Hackamore... till häst som blir stark, främst i galoppen!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Xanthine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 5 325
X

Xanthine

Hejsan!

Vill få några råd....

Min häst blir lätt stark, särskilt i galoppen. Känns som om händerna ska gå sönder... Detta blir dock oftast bättre under passet, ju mer lösjord han blir.
I början av ridpasset kastar han ofta och "rycker" med huvudet också... :crazy:

Han är regelbundet hos hästtandläkare och får massage behandlingar ofta av utbildad mkt duktig massör. Så jag vet att han är frisk och "fit for ..." :)

Han rids med ett vanligt 3 delat tränsbett. Ibland rids han dock på pessoa bett. (tygeln i mellanläget) Detta fungerar bra på det sättet att han inte blir så stark, men då "krullar" han ihop sig väldigt lätt och går bakom hand! :( Inte heller bra!

Min fundering är att testa ett hackamore av snäll variant.
Vad tror Ni om det? :d

Tacksam för Era synpunkter...

Sv: Hackamore... till häst som blir stark, främst i galoppen!

Är ju bara att prova. Vissa trivs på hack, andra inte. Vissa lyssnar bättre, andra förlorar bromsen helt. Vissa trivs på hack av modell X, och andra hack av modell Y.

Är ju bara att prova, företrädelsevis på inhägnat område ;)

Min herre, som är lite knepig i munnen om ömsom är hysteriskt överkänslig och ömsom väl skulle mäta sig med en gammal ridskoleponny i munokänslighet, han blir som ett läskigt ånglokomotiv på ponnyhack, tycker inte alls om hack med utväxling, men trivs superbt på sitt S-hack. Både ensamt och med bett - jag brukar rida honom på kombination av S-hack och bett, med dubbla tyglar. Så kan jag dels variera mellan bett och hack under ridturen, dels beroende på dagsform, och dels gå från det ena till det andra - ofta börjar jag rida på hacket, smyger in tränsbettet och när han är lösgjord rider nästan bara på tränsbettet.

Dock, 'krullhästar' blir gärna lätt just krulliga på hack så var noga med eftergiften så du inte blir 'hängande' i hacket.

Testa med att börja rida dressyr kanske? En häst som hänger och drar i handen grundar sig ofta på två saker.

A: Ryttaren erbjuder hästen något att hänga i!
B:Hästen är ej helt mellan hand och skänkel och jobbar ej korrekt. Har ej styrkan att jobba korrekt och sätta under sig med bakdelen= lägger sig i handen!

Tips: Skippa pessoabettet, förstår att hästen krullar ihop sig på det:crazy:. Rannsaka dig själv och din egen ridning. Är det så att du själv blir hård och stum i handen(fastnar i den!), och därför hänger sig även hästen i handen? Rids hästen i korrekt form, takt och i balans? Är ridpasset varierande, eller blir det samma sak varv på varv? Om hästen slår med huvudet i början på ridpasset kan det kanske vara så att den inte rida tillräckligt med skänkel fram till handen. Handen ska inte vara hård men måste samtidigt erbjuda ett litet stöd för hästen att söka sig fram till. En glappande tygel leder ofta till orolig mun och huvud.

Övergångar, övergångar och fler övergångar...så skulle jag vilja sammanfatta grunden för att få en häst att jobba korrekt och bära sig i form. Hästen tivngas sätta under sig med bak och kommer samtidigt upp med ryggen.

Lycka till:)

Till att börja med kan du slänga pessoat - det gör ont och ger dubbla signaler för hästen.

För övrigt håller jag med andra. Och om hästen är trevlig i slutet av ridpasset så vänta med galoppen tills dess - det förstör så mycket när man måste "bråka" varje gång man ska galoppera.

*knp lån*

Tack för tipsen (hittills)

Han rids mycket dressyr faktiskt... :o tränar regelbundet och ofta för tränare. :d Min egen ridning har jag rannsakat vet inte hur många gånger... med mina tränare, och vi arbetar mycket med just övergångar, övergångar och övergångar. Ständigt, skritt, trav, skritt, trav, galopp, trav, galopp, skritt..etc.

Enligt tränare: problemen är att han är mycket kort och kompakt herre, som lätt skjuter över ryttaren i fel läge.. till yttersidan! Galoppen är hans starkaste gångart faktiskt, vilket gör att han har mest att sätta emot där.
Dessutom; han låser sig lätt i bogarna. När man lossat där, då är det inte några problem. :D

Problemen är inte så illa när jag själv rider honom (inte lätt för Er som svarat ifos att veta, eftersom jag inte skrev det).
Men saken är den att jag har tvingats låna ut honom några tillfällen i veckan, pga tidsbrist. Vill inte att nån annan ska sitta och "dra livet ur sig" i galoppen, vilket är risken för om denne inte klarar av att hantera det på "rätt sätt" så att säga.

Tyckte det var bättre att denne red på pessoat, mindre risk för drag och slit när han blir för stark. :eek: kanske fel tänkt :confused: såg hur han "krullar" istället.

Vet inte hur man ska göra.... hack lät som en bra idé, men det kanske bara är att skippa ... ingen idé med något som också hjälper till att krulla!

Graman el dyl? Vad tror ni om det?

vad är s-bett?

syntet? :grin:

Graman är väl knappast heller att rekommendera eftersom det är väldigt svårt att rida med det på ett bra sätt. Har sett skräckexempel på graman-ridning och det är verkligen inte vackert :crazy:

Testa hellre kimblewick eller pelham med två tyglar. Lätt att rida med och inte jätteskarpt heller.

Okej. Ska testa lite olika varianter.

Är ifos van vid att rida m graman, men har inte använt på denna pållen :grin:
men jag håller med dig, har också sett (och ser) många många skräckex!

Men om du är van att rida med graman så hjälper väl inte det de personer som han älgar runt med?

Jag röstar för pelham och två tyglar.

Ibland hjälper det inte hur mkt dressyr man än tränar; en del hästar är helt enkelt "starka" eller "heta" och ligger därför på i handen hur väldresserade de än är inne på banan.

Jag red ett sto för några år sen som gick MSV dressyr o Lätt FT. Hon var hur mjuk o fin som helst på dressyrbanan; red man ut så var hon nästan ett monster... Hur mkt man än försökte ställa, böja, rida övergångar etc så var hon som ett tåg. Red man ned på en täkt och började trimma henne så släppte hon genast igenom o gick som en klocka; tills man vände upp på vägen igen...
Vi körde med pelham och ett delta. Hur bra som helst!
När hon var som jobbigast fick hon även gå med graman så man fick ned henne söta lilla näsa ;)

Men suck... När ska folk förstå att dressyr inte innebär krumelurer på banan, utan lydnad, oavsett om det är inom fyra väggar eller på en stubbåker. Ingen häst "bara är" stark eller het, det är något man som ryttare påverkar i allra högsta grad.

Jag red ett sto för några år sen som gick MSV dressyr o Lätt FT. Hon var hur mjuk o fin som helst på dressyrbanan; red man ut så var hon nästan ett monster... Hur mkt man än försökte ställa, böja, rida övergångar etc så var hon som ett tåg. Red man ned på en täkt och började trimma henne så släppte hon genast igenom o gick som en klocka; tills man vände upp på vägen igen...

Ett lydnadsproblem alltså... ;)

Löses genom dressyr, kanske inte nödvändigtvis på volten, utan genom att träna på det hästen har problem med, dvs gå fint på grusväg.

*KL*

Håller med om att i grunden handlar det om lydnad, men det handlar ju också ofta om nerver. Nu är nerver ingen 'ursäkt' för att vara olydig, men under en övergångsperiod har jag full förståelse för att man väljer att betsla upp vid uteritter/terräng/hoppning jmf med dressyren. Dock är och ska målet ju alltid förbli att 'samma bett, samma kontroll, samma känsla' oavsett.

Men många hästar är betydligt mer avslappnade och fokuserade med fyra staket/väggar runt sig som napp. Sen är de flesta RYTTARE mer avslappnade då med.. :angel:

*KL*

Håller med om att i grunden handlar det om lydnad, men det handlar ju också ofta om nerver.

Din åsikt, min är en annan. Sett såpass många ekipage som är avslappnade, tryggna och lugna med 'napp' (staket/vägg), där hästen lyssnar på ryttarens små hjälper, men när samma ekipage t ex vågar sig ut i skogen så är det en helt annan femma, både med avslappning och lyhördhet. Ryttaren är mindre avslappnad, hästen är mindre avslappnad och det blir betydligt sämre lydnad.

I valet mellan att bråka alt behöva 'slita och dra' för att få gehör eller helt enkelt en period betsla upp, så hästen svarar utan dragkamp, ryttaren blir tryggare iom att hästen svarar, och det hela blir betydligt mer avslappnat och för var uteritt som går slappnar bådadera av mer och mer - så väljer jag tveklöst att betsla upp.

Nu är mina, och jag, så otroligt vana att just rida ut, att det är normen, så jag har aldrig behövt betsla upp ute så, och 'våra' nerver brukar visa sig i ridhus istället, då det är det som händer mer sällan. Däremot så har jag tidigare betslat upp vissa hästar vid exvis terränghoppning en period, av ovan nämnda anledning.

I en ideal värld ska ryttaren oavsett var man befinner sig kunna vara lika lugn och trygg - men i verkligheten är det inte alltid så idealt. Och en ryttare som vet att h*n får stopp på hästen t ex är lugnare, och blir dessutom mer och mer trygg för varje pass. Vilken 'smittar' av sig på hästen.

Men du är i din fulla rätt ha en avvikande åsikt, åsikten är fri.

Jag anser att det är absolut snicksnack att det skulle vara nerver som avgör att hästen därmed behöver ridas på ett skarpare bett. Det är en lydnadsfråga och är hästen lydig så ändras inte situationen bara för att hästen kommer in eller ut från ett ställe till ett annat, så tillpass att man ska lösa det med en skarpare betsling.

s-hack kombinerat med tränsbett kallar jag en SKARP betsling.

TS: hack är en ypperligt dålig ide om hästen har tendens att krulla ihop sig. Jag tycker det låter som att dina medryttare behöver lära sig rida hästen helt enkelt. då kan de låta bli att galoppera ett tag framöver tills lydnaden sitter och de kan påverka hästen, eftersom det är i galoppen det tydligen sitter.

Vad har vad du anser om betslingen med diskussionen här att göra? Jag har aldrig benämnt den, varken som mild eller skarp. Jag kan göra den 'rakbladsskarp' om jag tar båda tyglarna samtidigt och drar till, och den kan vara lika mjuk som en smekning om jag vickar lite på fingrarna för att förhålla.

Den är dock vald av hästen, en betsling som han trivs på. Få stopp är förutom på ponnyhack inga problem på den herrn, däremot att hitta ett bett han trivs med.

I och med kombinationen så har jag hittat något han trivs på, och trivs på i alla lägen, just för jag kan välja att rida på 100% hack, 100% bett och alla kombinationer däremellan, så man får det som passar honom för stunden. Och kommer förbi problemet när han 'plötsligt' reagerar som om man ryckt honom i munnen å det brutalaste, trots mild förhållning och oavsett bett.

Hur skarpt det blir avgör min hand. Han går på samma betsling hela tiden, jag har inte olika betsling för uteritt/ridbana/ridhus/hoppning/terräng.

Hur skarpt det blir avgör min hand. Han går på samma betsling hela tiden, jag har inte olika betsling för uteritt/ridbana/ridhus/hoppning/terräng.

jag tycker diskussionen är högst relevant, eftersom TS frågar om lämpliga bett på en stark häst, och du visar på s-hackamore eller dubbel ridning på hack/bett och tycker att man kan motivera en stark olydig häst ska ridas på skarpare bett.

det där att inget bett är skarpare än handen som håller det, är den största floskeln som någonsin skapats. Bett är i sina konstruktioner skarpare eller mildare än andra bett. Oavsett en mjuk hand, såvida du inte rider omkring helt utan munkontakt då förstås : ) Du måste ha en helt fantastiskt avvägd hand och hjälpgivning som lyckas rida hundra procent avvägt i alla lägen på dessa bett, imponerande.

varför i hela friden skulle det behövas hack kombinerat med tränsbett på dubbla tyglar i dressyr arbete?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
3 063
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har en medryttarhäst som jag rider ett par dagar i veckan. Har gjort det sen typ 3 månader. Hon kan ofta vara ganska stark i...
Svar
5
· Visningar
2 551
Senast: Lager
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 863
Senast: Vogue
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka