Hackamore??

Gilette

Trådstartare
Vad tycker ni om att rida med det??
Är det bra att rida med under vissa perioder för att hästen ska få vila munnen lite?
Är hackamore skarpare än vanligt tränsbett?

Sv: Hackamore??

jag tycker att det kan vara bra att variera med, både för häst och ryttare.

eftersom det fungerar som ett stångbett är det mkt skarpare än ett tränsbett och kräver således mkt mera av ryttaren i form av drivning och eftergift i handen, iaf om man ska rida dresssyr på det. väldigt nyttigt och väldigt avslöjande att rida på!

Använder varnligt hack periodvis (inte ponnyhack). Fungerar bra på min nuvarande häst men effekten avtar efter kontinuerligt användande, därför använder jag det bara ibland. På min förra häst kunde jag lika gärna rida i grimma, hon kände det inte, trots långa skänklar. Med andra ord är det lika individuellt som med vanliga bett vad som passar. Om det är skarpare än tränsbett är svårt att svara på beroende på häst.

Mitt sto blir väldigt mycket mer känslig när jag rider på hackamore, på bett är hon också känslig men inte så.

På min nya medryttarhäst rider vi med Hackamore och det är som sagt mycket mer avslöjande. Jag tycker det är värt guld att rida med det. Vi rider dock med det eftersom hästen jag rider har tandproblem så att vi kan inte ha vanligt bett i. Känns Riktigt bra att rida med det :D

Red mitt varmblod rätt ofta med det för han var lite stark och ville lägga sig i handen när han inte orkade bära sig själv, på hacken kunde han inte det och då kunde jag rida med jättelätt hand. Red däremot aldrig ut på det av den anledningen att han ibland reste sig och backade ner i dikena om han inte ville gå... och då ville jag inte riskera att bli hängande i den, på honom var det bra mycket skarpare än tränsbett och jag var rädd att jag skull dra omkull honom då.

Jag har fortfarande inte sett en ända häst som ridits på ett bra sätt/bra dressyrform med hack. Alla är bara avknäppta i nacken och bakbenen trälar efter...

Dom ända hästar jag sett som gått skapligt på hack är westernhästar, som ju inte rids med nån kontakt på tygeln...

jag hade mest tänkt att rida ut med det, men är rädd att det itne skulle ha ngn funktion om hon sticker som hon försöker göra ibland. :S men även om de är skarpt så känns de inte säkert när det inte finns ngt bett, särskilt om man sitter på en häst som sticker med jämna mellanrum:S
Vad menar ni med att det är "avslöjande"??

Jag använder hackamore när jag rider ut barbacka. Tycker att jag kan hantera honom på ett mycket lättare och smidigare sätt med det. Samtidigt som jag får för mig att det måste vara skönare för honom att gå med hack då eftersom när jag rider barbacka så skrittar jag mest och övar sidoförande rörelse, halter och ryggningar. Jag arbetar mycket med att lära min häst att lyssna mkt på rösten och inte bara på hjälper, kan hjälpa i vissa situationer. Så jag rider mest med långa tyglar när jag rider barbacka, men som nybörjare rekommenderar jag INTE att rida med detta. Är ett skarpt bett.

Hoppas jag kunnat hjälpa dig något

Gilette skrev:
jag hade mest tänkt att rida ut med det, men är rädd att det itne skulle ha ngn funktion om hon sticker som hon försöker göra ibland. :S men även om de är skarpt så känns de inte säkert när det inte finns ngt bett, särskilt om man sitter på en häst som sticker med jämna mellanrum:S

glömde säga att om din häst att tendens att vilja sticka så måste du tänka på att även i paniksituationer så måste du vara lätt på handen om du rider med hack....kan knäcka nosryggen på honom annars.....har jag läst någonstans. Rätta mig någon om jag har fel!

Pimsen skrev:
glömde säga att om din häst att tendens att vilja sticka så måste du tänka på att även i paniksituationer så måste du vara lätt på handen om du rider med hack....kan knäcka nosryggen på honom annars.....har jag läst någonstans. Rätta mig någon om jag har fel!
med ett rätt anpassat hackamore (dvs ett som inte sitter för långt ner) kan man rimligtvis inte knäcka nosryggen...
för isf måste man dra utav bara h-e, och så stark är man inte, och skulle man nu lyckas dra så hårt skulle tyglen/hackamoret nog gå sönder långt innan nosryggen skulle göra det...

men med ett hackamore som sitter för långt ned kan man säkert lyckas knäcka det smala benet som sitter vid nosen
hl_fig6.jpg

Gilette skrev:

att det märks väldigt tydligt om man tex är kvar för mkt i handen vid tygletagen, eller om man inte rider tillräckligt med säte och skänkel
eftersom hackamore är ett slags stångbett blir det mkt tydligare reaktion hos hästen, så den stannar/bryter av eller krullar ihop sig lätt om man rider med för mkt hand och för lite drivning

det går heller inte att ta ledande tygeltag på ett hackamore som med tränsbett, det gäller alltså att man kan vara tydlig i sina vikthjälper, annars kan man lätt hamna ngn annanstans än där man tänkt sig

Enligt en hästtandläkare här i trakten tycker hon att man mycket gärna kan variera mellan kanske två bett och ett bettlöst alternativ. Nu kan inte jag rida med hack på min häst för att han vet hur man kommer undan den nu, har innan ridit mycket med den o då funkade den bra.

PrinceFair skrev:
med ett rätt anpassat hackamore (dvs ett som inte sitter för långt ner) kan man rimligtvis inte knäcka nosryggen...
för isf måste man dra utav bara h-e, och så stark är man inte, och skulle man nu lyckas dra så hårt skulle tyglen/hackamoret nog gå sönder långt innan nosryggen skulle göra det...
men med ett hackamore som sitter för långt ned kan man säkert lyckas knäcka det smala benet som sitter vid nosen
hl_fig6.jpg

Tusen tack för ditt svar!!! Jag ska defintivt ändra höjden på mitt! Enligt bilden sitter mitt alldeles för lågt....:eek: Vad skulle man göra utan Bukefolket som räddar???

Centaur skrev:
Jag har fortfarande inte sett en ända häst som ridits på ett bra sätt/bra dressyrform med hack. Alla är bara avknäppta i nacken och bakbenen trälar efter...

Dom ända hästar jag sett som gått skapligt på hack är westernhästar, som ju inte rids med nån kontakt på tygeln...
Så du menar att förmågan för hästen att gå balanserat sitter i bettet? Det kan inte vara så at de hästar du sett gå taskigt m hack hade gått lika illa lr sämre med vanligt bett.Har alltid ridit mina hästar på hack o jag kan sitta o galoppera på stället med ett lätt lätt stöd i handen, det är ganska svårt med bakbenen som trälar efter.

Alltså jag måste bara fråga. Bli inte arg på mig nu. När jag tittar på anatomibilden av hästens huvud och då förstår att hackamoret ska sitta över detta lilla benen...:o ...har jag missuppfattat??? Då kollade jag på Nicki o Fabians bilder och där sitter det hackamoret ungefär likadant som på min kille här hemma? Sitter inte det då för långt ner??? Kanske missförstått allt!!! Förklara för mig någon snälla!!!:confused:

cajsa skrev:
Så du menar att förmågan för hästen att gå balanserat sitter i bettet? Det kan inte vara så at de hästar du sett gå taskigt m hack hade gått lika illa lr sämre med vanligt bett.Har alltid ridit mina hästar på hack o jag kan sitta o galoppera på stället med ett lätt lätt stöd i handen, det är ganska svårt med bakbenen som trälar efter.

har ju inte sett just dej rida, så ta inte detta personligt...

men det är lätt att förväxla "inget i handen" (då hästen bär sig själv, bakifrån) med att hästen kryper bakom hand och släpper stödet (men fortfarande inte arbetar korrekt under sig)
många ser/känner inte skillnad och tror således att det är bra när hästen i själva verket bara kröker på nacken....

Pimsen skrev:
Alltså jag måste bara fråga. Bli inte arg på mig nu. När jag tittar på anatomibilden av hästens huvud och då förstår att hackamoret ska sitta över detta lilla benen...:o ...har jag missuppfattat??? Då kollade jag på Nicki o Fabians bilder och där sitter det hackamoret ungefär likadant som på min kille här hemma? Sitter inte det då för långt ner??? Kanske missförstått allt!!! Förklara för mig någon snälla!!!:confused:
Man kan säga att desto längre ner du sätter hackamooret desto mer känner hästen o desto högre upp desto mindre känslig blir hästen.Jag tycker det sitter bra på Nicki o Fabians bilder.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
438
Senast: Sirap
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 613
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025