Hackamore eller sidpull??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sara_star
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 247
S

sara_star

Jag funderar på att köpa ett bettlöst träns..
Vad är bäst sidpull eller hackamore :confused:

Vill ha svar :bow: :bow: :bow:

Sv: Hackamore eller sidpull??

Hej!

Jag tycker definitivt att du ska välja ett side pull-träns. Det är mycket mindre risk att göra hästen illa. Ett hackamore är ett mycket farligt huvudlag i fel händer. Man måste vara mycket lätt i handen och det händer att nosbenet knäcks på hästar när ryttaren drar för hårt. Hävstången gör att en mycket stor kraft utväxlas på hästens nos. Side pullen är snällare men kan också vara skarp. Köp inte det billigaste du kan hitta. Det är oftast inte bra.

Hälsningar från en westernryttare

Jag har både och men tycker bäst om sidepullet, vilket även hästen gör!
Har "det billiga" från hööks som funkar utmärkt för oss och är en mildare variant eftersom det är lädernos.

Håller med. Min ena medryttahäst är helt olika på bett, hackamore och kapson (har inte provat sidepull) Med hackamoret är det i princip omöjligt att få henne att söka stöd eftersom den är så vass. Kapson är ett ganska trevligt alternativ, den fungerar precis som ett bett men kan kännas lite stum. Bitless bridle har jag hört ska vara himla bra också. Har inte provat själv men det verkar bra. De finns att köpa lite överallt numera. Kapson är dyrare än både bitless bridle och sidepull men de är sjukt tjusiga ;)

Side-pull helt klart. Hackamore kan innebära problem. Har skrivit så många inlägg om detta så jag går inte in mer på det. Men vill du veta mer kan du alltid pm:a. :)

jag har provat båda på min häst, hon gillar sidepull bättre..

jag röstar på att du provar ett milt sidepull..

Det är ju individuellt för varje häst vilken bett den trivs på, du märker detta bäst av att testa dig fram. Kanske kan du låna ett sidpeull eller ett hack av någon först för att t.ex. testa dig fram lite innan du köper något?

Dock tror jag, om du inte har någon erfarenhet av varken hack eller sidepull, att det är bättre att du väljer sidepull. Hackamore inverkar skarpare än vad man tror och det gäller att man är mjuk själv när man rider med det.

Själv funkar min bra på vanligt tredelat men skulle jag nog testa ett Bitless Bridle, hööks har en billigare variant av detta. Det verkar bara positivt tycker jag och jag tror min häst skulle kunna trivas med det.
Dessutom kan du ju leda med det på ett annat sätt än vad du kan göra med t.ex. ett sidepull.

Jag är helt frälst på Lindell!
Det är som Sidepull men mer stabilt.

Jag har ett var till mina två ridhästar och det har aldrig varit lättare att tränsa, valacken formligen kryper in i det! :love:

Då måste jag fråga, vad är ett Linell? Vart köper man det? Hur ser det ut? Hur påverkar det hästen?

Det kallas inte "lindell" längre det vi rider på, eftersom det namnet "skapades" av en amerikan och tillhör denna. Det kalls numera Equi Sidepull. Samma modell som Linda Tellingtons "lindell" men med mildare nosdel, och inga djur skadades för att göra detta träns (läderfritt.)

lindell.jpg

http://www.equicomfort.com/

Senast ändrad av en moderator:

evarambech skrev:
Hej!
farligt huvudlag i fel händer. Man måste vara mycket lätt i handen och det händer att nosbenet knäcks på hästar när ryttaren drar för hårt.

NEJ! Du kan inte knäcka nosbenet med ett hackamore. Ta och känn på ett nosben på ett hästkranium så kommer du inse att vi människor inte har kraft nog att bryta det. Jag undrar om den myten någonsin kommer att försvinna?

Däremot så tycker jag att det är mycket viktigt att tänka på att placera hacket på rätt ställe, dvs inte för långt ner.

Jag personligen rider både på hack och sidepull. Jag tycker inte man ska välja ett hack till en häst som har lätt för att knäcka av i nacken, eftersom du iom hävstången får ett ganska kraftigt nos- och nacktryck. Då är ett sidepull bättre. Dessutom kan det vara knepigt att rida på hack, det har ju lite samma princip som ett stångbett.
Sidepull brukar jag ofta tömköra i, det funkar kanoners. Hacket använder jag ofta till uteritt på en del hästar, ena hästen funkar allra bäst på det ute, har jag vanligt bett på henne ut så blir hon så väldigt hoppig och överkänslig och sidepullet funkar inte alls bra ute.
Jag tycker att det är olika från häst till häst vad man ska använda, du måste se efter vad du tror passar för din häst och vad du vill ha ut av betslingen (eller huvudlaget kanske låter bättre) och kan man inte bestämma sig får man helt enkelt pröva sig fram.

jag undrar bara om det är någon som har bra länkar till hästaffärer på internet som säljer sidepull.. är det någon som har detta?

joneya skrev:
Det kallas inte "lindell" längre det vi rider på, eftersom det namnet "skapades" av en amerikan och tillhör denna. Det kalls numera Equi Sidepull. Samma modell som Linda Tellingtons "lindell" men med mildare nosdel, och inga djur skadades för att göra detta träns (läderfritt.)

lindell.jpg

http://www.equicomfort.com/

Deras sidepull och bitless bridle har jag, ett av var. Och jag är supernöjd!! Så dem rekommenderar jag absolut!! :banana:

joneya skrev:

vilket tyg är bäst till fodringen av tränset?
fuskmockan eller?

känns som att det ska fastna mkt på fleece tex

man kanske inte kan knäcka nosryggen men man kan dra av nerverna eller vad de e i nosryggen.

Jadu, det skulle jag gärna vilja veta någon slags källa på...

vad har du för källor på att nosbenet inte kan skadas av hackamore?

Jag har hackamore till min häst och jag tycker det är bra om man bara skrittar ut. Viktiga med det är att det är inte så bra att rida med korta tyglar, då hästen lätt krullar ihop sig och ångar på. Så det är inte rekommenderat att träna dressyr med det, men jag tycker det funkar på min häst då och då om man skrittar ut.
Sidepull har jag med prövat och jag tyckte det var väldigt ostabilt. Var konstigt konstrurerat, så sidostyckena satt farligt nära ögonen och åkte in i ögonen när man tog lite i tyglarna, så hästen blev stressad.
Men det varierar nog från olika märke, men i allmänhet tycker jag de är ostabila.

Ang att hackamore kan knäcka nosbenet, är jag lite skeptisk till om det är rätt utpassat. Sitter det däremot där benet övergår i brosk finns det nog risk att det kan knäckas om man rycker i tyglarna (vilket jag inte tror man gör medvetet) däremot om t.ex hästen snubblar och man som en reflex rycker tag i tyglarna.
Men att knäcka nosbenet krävs det nog en hel del styrka med ett snabbt kraftigt ryck skulle jag tro.:smirk:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
438
Senast: Sirap
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 613
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka