Hackamoore

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Xenox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 1 845
X

Xenox

borde det inte finnas någon som helst säkerhetsutrustning om dessa går sönder?

Jag har nu på ett par veckors tid lyckats med att sitta på en het hetsig studsboll med ett hackamoore som gått sönder. Det är inte kul för det är som om någon trollar bort tränset.
Första gången Jag skulle precis in o hålla mig beredd på en hopptävling när hackamoret går sönder, var som tur var kvar på framhoppningen och vi får in honom i ett hörn och stopp på hästen.
Andra gången var igår de som har ponnyn säger att det är lagat och håller nu, jag kollar det inte utan jag tror på det de säger till mig. Jag sitter upp på ponnyn ute på grusplanen på parkeringen i tanke att skritta fram ute, ponnyn studsar iväg när jag sitter upp för jag hade ingen som höll i honom (ungponny). Jag ska precis ta tag i honom och snäpp så är "hacket" sönder igen ponnyn sticker i full fart och jag får slänga mig av i farten, har fina blåmärken och skrubbsår nu för dum som jag var vill e jag eg inte släppa honom ute med bilväg och bildårar i närheten, utan höl kvar i remmarna när jag landade så han drog omkull mig i farten och han stannade inte som min sista hopp önskade.
Som tur var sprang han inte så långt och vänder sen och springer hem o in i stallet.

Frågan är borde det inte finnas något som ligger kvar över nosryggen iaf om hackamoret går sönder? det är ju inte så himla kul om det händer.

Sv: Hackamoore

Kom på en sak till handskar är bra!!! hade jag inte haft rejäla handskar på mig hade jag inte haft nåt skinn på ovansidan handen.

Så använd alltid handskar ;)

Vet att en modell av hackamore är borttagen ur handeln pga. av att det hänt flertal olyckor med dessa.Där var remmen över nosen av klent läder med ett knäppe på som såg fullständigt livsfarligt ut.Dessa är nu omgjorda och läder remmen är mkt. kraftigare och en riktig knäppningsannordning finns.

Bästa sättet är väl att hålla utrustningen välvårdad och kolla den före varje användning.
Jag kollar alltid igenom utrustningen innan ridning.
Det är säkrast på det viset.

Vad det det denna modell?

2122.jpg

Jag skulle aldrig använda mig av det då spännet över nosen inte är särskilt säkert... Släpper lätt bara man drar i båda ändarna :crazy:
Har hört många olyckor med just det hackamoret.

Jag har ett i kraftigt läder med riktiga spännen som inte går upp av sig självt. Värt att investera i!

Japp,precis den var det som jag menade.(som är farlig)

Den övre remmen, om man drar i den så åker den ur spännet, piggen håller lixom inte emot det... Livsfarligt!!

Bengall nu var det så att jag rider denna ponnyn åt en annan och får i 70 procent av fallen jag ska rida en färdigsadlad och tränsad häst.. De lovade mig att hacket var ok och att det inte skulle gå sönder igen, jag trodde på dem. det känns lite tetigt att undersöka om dom har alla grejer i trim då de för det mesta har väldigt bra ordning på sina grejer.
Jag har mitt läder i full ordning hemma.

men till frågan borde man inte kunna komma på nån säkerhetsanordning ? ifall det händer visst ska man hålla utrustningen i trim, men ifall det händer ändå då?
som det Leroy pratade om, innan det slutade tillverkas, det finns säkert flera som sitter och rider med den modellen fortfarande idag som isåfall kan sitta på en häst "utan huvudlag" en dag.

Har för mig att i sommras på en distansritt som ett sånt här gick sönder och hästen skenade och hon hoppade av o bröt benet...är inte hundra säker men nästan!!!Hua! :o

Ja precis sånt är det jag vill undvika!

det hade inte gått bra om jag inte slängt mig av hästen jag satt på, det är bättre att hoppa av själv än att bli avslängd då man när man hoppar av kan se till att förhoppningsvis landa på fötterna.

Allvarligt?! :eek:
Precis det hackamore jag har! :crazy:
Men usch då...Så det är förbjudet egentligen då, eller?Får man ha det på tävling iaf?
Måste bara tillägga att den aldrig har krånglat för mej å aldrig "släppt".Är nöjd med det, speciellt för att den är mjukare för hästen oxå än många andra jag sett.

Det har jag varit med om..en kompis till mig i stallet o jag var ute på långtur..fattade galopp,som sen urartade till fullt ös,skitkul tills hennes hackamore(precis ett sånt som på bilden!!)gick av..o hennes häst skenade rakt ut på en stor väg,tacka gudarna att det inte kom nån bil just då :crazy: ..som tur var fick hon stopp på sin racer häst..men fy vad obehagligt..ni som använder sånt sorts hackamore,jag ahde nog bytat...Var rädda om er alla! :)

Lånad häst

OK, lite som att låna en bil och inte kolla bromsarna innan man åker iväg. :smirk:

Jag har ett hack från H**ks, som inte har läder, utan nylon i banden över och under nosen.
Jag har börjat bygga om det, eftersom banden börjar bli lite slitna.
Banden och kedjan under har jag bytt ut mot rent läder.
Jag ska göra samma sak med nosdelen.
Lite mera jobb med överdelen eftersom man måste sy fast "plattan" på något vis.

Olycka

Det var kedjan under nosen som hade rostat sönder på hennes hack.
Det blir lätt så om man har ludd runt den.
Jag har ludd runt min och har precis bytt kedjan mot rent läder, eftersom den hade börjat rosta.

Hej
Jag har oxå provat tappa tränset med den modellen av hackamore. Det är piggarna på ovansidan som inte håller, det är en skitkass anordning.
Nu har jag ett likadant nästan, fast från SPRENGER, det är svart och Helt i läder. Ordentliga spännen och "gelpad" på nosen istället för teddy.
Enda nackdelen är att det är läderrem som man spänner under hakan, så det blir inte lika skarpt som det andra. Men man kan ju byta till kedja om man vill...
MVH /Erica :idea:

Ja de i läder är helt klart bäst! Har tittat på de där hackamoret, fick med ett sånt när jag köpte hästen och sålde det direkt! Spännet på nosen är inte säkert på något sätt, oförsvarbart! :crazy:

Sv: Lånad häst

Ja du kan kalla det så om du vill ja.
en lite fråga bara
om du sitter upp på en väns häst börjar du alltid med att kolla utrustningen då ? spec om vännen säger till dig att utrustningen är ok, och att de precis har kollat den.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 664
Senast: Ajda
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 111
Senast: Kiwifrukt
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 359
Senast: Mezcal
·
Hästmänniskan Ja, nu antar jag att det är min tur att göra en "stallbytar"- tråd Jag, en kompis samt en kompis till henne var och tittade på ett... 2
Svar
25
· Visningar
2 705
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Vad har ni för klösträd?
  • Leverera valp vid 12 veckor?