridningen. Sen skaffa foderhäst alt leta samtidigt :)

Lycka till, känslan när hästen lastas av hemma är otrolig:love:
 
@mattson jaha då förstår jag bättre. Om du ändå ser att det är såpass långt bort som två år när du inte kommer att kunna prioritera häst så varför inte börja med medryttarhäst och kanske en termin på ridskola som Bufera skriver om du känner att du behöver det och leta foderhäst parallellt? Så kommer du in i hästlivet medan du letar häst? Som du skriver så kan det ju ta lite tid att hitta en foderhäst och skulle du hitta en snabbare än du tror så går det ju alltid att säga upp medryttarhästen tidigare än du tänkt. Halvfodervärd kan ju vara lite svårare som du skriver eftersom man då är beroende av att stallet den står i är nära där man bor. Jag hade oavsett inte börjat leta häst förrän jag var i Sverige igen om jag hade varit i din sits mycket lättare att leta när man är på plats tycker jag.
 
Då känns det som att min plan är rimlig i alla fall! Tänker absolut inte stressa mig in i något utan tänker nog som ni säger landa och ta upp ridningen på ridskolan samt börja söka runt efter en medryttarhäst eller eventuellt foderhäst.
Tack för råden!

@nickan1 @Bufera

Lycka till, känslan när hästen lastas av hemma är otrolig:love:

Den drömmen är i princip vad jag har levt på dom senaste åren. :love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 482
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 088
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
713
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp