Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gilette skrev:jag hade mest tänkt att rida ut med det, men är rädd att det itne skulle ha ngn funktion om hon sticker som hon försöker göra ibland. :S men även om de är skarpt så känns de inte säkert när det inte finns ngt bett, särskilt om man sitter på en häst som sticker med jämna mellanrum:S
Vad menar ni med att det är "avslöjande"??
med ett rätt anpassat hackamore (dvs ett som inte sitter för långt ner) kan man rimligtvis inte knäcka nosryggen...Pimsen skrev:glömde säga att om din häst att tendens att vilja sticka så måste du tänka på att även i paniksituationer så måste du vara lätt på handen om du rider med hack....kan knäcka nosryggen på honom annars.....har jag läst någonstans. Rätta mig någon om jag har fel!
Gilette skrev:Vad menar ni med att det är "avslöjande"??
PrinceFair skrev:med ett rätt anpassat hackamore (dvs ett som inte sitter för långt ner) kan man rimligtvis inte knäcka nosryggen...
för isf måste man dra utav bara h-e, och så stark är man inte, och skulle man nu lyckas dra så hårt skulle tyglen/hackamoret nog gå sönder långt innan nosryggen skulle göra det...
men med ett hackamore som sitter för långt ned kan man säkert lyckas knäcka det smala benet som sitter vid nosen
![]()
Så du menar att förmågan för hästen att gå balanserat sitter i bettet? Det kan inte vara så at de hästar du sett gå taskigt m hack hade gått lika illa lr sämre med vanligt bett.Har alltid ridit mina hästar på hack o jag kan sitta o galoppera på stället med ett lätt lätt stöd i handen, det är ganska svårt med bakbenen som trälar efter.Centaur skrev:Jag har fortfarande inte sett en ända häst som ridits på ett bra sätt/bra dressyrform med hack. Alla är bara avknäppta i nacken och bakbenen trälar efter...
Dom ända hästar jag sett som gått skapligt på hack är westernhästar, som ju inte rids med nån kontakt på tygeln...
cajsa skrev:Så du menar att förmågan för hästen att gå balanserat sitter i bettet? Det kan inte vara så at de hästar du sett gå taskigt m hack hade gått lika illa lr sämre med vanligt bett.Har alltid ridit mina hästar på hack o jag kan sitta o galoppera på stället med ett lätt lätt stöd i handen, det är ganska svårt med bakbenen som trälar efter.
Man kan säga att desto längre ner du sätter hackamooret desto mer känner hästen o desto högre upp desto mindre känslig blir hästen.Jag tycker det sitter bra på Nicki o Fabians bilder.Pimsen skrev:Alltså jag måste bara fråga. Bli inte arg på mig nu. När jag tittar på anatomibilden av hästens huvud och då förstår att hackamoret ska sitta över detta lilla benen......har jag missuppfattat??? Då kollade jag på Nicki o Fabians bilder och där sitter det hackamoret ungefär likadant som på min kille här hemma? Sitter inte det då för långt ner??? Kanske missförstått allt!!! Förklara för mig någon snälla!!!
![]()