Bukefalos 28 år!

Hackamore vs Sidepull

Yrja

Trådstartare
Har tänkt köpa ett sidepull nu till sommaren och har då fått låna ett hackamore av en vän för att se hur min häst trivdes med det. Men som sagt var det sidepull jag hade tänkt mig, och nu undrar jag hur stor skillnad det är på dem. Har fått för mig att hack är skarpare. Om hästens går bra på hack, kan man då lika gärna köpa ett sidepull eller är det väldigt stor skillnad?

Skriv ner så mycket ni orkar. Är nyfiken på alla tankar om detta då jag inte har någon tidigare erferenhet alls. Tack tack :)
 
Hack är skarpare då det är hävstångseffekt när du tar handen bakåt/uppåt. Min tös går rätt bra på hack fast hon kan bli lite väl het så bromsar man m tygeln drar hon lätt in snoken :smirk: Bilder när jag rider på hack.
 
Har själv ridigt med båda och är nöjd med dessa!
Som du själv skrev så är Hackamoret skarpare.
Tyvärr så kan jag inte berätta vilket jag tycker är bäst då ja rider min ena häst på Hackat och den andre på Sidepullen!
Så allt är upp till dig och din häst.
Hm du blev nog inte så mkt klokare på mitt inlägg.... men det bjuder jag på! :d
 
jag har ju som sagt ridit på hack lite nu - endast två gånger men ändå. :p Och det har gått super. Han drar inte in huvudet efter som att jag inte behöver använda tyglarna speciellt mycket. Rider i stort sett bara med sitsen. Tycker att jag inte behöver göra mycket med hacket alls, men det kanske beror på att det är så pass skarpt. Om man byter till sidepull så kanske det blir en helt annan sak. Och efter som att jag tänker köpa ett dyrt westernträns så vill jag gärna att det ska fungera också. :D
 
Den enda likheten mellan hackamore och sidepull är att hästen har inget bett i munnen. Hackamore verkar på näsbenet och klämmer ihop käkarna när man tar i det, sidepull verkar längre ner på nosen och för hästens huvud i sidled, därav namnet.
Jag föredrar definitivt sidepull. Jag har ridit många hästar i det, flera hästar som har varit svåra med bett i munnen blev så nöjda och glada när dom fick sidepull istället. Har också ridit in flera unghästar med det.
Det är viktigt att passa in det rätt.
 
Tack för den nya kunskapen. :)
Det visste jag faktist inte. Men om de är så olika så har jag en till fråga. :D
Har hört att hack kan "trycka" bakom öronen när man tar i tygeln(att det blir en hävstångseffekt). Om man tänker på hur sidepullet är konstruerat så tycker man att det i alla fall borde trycka mindre? Eller inget alls kanske?
Lite vilda tankar som kommer flygande när man börjar lyssna på folk. :)
 
jag har båda men föredrar sidepull eftersom det inte är lika skarpt, då behöver man inte vara orolig hela tiden :p
 
Tack för sidan. Det var bra att se och läsa hur det skulle sitta. Man har ju en aning men det är skönt att få konstaterat vad som är rätt. :)
 
Va bra att du rider på båda!
Då måste jag fråga; är det stor skillnad att rida på sidepull än hack? Jag tycker som sagt inte att jag behöver ta något alls i hacket men hur blir det om jag byter till sidepull?
 
Jaså? Men det låter ju bra. :) Som det låter nu är det bättre att rida på sidepull. Vill åka ner och införskaffa ett på en gång. :cool: Är väldigt nyfiken på hur det är att rida på.
 
Jag själv har ingen erfarenhet av sidepull men nycket av hackamore. Men då hackamore har skänklar får den en liknande hävstångseffekt (eller vad det nu kallas). Men ett sidepull ska man fästa tyglarna i nosgrimman då det mer blir som vanligt bett och bara ett enkelt tryck. Jag har uppfattat hackamore skarpare!
 
Det är stor skillnad, tycker jag!

Sidepull verkar ungefär som ett tränsbett, du kan ta ledande tygeltag osv. En del hästar upplever det som väldigt skarpt, speciellt om du har ett med repnos.

Ett Hackamore är mer likt ett stångbett, och du måste kunna rida med sitsen mycket effektivare för att det ska bli någon vettig ridning med det. Annars är det en ganska bra broms, men inte så mycket mer...
 
Rid hellre på sidepull än hackamore. Ett hack. fungerar inte som ett vanligt bett och du kan inte använda det för att böja eller ställa med tygeln. Detta pga. av stångeffekten som ändå inte fyller sin funktion när det inte är i munnen. Ta sidepull. Tänk bara på att ringarna ska vara där bettringarna är.
Niklas
 
Jag rider som sagt nästan bara med sitsen, så det har gått riktigt bra med hack. Bromsar ju egentligen med endast röst och vikthjälper, men ibland behöver man lite samlande tygeltag efter som att jag har så mycket kvar att lära. Men om det går lika bra att ta förhållningar med sidepull så använder jag hellre det. Det är bara dumt att ha skarpa bett i onödan.
 
Tack för att du la till det där med ringarna. Det är sånt som är till stor nytta när man kommer på att man inte vet hur det ska sitta. :p Men jag har försökt se på bilder och lyssnar på folk som vet, sen är det väl bara att använda det sunda förnuftet och känna efter vad hästen trivs med.

Det verkar ju trotts allt som att sidepull är att föredra, och jag har speciellt hört mycket bra från dig här så sidepull blir det.
 
Jag föredrar sidepull överlag, men på min tott funkar det inte.
han drar och stretar emot och kommunikation brister helt.
dock trivs han ypperligt på sitt hack!
 
Sidepull föredras.. Hack är inget "utbildningsredskap" utan precsi som stångbettet något att länga överlinjen med när man kommit till riktigt samlade övningar.

Ridit min förra på både hack och remontgrimma (funkar ju som sidepull) och helt klart remontgrimma! Kräver samma ridning som tränsbett och man får hjälp av ledande/böjande tygltag när man behöver det. Hacket upplevde vi mer som en "dra ihop grej", fick en låg form utan aktiv överlinje och ett konstant hängande i tyglarna. Som roligast hade vi när vi fixade till hacket så man kunde ridap å både stång och träns tygel, hade hjälpen med att visa henne nedåt (håll på att lära mig rida bettlöst och har liiite problem :crazy: ) men kunde därur rida henne till en bra form på tränstygeln. Behövdes bara några gånger innan vi kunde gå över till remontgrimman och rida en bra form.
 
Ja, jag har förstått att hacket inte fungerar om man inte är van att rida mer med sätet. Men för mig och min häst är detta inget problem efter som att vi är vana att varken ha träns eller grimma. Jag använder det mest som stopp och kanske lite stöd, men jag tycker att han blir mer hängande i bett än i hack. Han bär sig själv bättre i hacket. Hoppas att allt fungerar lika bra när jag byter till sidepull. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
829
Utrustning Ja, jag ska köpa nya stövlar och vill ha inspiration kring vilka som ser bra ut och verkar sitta bra. Jag ser ibland stövlar på...
Svar
9
· Visningar
1 393
Senast: Mirtai
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 450
Senast: Hedinn
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp