hackamore - verkar var?

imrahil

Trådstartare
vad har ett hackamore för effekt på hästens nacke? är det rimligt att en häst med nackproblem reagerar mer negativt på hackamore än med bett? jag tycker själv det låter rimligt, men vad tror ni andra?

Sv: hackamore - verkar var?

Är ingen expert, men utifrån de erfarenheter jag har av hackamore, så blir det ju tryck på nosrygg och nacke. Så om den har problem med nacken, då skulle jag satsa på bett eller sidepull istället.

Personligen så är jag inget fan av hackamore, svårare att ställa hästen och "trycker" ner huvudet.

Dalakhay skrev:
Är ingen expert, men utifrån de erfarenheter jag har av hackamore, så blir det ju tryck på nosrygg och nacke. Så om den har problem med nacken, då skulle jag satsa på bett eller sidepull istället.

Personligen så är jag inget fan av hackamore, svårare att ställa hästen och "trycker" ner huvudet.

det handlar tyvärr inte om att satsa på något, utan jag försöker mer räkna ut hur länge hästen har gått och haft ont. han reagerade väldigt konstigt när ägaren prövade hack för en massa år sedan så jag funderar på om det hänger ihop med skadan eller om han bara tyckte illa om det i alla fall:crazy:

Hej!
Jag VET att en häst med nackproblem, inte reagerar mer negativt på hackamore. Men det gäller att man rider med hackamore på rätt sätt, man ska absolut inte sitta och hålla hela tiden, utan försöka rida på så lösa tyglar man kan. Man ska inte "jobba" en häst med hackamore!
Personligen tycker jag att hackamore är väldigt bra att rida ut på, och när man rider dressyr, så rider man med bett.

varför skulle man inte jobba en häst med hackamore? :confused:
det funkar precis lika bra som att jobba med tränsbett, men det kräver mer av ryttaren...

PrinceFair skrev:
varför skulle man inte jobba en häst med hackamore? :confused:
det funkar precis lika bra som att jobba med tränsbett, men det kräver mer av ryttaren...

Jag håller med.
Min häst går jätte bra på hackamore och han jobbar korrekt, men visst man får rida lite mer med sätet(vilket man alltid ska iofs) men med hackamore märks det tydligare om man fuskar.

Jag är ingen stor användare av hackamore men fick känslan av att stoet jag red "krullade" ihop sig för mycket, ändå satt jag med halvlånga tyglar.

imrahil skrev:
vad har ett hackamore för effekt på hästens nacke? är det rimligt att en häst med nackproblem reagerar mer negativt på hackamore än med bett? jag tycker själv det låter rimligt, men vad tror ni andra?

Som någon annan hade skrivit - jag tror det beror helt på hur man rider.
Men - ja, visst kan det hända att den får mer ont med hackamore. Särskilt när man försöker få hästen i form eftersom hästarna har mycket lätt att hamna innanför lod om man inte verkligen rider hästen bakifrån och fram (alltså inte driva och fånga upp, utan lär hästen vinkla under sej istället för att fånga upp i handen).
Har nog aldrig sett en häst i riktigt bra form på hackamore, däremot kombinationsbett. Och formen i sej kan också orsaka smärta i nacken.

Om man tar mycket i tyglarna kan det också bli problem för det ÄR ju tryck på nacken. Särskilt med tanke på att det är lite hävstång. de flesta betten trycker liite på nacken men har hästen problem tycker även jag att bettlöst utan hävstång eller vanligt bett fungerar bäst.

jag var inte med vid det tillfället, men om det var den ryttaren jag tror kan h*n ha varit ganska hård i handen. hästen är en i övrigt lugn o sansad kuse men på hackamore funkade det inte alls.

Man kan ju reglera effekten väldigt mycket med ett hack. Man kan spänna det lösare/hådare och byta ut kedja mot läderrem, sätta nosludd på nosdelen osv. Ett hack går att göra väldigt snällt :)

(Men visst, det är fortfarande handen som avgör mycket.)

Jag skulle nog ha testat ett Bitless Bridle eller Sidepull istället. Särskilt Sidepull verkar inte alls hårt på nacken men kräver lite mer av ryttaren för att den inte ska bli okänslig för det (ungefär som om man rider i grimma :p ) Bitless Bridle lägger liiite tryck på nacken men då blir det också lite lättare att ställa i nacken.

Alltså, oavsett så om nu hästen HAR problem med nacken så borde inte en ryttare som är ganska orutinerad eller som inte har tekniken i handen (om du förstår vad jag menar) använda ett bett med hävstångseffekt. Nu kanske man tycker att det inte är samma sak med hackamore som med stångbett, men inverkan är ändå ganska lik.

Hoppas det löser sej. Annars kan man ju alltid försöka leta reda på en bra tränare som kan lösa ridproblemen så att säga :) alltså att försöka hjälpa ryttaren rida hästen bra utan att lägga tryck på nacken.

Liknande trådar

R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 613
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 041
Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
360
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Donald Trumps andra presidentperiod (2)
  • GVFÖ 2025
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka