• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare l_isa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 940
L

l_isa

vet att det fanns en tråd om detta nyligen men fick inget svar på min fråga.

ni som rider på hackamore, har ni böjt ut stängerna?
en på ridklubben sa att man måste göra det för att de inte ska klämma mot mungipan....
men jag vart tveksam på det,tänkte fråga er här...

tänkte om hävstången ändras eller inverkan ändras på något sätt..
för min kuse gick nästan bättre med "oböjda" än böjda stänger.

hmm :confused:

Sv: hackamore

Jag har inte behövt böja ut stängerna någon gång.

Man märker väl på hästen om den tycker något är obehagligt eller skaver?

jo jag tycker inte heller att det behövs.
enda gången det ligger mot mungipan är väl i såfall när man just lagt på tränset och så...
annars ligger ju skänklarna dvs stängerna längre bak när man tar tygeltag osv...

hmm. svårt det här.

Jag har inte böjt ut & det fungerar utmärkt. Om det skulle behövas så skulle väl hackamore tillverkas med böjda stänger?

jag har aldrig behövt böja ut nåt hackamore.....de har suttit bra iaf

Det blir ingen skillnad med böjda eller öböjda stänger i den ledden, så det är nog bara i fantasin hos den som gav dej tipset som det fungerar så! Däremot om du böjde stängerna mer bakåt så skulle verkan minskas, och vore de helt raka (böjdes mera framåt, så skulle inverkan öka, men i sidled blir ingen skillnad. ( och så funkar det med ett skänklat bett också, raka skänklar är skarpare än böjda bakåt, då hävstångsverkan ökar/ minskar med vinkeln ( Fysik!)

jo, jag märker ju om kusen skulle tycka det är obehagligt men det har han inte hittils gjort.

tack för svaret!
höhö jag läser fysik, men hade nog inte kommit på det själv ändå...*dum*

CosmicQueen skrev:
Jag har inte böjt ut & det fungerar utmärkt. Om det skulle behövas så skulle väl hackamore tillverkas med böjda stänger?

mm jag tänkte också det.

Nej det har jag inte behövt göra. Hästen trivs på hackets normalutförande bara fint.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 824
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 338
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 870
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
5 993
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka