hack o bett- frågor

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare puff93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 914
P

puff93

Hej!!!
jag har ridit med grimma en del o det har gått jättebra, bättre än med bett. så nu undrar ja gom ja skulle ta o prova ett hackamore?
tror ni att det funkar på henne?

har lite andra frågor oxå:angel:
1) vílken storlek tror ni kommer passa henne?
hon är en GROV fjording (ca 140 cm mkh). hon har mellan cob o
full på nosgrimman i tränset.

2) hur mkt är rimligt att ge fär ett begagnat hack? 100 kr?

3) kan samma fjord ha 11.5 på 3-delat bett. låter 11.5 bättre än 14.5?

det va no allt:banana:
hoppas a´tt ni svar bra svar:idea:!

mvh jenny

Sv: hack o bett- frågor

Hej, jag vet inte så mkt om hackamore, men jag rider en fjording som är i ungefär den storleken och rätt grov. Hon har storlek 13,5 som storlek på hennes bett, så 11,5 är kanske lite litet? :) Shettisen som är sällskap åt min fjording har 10,5 som jämförelse.

jag har ridit med grimma en del o det har gått jättebra, bättre än med bett. så nu undrar ja gom ja skulle ta o prova ett hackamore?
tror ni att det funkar på henne?
bättre att testa ett sidepull än hackamore

har lite andra frågor oxå:angel:
1) vílken storlek tror ni kommer passa henne?
hon är en GROV fjording (ca 140 cm mkh). hon har mellan cob o
full på nosgrimman i tränset.
hackamore finns bara i två modeller. "ponny"hack = korta skänklar och sen "vanligt" hackamore = långa skänklar.. Det vanligaste är ponnyhackamore.

2) hur mkt är rimligt att ge fär ett begagnat hack? 100 kr?
vet ej men jag skulle hellre köpt ett helt nytt.. mitt kostade 250 och är helt i läder så det är inte så stor prisskillnad på nytt och beg

3) kan samma fjord ha 11.5 på 3-delat bett. låter 11.5 bättre än 14.5?
det beror helt och hållet på hur stor mun hästen har.. Vad har hästen för storlek på bett nu och hur mycket sticker ut på sidorna när du håller det rakt i munnen.. 14,5 är väldigt stort och jag känner inte till någon häst som har så stor storlek.. den fjording jag känner till har 13,5 och han är 146cm och riktigt grov i modellen (träns i full passar precis)

just nu går hon på stl 14.5 på bettet. men det är ca 2-3 cm förstort. lite svårt att mäta når hästen vägrar stå still:devil:

då får du se till att ha någon som hjälper dig hålla still huvudet så kollar du hur mycket för långt bettet är.. varför rider du på för stort bett?

just ja.. fast det ser man väl mest på distans sidor och sådant..? inte så vanligt i "vanliga" hästaffärer

Pröva ett sidepull i stället. Har du låtit kontrollera henne i munnen? du skriver att det går bättre i grimma än med bett, hon kanske behöver raspas om du inte gjort det på ett tag?

Liknande trådar

K
Utrustning Har lite frågor o funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig md! Jag mätte min lilla fjord bett igår eftersom jag tkr dt kan va bra...
Svar
6
· Visningar
1 237
Senast: Molli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka