Bara själva grejen att du skriver att hästen är ”tung” är ett stort problem. Är det redan vikt i tyglarna så kan du inte bromsa, redan där är bromsen förstörd. Börja om på trygg plats i skritt med mycket lätt hand. Grimma/hack/sidepull/vad det än är spelar ingen roll. Ett bett kanske hjälper tillfälligt men om kommunikationen brister så kommer det göra det även med bett. Och börja sedan med små turer i skritt, och öka inte mer än vad som fungerar.
Jag håller med om allt mily skriver!

Det primära problemet är inte utrustningen, utan grundridningen. Hästen måste utbildas och lära sig lyssna på hjälperna.

Att ge sig ut nånstans överhuvudtaget med en häst som sticker och blir okontrollerbar är livsfarligt och olämpligt på alla sätt. Det riskerar inte bara skada häst och ryttare, utan även eventuella andra trafikanter och övriga som kan komma ivägen för hästens framfart. Inhägnat område och små, små steg, absolut stopp för att flänga omkring!

Om din vän är det minsta osäker på vad hon bör göra med denna häst och hur, så tycker jag att hon ska lämna tillbaka den. Utbildning och korrigering av en häst är något helt annat än att rida en skolad häst, och är man osäker ska man inte ge sig på det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 198
Senast: Sirap
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 049
Senast: Bri
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 012
Senast: nullo-modo
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 753
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp