Hackamore, funkar på alla?

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Ska åka till hööks nästa vecka :banana: och funderar starkt på att köpa ett hackamore, men fungerar det på alla? Skulle ju vara det ultimata om min fick låna ett hackamore först och testa så man vet att hästen fungerar på det men jag känner ingen som har ett... känns lite korkat att köpa ett o så funkar inte hästen på det.. Ni som rider på hackamore, hur tkr ni det funkar? Negativ / positiv respons från hästen?? något man måste tänka spec på?
MVH

Sv: Hackamore, funkar på alla?

Nej, hackamore funkar inte på alla, det krävs att man kommit till en viss nivå i både sin och hästens utbildning.

Hackamore verkar med hävstång, och det är svårt att ge ensidiga hjälper som med ett tränsbett. Böjning, styrning och andra ensidiga hjälper måste alltså komma från ryttarens sits, precis som vid ridning på vilket stångbett som helst.

Ledande tygeltag fungerar inte, för det krävs att tygeln är fäst direkt vid den delen man vill inverka med, som på ett tränsbett där tygeln sitter på mundelen, sidepull/kapson där tygeln sitter på nosremmen och liknande.

Sedan finns det såklart hästar som är skolade för ridning på stång, men som inte trivs med hackamore av andra anledningar, det är ju olika på olika hästar.

Senast ändrad:

Min häst visar tydligt att hon inte gillar bettet, har inte lust att slänga ut 799 kr på ett sidepull.. därför tänkte jag testa ett hackamore. Tänker ha det när jag rider ut. itne när jag rider markarbete.

Fler hästar funkar bättre på sidepull än på hackamore, men ja, det bästa vore ju om du fick testa både och.

Ska få låna ett hackamore av en kompis, ska testa de innan jag åker till hööks så får vi se..

min foderhäst fungerar inte alls på varken hackamore eller sidepull.
Inte halvblodet heller men dom reagerar olika :crazy:

just därför jag vill låna ett innan, så man inte köper ett och sen får de hänga. känns så onödigt. Om det inte funkar så gör det ju inte det och då vet man. Då får man testa andra bett än det jag har nu och som hon inte trivs med. Hon är så pass stor (och vi har bara små hästar) så vi har bara ett bett som passar henne och det är ett vanligt tränsbett, är helt övertygad om att det går upp i gommen på henne och det är ju inte bra alls. Så om inte hackamoret funkar så ska jag köpa tredelat, för det vet jag att hon funkar bra på ;)

Jag skulle köpa ett 3-delat istället för hackamore. Jag har ridit mina hästar på hackamore och visst det har funkat ända tills man skulle ut i skogen men stoet. Då kasstade hon upp huvudet och stack. (Hade martingal). Så gjorde hon även i hoppningen.
Men det har funkat men det gäller som nån här uppe sa att man måste ha en väldigt välriden häst och vara väldigt duktig ryttare själv för annars blir det väldigt svårt

jag tycker bättre om sidepull, det är mjukare o lättare att rida å. Inte lika stor risk att hästen bara knäcker av i nacken som med ett hack. Men det finns hästar som älskar hack o går väldigt väldigt bra sen finns det hästar som blir omöjliga knäcker av hänger sig fast o springer.
Du har ju bitless briddle oxå, det kanske skulle kunna va en idé, o sidepull kan du köpa för 200, lika mkt som Hööks hack kostar ;)

Min erfarenhet är att alla hästar som fungerar på hack, fungerar på sidepull. Alla hästar som fungerar på sidepull fungerar inte på hack.

min häst funkar på hackamore och trivs, men han hade väldigt lätt att knäcka av med det eller lägga sig i handen på det i början. Det man ska tänka på är att inte rida med korta tyglar, då det blir konstant tryck.
Men min häst funkar alldeles utmärkt på både ledande och ställande tygeltag med det. Dock så är han väldigt van vid det. Älskar att rida ut med hack och hästen med, han slappnar av bättre då och behöver inte både koncentrera sig på bett och omgivningen. Med hack tycker jag att jag får bättre kontakt med han, då han kan vara lite osäker och tittig när man rider ut.

En annan sak att tänka är att man anpassar det rätt till hästen, då inte skänklarna trycks upp i kinden eller att det sitter för långt ner.

Har aldrig sett ett sidepull för 200... :smirk: Jag hade inte råd med sidepull så det fick gå med en vanlig grimma...:D Varför inte testa ett bitless?? det finns oxå på hööks..

Min häst fungerar bra på hack men inte lika bra på sidepull. Har en häst som gärna springer lite fort och då känns hacket säkrare än sidepullet som han inte lyssnar lika bra på. Jag har hacket på uteritt och sidepull på ridbanan.
Jag byter mellan dessa 2 och kapson och jaktkandar vilket är det enda bett han tolererar i munnen.

Nej, hackamore funkar inte på alla hästar. Min ponnys föredetta ägare hade hackamore på honom när han fått sår i munnen (av ett pessoa som hon föredrog att dra i.. ) Han blev ganska hårt behandlad då, av pessoat, så hackamoret gjorde honom gott. Han lyssnade väldigt bra. Men han är också väldigt känslig för minsta lilla hjälper, så jag tycker att man ska ha det på mer känsliga hästar. Det enda man ska tänka på är att man INTE sitter och rykcer och sliter i det om hästen skulle bli rädd elelr få för sig att springa. Det blir ju ett tryck på nosbenet, och rycker man på tok för hårt, kan man faktiskt bryta det benet. Så det ska användas med stor varsamhet.

Det enda man ska tänka på är att man INTE sitter och rykcer och sliter i det om hästen skulle bli rädd elelr få för sig att springa. Det blir ju ett tryck på nosbenet, och rycker man på tok för hårt, kan man faktiskt bryta det benet. Så det ska användas med stor varsamhet.

Sedan när är det ok att bete sig så vad man än betslar med? Hästen är nog dessutom mindre känslig på nosryggen/runt huvudet än inne i munnen.:smirk:

Och hur seglivad kan en myt bli??
Enda sättet att knäcka en hästs nosrygg är nog att hänga sig i tygeln med hela sin kroppsvikt i luften, eller möjligtvis om man är grönt skapad och har initialerna H. Ulken...
Även där som jämförelse: Har du sett hur tunn en hästs underkäke är? Mot en spänd nosgrimma blir det en hyfsad hävstång, men hur ofta varnas man för att knäcka käken med ett vanlig bett?:cool:

Nej, hackamore funkar inte på alla hästar. Min t ex terivs inte på hack, men han funkar bättre på sidepull och repgrimma.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den... 2
Svar
20
· Visningar
2 245
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
725
Senast: Jeps
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 543
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025