Hack eller side pull?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tomaten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 128
T

Tomaten

ska försöka rida pållen bettlöst men vet inte vilket jag ska välja, just nu rider jag omkring i en grimma med spänd nos remm och pannband men jag skulle ilja ha något riktigt. har ju försökt se om nåogn jag känner ha ett hack för det har jag ridit på förut men icke då, måste ju se hur pållen reagerar. det där med sidepull har jag aldrig provat.
så vad tycker ni, vad ska jag skaffa mig, finns ett hack är i närmaste ridsports butiken för 200 som verkar riktigt ordentligt(helt i läder från k*llquist)så det är ju värt ett försökt men jag vill ändå höra vad ni tycker?vet ju att de olika stänger munnen olika effektivt men sen är det slut på kunnandet:o:)

Sv: Hack eller side pull?

Enkelt:
*Hackamore fungerar som ett bettlöst stångbett, kan man säga. Det ger en hävstångsverkan och tryck på nacken. Precis som med alla stångbett så är det inte speciellt användbart att RIDA på om inte hsät och ryttare nått en viss nivå i utbildningen. Det kan däremot funka som en bra broms och "nackkrökare" för de flesta...
Det går inte att ta ledande tygeltag med ett hackamore, det kräver istället att hästen går att böja och svänga med sits och skänkel.

*Ett sidepull har ingen hävstång, och är mer som ett bettlöst tränsbett till funktionen. Brukar funka bättre att rida på om man bara är van vid tränsbett. Ett sidepull med rep över nosen kan vara väldigt skarpt och obehagligt för vissa hästar.

Jag hade ett hack (tills igår) du kunde fått låna, men nu har jag sålt det :p

hehe, va snällt och vad synd att du hunnit sälja det:)

Ett sidepull ger exakt samma effekt som att rida med grimma, förutom att ett sidepull är lite skarpare (den har smalare nosrem) och ligger stadigare. Är du van vid att rida i grimma och tycker att det funkar bra skulle jag satsat på ett sidepull om jag var du :)

Ja, synd att jag inte visste att du ville testa ett hack, men imorrn är det på väg till Edsele ;)

Tänk på att hackamooret har en stängande effekt. Ju mer du tar i tyglarna ju mer ber du hästen att stänga munnen. Är din häst så "frisk" i munnen så att den klara det??
Finns väldigt fina sidepull helt i läder.

Om hästen inte är tillräckligt frisk för att kunna stänga munnen har man en häst som inte äter samtidigt..

?

Ett hackamore trycker ihop käkarna om man drar i tyglarna. Det kan skapa spänningar och obehag som inte uppkommer då hästen äter och tuggar "för egen maskin".

Eller hur menade du? :)

Senast ändrad:

Jag abvänder hack ibland på min pålle när jag rider ut. Fungerar oftast bra tycker jag, men har hört att side-pull är skarpare, så det kanske skulle ha varit en bättre lösning. Kan säga att jag gärna rider i grimma, ibland kan det kännas skönare att rida med grimma än med hack, dock ser det ju lite roligt ut. Jag tror att största grejen för mig var prisskillnaden mellan side-pull och hack. Ska man rida mycket på bettlöst, så tycker jag att man ska satsa på nåt dyrare, men jag som rider på det en sång i mån kanske ville inte lägga så mycket på det, då är hack ett bra alternativ...

Jag rider min pålle på sidepull och både han och jag trivs väldigt bra med det. Tycker att hack blir alldeles för skarpt.

Jag har hört att det är precis tvärtom, att side-pull är skarpare än hack. Men sen har jag också hört att den hacken 1 inte är lika skarp som den 2. Detta är jag inte säker på, då jag skulle tro att båda har samma effekt (skulle dock inte vilja ha kjedja på min).

Finns många tidigare trådar om detta.
Men pinky har sammanfattat det ganska bra. Sidepull är bäst för hästen - enl mina erfarenheter och logiskt tänkande. Hacket kan ge spänningsskador som kan ta tid att åtgärda sen.
Sidepullet är dessutom bättre för ryttaren efter som att det leder till en mer korrekt ridning - det påverkar hand och sits. Tycker jag.

Hack är dock bra att använda någon gång ibland om man vill det.

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 864
Senast: Vogue
·
Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag... 2
Svar
21
· Visningar
3 246
Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
825
H
Hästmänniskan Jag har inte ens varit inloggad på buke på evigheter, men idag blev jag så irriterad att jag bara måste få gnälla av mig i en tråd och... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 029
Senast: Mela94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V