Hackamore, skänklar

EllenGM

Trådstartare
Hej!
Jag har nu läst så mycket om olika hackamore träns att jag blivit halvgalen:)))
Min fundering är, skänklarna är ju det som, delvis, bestämmer hur vasst det blir. Ju längre ju skarpare osv.
Min fråga är hur långa är långa skänklar, hur korta är korta skänklar, vad klassas som ett ponnyhack etc.
Så typ spamma om allt ni kan om skänklar:))
Tack!
 
Här har du tre olika hack.
Det första är ett "vanligt hackamore" eller ett "german hackamore". Skänklarna på det på bilden är 20 cm. Som du ser så sitter nackstycket fäst på samma höjd som kinnkedjan. Det betyder att det inte blir något tryck i nacken när man drar i tyglarna - trycket blir endast över nosryggen och under käken.

Det andra är det som många kallar "ponnyhack", där är skänklarna oftast mellan 14-17 cm.
Där sitter nackstyckets fäste högre upp än nosremmens och kinnkedjans fäste, det betyder att det blir ett tryck i nacken om man har själva nosdelen för löst spänd. Därför är det som alltid viktigt att ett hackamore är spänt och inte går att vinkla för mycket. En bra riktlinje är att det inte får gå att vinkla skänklarna mer än 45 grader när man drar i tyglarna.

Det sista är det som många kallar för "Flower-hackamore".(Ofta kallar man dem för vad de ser ut som: hjul/stjärna/blomma etc.) Där är höjdskillnaderna mellan tygel/nackstycke/kinnkedja väldigt små, och därför blir hävstången också mycket mindre.

Det som påverkar skarpheten är tryck-ytan. Alltså om man har en bred eller smal nosdel, om man har nosludd eller om man använder kedja etc. Ju smalare delar desto skarpare.

wikimediahackamore-56a4dcaf5f9b58b7d0d991f7 (kopia).jpg
 
Senast ändrad:
Det som påverkar skarpheten är tryck-ytan. Alltså om man har en bred eller smal nosdel, om man har nosludd eller om man använder kedja etc. Ju smalare delar desto skarpare.

Bra förklarat :bow: , men jag vill lägga till att längden på skänklarna också påverkar skärpan. Ju mer utväxling på hävstången, desto hårdare pressas nosremmen och käkremmen (eller kedjan som vissa hackamore har) mot nosrygg och underkäke. Dessutom pressas käkarna samman när man tar i tyglarna.
 
Bra förklarat :bow: , men jag vill lägga till att längden på skänklarna också påverkar skärpan. Ju mer utväxling på hävstången, desto hårdare pressas nosremmen och käkremmen (eller kedjan som vissa hackamore har) mot nosrygg och underkäke. Dessutom pressas käkarna samman när man tar i tyglarna.

Självklart. Ju längre avståndet är mellan nosdel och tygelfäste desto mer hävstångseffekt.
Ju smalare delar desto mer koncentrerat tryck.

Kortare avstånd och bredare/mjukare delar ger mindre kraft och mer tryckavlastning.

Det jag menar med min text är att när du väl köpt ett hack så påverkar man skarpheten genom att byta ut eller modifiera delarna. 😊
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
786
Utrustning Hej. Behöver lite hjälp att tyda TR. Har en ponny och en storhäst och jag skulle vilja tävla de båda, främst hoppning men är intresserad...
2
Svar
21
· Visningar
2 105
Senast: Liten
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
716
Senast: Kristall10
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 250
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp