Hackamore till monté?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Ewe J
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 8 749
Sv: Hackamore till monté?

Ja+nej du får använda kombinationsbett det vill säga hackamore ned bett.....

Är du säker?

Tror hackamoret har för lång hävstång för att bli godkänt!

Jag är såker - pratade med STC vet. Stig Hägglund för inte så länge sedan. Skänklarna till "hackamoredelen" löper ju genom bettet, så hävstångsverkan där blir inte särskilt stor (reglerbar), men bettet finns ändå i munnen - vilket är ett krav för att säkerställa styrbarheten på hästen. -Däremot kan det nog vara så att inte alla bettkontrollanter på banorna vet om det ännu....

Finns inte på travsport.se, oktober eller november propositionen att det ska ha blivit nån ändring.....

Enda som finns är pessoa eller pelham med max 8cm

Jag är såker - pratade med STC vet. Stig Hägglund för inte så länge sedan. Skänklarna till "hackamoredelen" löper ju genom bettet, så hävstångsverkan där blir inte särskilt stor (reglerbar), men bettet finns ändå i munnen - vilket är ett krav för att säkerställa styrbarheten på hästen. -Däremot kan det nog vara så att inte alla bettkontrollanter på banorna vet om det ännu....

Hmm... tveksam att alla banor går med på det så hackamore har en ruggig hävstång!

Men har du fått klartecken är det bara att gasa på o lycka till :) :D

Har du några exempel på sådana bett? Jag ahr svårt att föreställa mig vad du menar.

Har du dubbla tyglar då? En i bettet och en i hävstången?

man får inte ha hävstång neråt utan enbart åt sidorna

Är det tillåtet i monté men inte vid sulky-tävling?

Jag blir bara mer och mer förvirrad över begerepp, regler och tolkningar... :confused:

Tur att jag har sakkunniga att fråga. :idea:

Kan du meddela när du får svar ang travhackamoret? Jag tror inte det är tillåtet i sverige, finns ju inte upptaget hos STC......
Hittade detta på travsport.se om Mylerbett:
Myler och Pessoabett
är tillåtna under förutsättning att de används enligt de allmänna
bestämmelser för bett enligt ovan föreskriver. Ingen
hävstångseffekt tillåten. Antal mundelar maximalt tre etc..

Jag tänkte snarare på att jag frågat Christer som HAR travshopen i just detta fall med travhacket och köra löp.

Effektförstärkning i annan riktning än bettets längdriktning är förjudet enligt utrustningsbestämmelserna (entömsbett). "Så kallade block eller andra mekaniska anordningar kopplade till tömmar är ej tillåtna"

Travhacket är klart en mekanisk anordning som trycker på nosryggen och den är kopplad till tömmen via bettet.

Som tekniker tycker jag att regelverket är solklart. :D

Jag har ju ingen montéhäst men när jag tog licensen förra året var det samma regler som gällde förutom att man får rida på Pelham och Pessoa med hävstång. Jag har inte sett att de ändrat reglerna och det tycker jag ändå att jag borde ha gjort.

ok då klarnade det även för mig. Det enda i "typ" kategori "hackamore" som är godkänd (för trav inte monté) är ju xylofoniagrimman men den behöver man ju dispens för.

Vi kan väl härmed fastställa att pessoa & pelham är tillåtna i monté (ej i trav).
Travhackamore är ej tillåtet.
Men man får använda det sk Mylerbettet i travlopp om det inte är hävstång eller fler än tre delar på det

eller?

nytt.msnw

Så får man använda ett sånt här då?
Frågade i en tidigare tråd o då fick man inte det men .:bump:

Liknande trådar

Trav Är en som är ganska ny inom trav och monté världen och funderar på att köpa min första monté sadel. Men vet inte riktigt vilken? Väger...
Svar
1
· Visningar
324
Senast: MayGrace
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 219
Senast: sweep
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Badger
·
Avel Undrar om det är någon som äger eller haft erfarenhet av en lugnare ridtravare? Nu är detta personliga erfarenheter men jag har ridit... 2
Svar
26
· Visningar
1 535
Senast: Syrax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka