Hackamore till häst som lätt krullar ihop sig

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lord Owen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 221
L

Lord Owen

Jag har funderat på detta ett tag nu. Ska ju kolla hästen hos TL om ett tag och ska då se om vi inte kan hitta ett bett som passar min häst, han är öht orolig med bett i munnen.
Men hur som helst, jag tänkte ändå köpa ett sk ponnyhack eller ett sidepull att varva med.
Min fundering är nu följande, han krullar lätt ihop sig om det tex blir jobbigt eller i liknande situationer och knäpper då av i nacken. Är det då någon ide att köpa ett hack då det ju har effekt genom tryck på nacken vilket inte direkt motverkar hans beteende? Kanske är det då lika bra att satsa på ett sidepull direkt?

:bow:

Sv: Hackamore till häst som lätt krullar ihop sig

Jag är ingen expert, men spontant känner jag att ett bett med hävstångseffekt inte är det optimala när hästen krullar ihop sig. Jag skulle rekomendera sidepull före hack eftersom det är mildare och inte har hävstångseffekten. Jag vet inte om sidepullet har någon ihopkrullande effekt eftersom trycket ligger på nosen, men jag tror att den effekten ändå är mindre. När jag rider på sidepull upplever jag att hästen hellre söker sig frammåt-nedåt än uppåt-bakåt.

Det är väl det sista jag skulle sätta på en häst som krullar i hop sig... :crazy: Min gammla häst krullade ihop sig väldigt när jag fick honom, pga han var ridit med graman hela tiden (kan inte fatta varför, en sån snäll och samarbetsvillig häst..) :crazy:

Det som är viktigt om hästen vill sätta nosen mellan frambenen är att man ger massa tygel och rider fram fram fram. Du får ingen ärlig samling innan hästen går ordentligt framåt, och det gör inte en häst som krullar ihop sig....

Håller absolut med tidigare inlägg, hackamore är ett dåligt alternativ för en häst som redan har tendenser att krulla ihop sig/knäppa av i nacken.

Tack för svaret! han är inte så extrem att han sätter huvudet mellan benen, han bara går bakom lod med några centimeter. Men i alla fall, jag antog att det inte skulle funka med hack men då jag aldrig ridit på det (bara sidepull) innan så tänkte jag höra med folk som ridit med hack. Ja..han är en häst som kräver mkt ben för att inte bara gå och såsa med krökt nacke. :crazy:

Håller med Centaur. Men häst red jag väldrigt mycket med hacket innan. Det funkade jättbra fram tills han "kom på" att man kunde knäppa av i nacken o krulla ihop halsen.. Inte roligt, jag hade knappt nån kontroll alls.. Galoppen gick bara snabbare o snabbare...!

Jag tycker alltid att sidepull är ngt som går före hackamore.Rider själv på sidepull.

På min häst hade den förra ryttaren hackamore på. Och det var efter att hon hade börjat använt hackamore som hon började "krulla" ihop sej. Så det är nog inget alternativ om hon redan gör det. Så prova sidepull som dessutom är mildare.

Jag hade alla gånger satsat på ett sidepull till en häst som krullar...

Jag tror också att sidepull eller ridkapson är ett bättre alternativ till en häst som krullar. Hackamore är dessutom helt värdelösa att rida dressyr på eftersom ledande tygeltag inte fungerar. Enda hästen jag upplevt att hack fungerat bra på var en överstressad fbl korsning som drog upp huvudet och stack för minsta lilla.

Liknande trådar

Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag... 2
Svar
26
· Visningar
3 811
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 530
Hästvård Jag vet att det finns hundratals trådar i ämnet häst som gapar men jag har läst igenom dem alla utan att hitta någon som stämmer överens...
Svar
19
· Visningar
2 518
Senast: Jolo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Från ridlycka till hopplycka till otillräcklighetskänslor... Tja, nån gång måste ju vågen vända, eller hur?... Kvällens första lektion...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka