Hackamore?

Sv: Hackamore?

Jag använder ponnyhack när vi rider ut. Den milda varianten med bred läderrem under hakan.
Fungerar väldigt bra på min kloss. Noga med att bara ha en superlätt kontakt, om jag har ngn alls för att undvika konstant tryck över nacke o nos.
Han är avspänd o vi använder det som komplement till vanligt bett.

Jag använder ett s-hack pga att jag tävlar i distans med min häst.
Han får då lättare att äta och dricka än om han skulle ha ett bett i munnen.
Sen så trivs han bättre utan något i munnen och funkar bra på det, så då kör vi på det :)

KL

Bruker en ponnyhack (med lærrem under haken) på min fd traver på tur/uteritt, ja egentlig på alt utenom dressurpass :) funker kanon.
(når han inte har hack på har han 3-delt sweet iron/koppar trinse :)

Jag hade ponnyhack på min häst när han höll på att få vargtänder. Han verkade inte tycka om det så jag red inte så mycket den perioden.

Jag använde hackamore på förra hästen. I början ponnyhack, men senare gick jag över helt till s-hack (pga det enligt mig ger en tydligare kontakt, jag upplever ponnyhack som lite luddigt). Red enbart på hackamore, eftersom hästen inte var ridbar på bett och var mycket munskygg. På hackamore trivdes hon däremot utmärkt. Ett extra plus att det var hemskt praktiskt på långritt och distansritter :D

Jag har ridit min nuvarande häst på s-hack ett par gånger, och hoppas kunna göra det senare - vi har en del lydnad kvar att jobba på ute. Det funkade bra, behövde inte mer än en lätt kontakt. Tills hästen bestämde sig för att han ville vända hem; böjde hans hals och hade 5-10cm tygellängd, ändå tog det en liten stund innan jag lyckades vända tillbaka honom i den riktning vi skulle :crazy: .

Hej!

Jag har ponnyhack när vi hoppar. Min pålla ska inte gå med bett i onödan (helst inte alls!), i vanliga fall rider jag med kapson, men den har lite "dålig" känslighet vid "snäva" svängar och finkänsliga inbromsningar (läs: när man behöver stanna NU och inte om 20 m).

Hon funkar strålande på hack, min tränare tycker det är sååå fascinerande att jag kan svänga på en 5-öring på hacket. Jag vågar knappt ta i det, tar man för hårt har man fina fröken sittandes på bakbenen (jättebra sätt att öva slidestop på kanske??? -) ).

Jag gillar hacket, men vill inte rida på det jämt, så det är för hoppning och ibland för uteritt.

/Lavinia

Jag har också ponnyhackamore till min. Jag använder det emellanåt när jag rider ut och ibland vid hoppning. Han svarar inte riktigt så bra som man skulle vilja om man är flera som rider ut så det är bara när jag rider ensam. Hoppar jag mer tekniska svårigheter blir det bett då han kan bli lite väl svårmanövrerad annars.

Ena hästen går alltid på hack pga en tandsjukdom, vilken gör att han inte är så förtjust i att ha bett i munnen. Han går väldigt bra på det och har blivit jättekänslig för vikthjälper. Inga problem att reglera hans form låg eller hög med bibehållen rygg o bakbensaktivitet.
Min unga dam red jag på hack för första gången igår, hon fick ett ponnyhack eftersom hon är mkt mer lättriden o känslig. Intressant upplevelse då jag kände av hennes lilla naturliga snedhet mkt mer på hacket, fick jobba med att vända in hennes framdel på volten mer med ytterskänkel, men hon är väldigt lyhörd så det gick snabbt att jobba henne i en bra form på det med. Däremot blev hon väl låg på hacket, hoppas att det blir bättre när hon blir starkare bak o bär sig bättre, men jag kände verkligen att hon jobbade bra igenom ryggen så det är inget negativt egentligen.

KL
Vad är det för skillnad på ponnyhack och "vanligt"? har inte satt mig in i denna värld. Men funderar på att prova då jag börjar rida hästen igen. Tömkör nu och promenerar pga gammal skada. Men han går som en DRÖM med bettlöst, tömkör i endast grimma. Nu kan man kommunicera på ett helt annat sätt än med bett. Han rycker och sliter, tuggar och "morrar" med bett...

Vad är fördelen mot t.ex. sidepull?kapson? ni som provat! min häst har ganska stort huvud så jag känner ingen jag kan prova av, känns onödigt att köpta femtielva olika varianter..

Nu finns det även "storhäst-hack" med korta skänklar ( iaf från Sprenger), men man kallar ofta de med kortare skänklar och utan kedja (läder både över nos och under käken, blir lite mildare) ponny-hack. De för stor häst har rejält långa skänklar i en del fall. Kolla runt, på annons kan du säkert hitta billiga, annars har H**KS o B***ES säkert billligare varianter.

Ett ponnyhack kan dock ha kedja, och ändå kallas det. De hackamore jag sett som säljs som ponnyhack, har emellertid en "klumpigare" utformning (speciellt på skänklarna) än "andra" hack.
Bara litet tillägg :)

Lindon Ett hackamore skiljer sig från t.ex. sidepull, genom att det verkar med hävstång. Som ett "bettlöst stångbett", alltså. Tryck på både nos och nacke. Ett sidepull verkar (mig veterligen) "bara" kring nosen. Om hävstången är en fördel eller nackdel, det beror på hästen. Alla hästar trivs inte med hävstångsverkan.

Använder det ibland. :) min häst är 4år och det har hänt endel i den där munnen.. så då tycker jag att det är bra att kunna rida bettlöst ibland och låta munnen vara.
Jag byter och använder olika bett och hackamore ibland för att det ska bli tryck på olika ställen i munnen.. har sätt så mycket bettskador/slitningar i hästmunnar senaste tiden och ett enkelt sätt att förbygga är att rida på olika bett och nosgrimmor.

Min häst trivs och funkar hittills på allt jag sätter i munnen / runt nosen på henne. :)

Använde tidigare "storhäst hackamore" med kedja under till min galna ponny. Ville inte rida på ponny hacket eftersom jag ville vara säker på att få stopp. Nu fungerade hon bra på det och man behövde knappt ta något alls. Dock växlade jag bett hela tiden när hon reds mycket. Nu förtiden rider jag aldrig på det. Men man kanske borde packa upp det och växla med det igen :)

Jag har försökt rida på (ponny)hack med min unghäst, jag vill verkligen ha ett bettlöst alternativ - framförallt när hon tappar tänder....

Men neeeej - det hår verkligen inte, hon blir helt sjövild :eek:
Och bockande unghäst + hack = inge bra!

har använt ponnyhack på två hästar.

kallblodet fick gå med det ibland på lite lugnare uteritter, en gång blev hon dock het och då sket hon högaktningsfullt i hacket så det fick bli sista gången hon gick med det.

andra hästen hade jag hack på när jag fick hem henne, funkade hyffsat men fick inte ta henne för mycket för då föll hon in i orena gångarter och mest strulade. i början visste jag inte att det berodde på hacket eftersom hon rent allmänt hade svårt med gångarter och var desutom het som en spis.

på vinst och förlust jag provade sidepull, och vilken skillnad det blev! Hästen var så mycket nöjdare. i början hade jag bara sidepull på banan men sen insåg jag att hon inte alls var lika het på sidepull som på hack då då slutade vi använda hack helt.

hack är dessutom svårt att rida dressyr på tycker jag, då är det lättare med sidepull.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 209
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
438
Senast: Sirap
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 610
Senast: Badger
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka