Hacka lök.

Enya

Trådstartare
Den senaste tiden har jag funderat medan jag har hackat lök. Förut har alltid ögonen tårats trots glasögonbärare, men numera sker aldrig det. Är det fel på mig eller löken? Min syster berättade att hon alltid gråter och snörvlar när hon hackar lök fortfarande. Så det känns som jag har blivit "känslokall" som inte gråter av lök....:D

Är det bara jag eller finns det fler? Vad beror det på?

Har precis hackat lök till mina frikadeller till julknytiset på jobbet, positivt ju att jag inte blev gråtmild, nu står smeten i kylen och gonar till sig lite innan arbetet med perfekta frikadeller börjar! :D
 
Vad skönt att jag inte är ensam om att ha lagt märke till detta! :) Men så konstigt. Har trott att det kan berott på "gamla" lök, mina lök ligger vanligtvis läääänge i kylskåpet, men de här två köptes i veckan så de är ju "nya".
 
Mins ögon tåras mest när löken är som mest färsk på tidigt på hösten, när dom är som svårast att skala.
Men mina ögon tårar mycket annars med, därför jag har simglasögon i kökslådan. :idea:
 
Mins ögon tåras mest när löken är som mest färsk på tidigt på hösten, när dom är som svårast att skala.
Men mina ögon tårar mycket annars med, därför jag har simglasögon i kökslådan. :idea:
Ja jag funderade på just det, men de här är just sådana där, men inte heller det gav någon resultat. Kanske mesig typ av lök jag fått fatt i! :D Gul lök är det, vet inte hur andra lökar är i det här med att göra folk gråtmilda? Röd lök osv, gråter man av dem också? Har aldrig använt det!
 
Den senaste tiden har jag funderat medan jag har hackat lök. Förut har alltid ögonen tårats trots glasögonbärare, men numera sker aldrig det. Är det fel på mig eller löken? Min syster berättade att hon alltid gråter och snörvlar när hon hackar lök fortfarande. Så det känns som jag har blivit "känslokall" som inte gråter av lök....:D

Är det bara jag eller finns det fler? Vad beror det på?

Har precis hackat lök till mina frikadeller till julknytiset på jobbet, positivt ju att jag inte blev gråtmild, nu står smeten i kylen och gonar till sig lite innan arbetet med perfekta frikadeller börjar! :D
Jag har bytt till lökpulver = inga tårar.... :D
 
Ja jag funderade på just det, men de här är just sådana där, men inte heller det gav någon resultat. Kanske mesig typ av lök jag fått fatt i! :D Gul lök är det, vet inte hur andra lökar är i det här med att göra folk gråtmilda? Röd lök osv, gråter man av dem också? Har aldrig använt det!
Jag gråter av rödlök också, även schalottenlök gör mig gråtmild.
 
Jag har lökpulver, men frikadeller utan lök är inte frikadeller. Mat med lök med lökpulver känns fel så min burk står faktiskt oanvänd efter den där enda gången jag testade. :)
Min mage mår SÅ mycket bättre utan lök (lökpulver verkar funka) så för mig är det numera ett självklart val... :) Plus att jag aldrig behöver tänka på att köpa lök, vilket också är ett stort plus för mig.... :)
 
Jag gråter av rödlök också, även schalottenlök gör mig gråtmild.
Det visste jag inte, trodde de var väldigt milda, schalottenlök. Jag tycker inte om lök så använder det inte ofta, speciellt inte rå lök. Men i köttfärssås, köttbullar osv vill jag ha lök. Avskyr lök i sallader och liknande, blir totalt oätligt tyvärr.
 
Jag brukar köpa små lökar, är de ettrigare i tårframkallning än stora lökar? Vilka är bäst smakmässigt?
Brukar köpa typ mellanstora, eller lite större. De allra minsta brukar komma i plastnät och är ett helsike att skala, behöver ju ändå nästan alltid två eller tre och de smakar mindre tycker jag.
 
Min mage mår SÅ mycket bättre utan lök (lökpulver verkar funka) så för mig är det numera ett självklart val... :) Plus att jag aldrig behöver tänka på att köpa lök, vilket också är ett stort plus för mig.... :)
Förstår din mage, måste man så måste man ju. :)

Själv brukar jag köpa ett nät vanligtvis, och det varar i månader och slutar med att några slängs så numera köper jag några stycken då och då, kanske ändå är billigare i längden.
 
Brukar köpa typ mellanstora, eller lite större. De allra minsta brukar komma i plastnät och är ett helsike att skala, behöver ju ändå nästan alltid två eller tre och de smakar mindre tycker jag.
Aha då gör jag rätt i att leta små lökar kanske. :)
 
Det visste jag inte, trodde de var väldigt milda, schalottenlök. Jag tycker inte om lök så använder det inte ofta, speciellt inte rå lök. Men i köttfärssås, köttbullar osv vill jag ha lök. Avskyr lök i sallader och liknande, blir totalt oätligt tyvärr.
Jag älskar rå lök, då främst röd och salladslök. Kan lätt äta 1/4 rå rödlök per måltid i salladen om jag är på det humöret.
 
Det visste jag inte, trodde de var väldigt milda, schalottenlök. Jag tycker inte om lök så använder det inte ofta, speciellt inte rå lök. Men i köttfärssås, köttbullar osv vill jag ha lök. Avskyr lök i sallader och liknande, blir totalt oätligt tyvärr.
Jag äter heller inte rå lök, gillar det inte alls. Men har lök i olika former i den mesta av maten jag lagar. Så gråtmildhet kommer jag inte undan. 😅
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 728
Senast: Mirre
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 354
Senast: Fille
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 362
Senast: Zizzy
·
Övr. Hund Har ngn läst denna??Varje gång jag läser den börja jag gråta...usch jag är så känslig:p ngn mer som är...
Svar
11
· Visningar
1 206
Senast: Albatross
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp