Ha hund och skaffa barn

Vilsa

Trådstartare
Ni som har barn - hur reagerade eran hund när det kom en liten bebis i huset? Jag är gravid och har världens goaste hund, men han är inte så van vid barn och vi har inga småbarn i släkten som han fått träffa, så jag funderar över hur han kommer att reagera... Spec. när barnet blir lite större och kan börja tulta runt/ramla på hunden/dra i svansen osv. Hur har ni lärt era barn att umgås med hunden? Och hur har hunden reagerat på den nya familjemedlemmern?

Senast ändrad:
Sv: Ha hund och skaffa barn

När barnet blir så pass stort att det är rörligt, se ALLTID till att det inte lämnas ensamt med hunden, även den snällaste hund kan säga ifrån om den får ett tjuvnyp.
Lär även barnet på en gång vad som är tillåtet med hunden och vad som inte är tillåtet. Barn lär sig fort.
Blir nog inga problem bara man använder sig av sunt förnuft!;)
Grattis och lycka till!

Sv: Ha hund och skaffa barn

Vår hund hade noll barnvana i princip när vi fick våran dotter för 1 år sedan. Vi tog det hela med stort lugn och det har fungerat fint. I början så höll våran hund distans till bebis, men var alltid på tryggt avstånd och höll koll. Sov bebisen i sovrummet låg hunden också där, när bebisen vaknade kom hunden joggandes ut till oss.
Men ju äldre bebis blir ju mer lik blir hon en människa och vår hund har börjat närma sig, nu kan dom mysa tillsammans och hunden agerar stöd när dottern är vinglig. Dottern har fått lära sig att vår hund är rätt klumpig och burdus.

Nu är vår dotter 1½ år och tja det där som ovan skrev om att lära sig fort är inte riktigt sant ( för oss och många andra ), vår dotter kan klappa fint och oftast är hon jättesnäll och go, men rätt vad det är så flyger djävulen i henne och då måste man vara med som vuxen. Sedan är mitt krav på vår hund rätt höga. Jag accepterar under inga omständigheter att hon markerar för minsta lilla om hon kan gå undan, det är upp till mig att förekomma lilla terroristens handlingar men jag måste ändå kunna lita på att hunden handlar riktigt i en situation. Många tycker att det är fel, att hunden måste få säga till och visst det må så vara, men här hemma är det dom reglera som gäller.

Skulle hunden bli trängd, inte kunna gå undan alls och få emotta smärta så självklart måste den få agera i nödvärn.

Jag är dock jätte noga med att hunden ska få sitt, äta ifred, vila ifred och kunna röra sig utan att ha en liten terrorist i svansen, det är ju min uppgift som förälder att förekomma mitt barn så att inte djuren får lida för att dottern är ung och vild!

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 687
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
5 044
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
6 074
Senast: Liran
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 874
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023