Hackamoore eller pessoa

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cilia86
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 538
Sv: Hackamoore eller pessoa

aysha skrev:
Mindre tygel, mer ben och sits så ska du se att du får stopp.
Har inte hästen når att dra emot så drar den inte..

Stämmer inte på alla hästar (men på en del förstås). En del drar för att de tycker att det är så himla kul att springa...

CHW skrev:
Ja, jag har provat båda på en häst, hackamoret kan man sitta och dra och dra i hur mycket som helst, men hästen kör oftast bara in näsan och fortsätter.

Måste jag välja mellan dem så blir det pessoabett, men det är inte något bett jag gillar, finns bättre alternativ! Även mer träning!

Skulle vilja påstå att det är på pessoabettet som hästen bara drar in nosen...

Sen är det skillnad på hackamore och hackamore i effekt, och det skiljer också från häst till häst just med nosintippning.

:eek:
Cilia86 skrev:
Hej!

Vad skulle ni helst rida en häst som ni har svårt att få stopp på, hackamore eller pessoa? Varför gör ni det valet?

Tack på förhand!

Det beror på vad hästen föredrar... det perfekta är ju om du har möjlighet att låna någons hackamoore t.ex?
Jag tycker om hackamoore och tänkte jag skulle använda det på vintern - bara för att slippa bett. Men hon gillar det icke! Eller det går jättebra tills hon blir lite pigg :smirk: när jag då tar i hackamooret blir hon mycket upprörd, kastar upp huvudet för att bli av med trycket på nosen alt. drar ner huvudet och skuttar som en delfin :bump: Likadant med sidepull... hehe... Sen gillar hon heller inte hackamoore pga att hon blir svettig på nosryggen och det kliar tydligen så hon blir vansinnig! Så det får blir enstaka turer bara :)

Pessoa har jag ridit fler hästar på, det har fungerat mycket bra och hästarna har gillat det bettet också.. Det kan förtydliga för en del hästar vad man vill att de ska göra när trycket tar i nacke och mun och inte bara i mun.

Sen skarpa bett eller inte, ett bett är inte skarpare än vad jag gör det till med mina händer... Men naturligtvis är det viktigaste att hästen skolas så den vet vad det är jag vill den ska göra. Annars kan jag rida med taggtråd i munnen om jag vill.. det ger troligtvis bara en förstörd häst och dyra veterinärräkningar.

Håller med om att använda sidepull i stället för hackamore. En oerfaren hand som håller i tygeln till ett hackamore kan knäcka nosryggen på hästen. Pessoa är inte heller att rekomendera, men kan användas med delta eller dubbeltygel som till ett pelham.

Hm betsla hellre ner än upp...det borde alla lärt sig...
Pessoa är döden:mad: i fel människas händer...antagligen knäpper din häst av när hon märker att det inte fungerar att dra,då kommer du få problem med att få henne att ta bettet.
På Irland red dom flesta med Pessoa och jag har aldrig haft sämre munnar på hästar som där...
Hackamore är bra i RÄTT människas händer!!
Men ska du rida på Hackamore vilket jag rekomenderar istället för pessoa så bör du rida för instruktör.
Du bör också välja ett ponny Hack,då detta har kortare skänklar och mjukare nosrem.
PS :devil: skäms på er som rekomenderar att man ska rida på Pelham!!..
Betsla inte upp som början börja med att betsla ner!!

Cilia86 skrev:
Hej!

Vad skulle ni helst rida en häst som ni har svårt att få stopp på, hackamore eller pessoa? Varför gör ni det valet?

Tack på förhand!

Här kan du läsa erfarenhet från en som använder pessoa, och en orsak varför du kanske bör fundera om. Här har vi den berömda bromsen, så den instruktören var inte ute och seglade när han sa så.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=662193

Inget av det..skulle välja Jaktkandar ute..sen skulle jag oxå rida dressyr tills jag nästan kräks på det..

Senast ändrad:

använd ett snällt bett! Vänd upp huvudet mot din fot genom att ta tag i ena tygeln (obs den andra skall vara lös). Gör detta så fort hästen springer ifrån dig eller taktar os.v. (Gammalt westerntrick. funkar ALLTID!
aNVÄNDER DU SKARPA BETT ELLER VÅLD SÅ BLIR HÄSTEN BARA MER HÅRD!
Cilia86 skrev:
Hej!

Tack på förhand!

Va härligt sund och klok du är. Western?;)
Jenny1 skrev:
Varken Hackamore eller Pessoa...
Rid mer med sätet och benen. Bettlöst, (inte hackamore då), håller jag också med om är ett bra alternativ, bitless bridle gillar jag bäst! Pelham med dubbla tyglar är ett alternativ om du absolut vill ha bett, men våga testa bettlöst, det ger annorlunda signaler till hästen. Det kan resultera i att den inte sticker alls utan går utmärkt att bromsa!! Det gör också att man rider med säte och kropp på ett annat sätt, i alla fall gör jag det sen jag börjat med bettlöst.. Och sen - träna lyhördheten!!! Det Boj skrev var klokt!!! :bow:

Ett smalare bett behöver inte vara mer "elakt"....
Detta beror på att en del hästa har korta laner... (Trångt mellan tänderna)... I dessa fal kan ett smalare bett vara mer skonsamt. Hade jag haft (och har haft) häst med broms problem, hade jag valt ett tredelat bredong bett.. gärna HS med koppar bladning... Sen träna träna träna.......:cool:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 218
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
425
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
285
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka