Hade ni gått på Nobelfesten om ni hade fått möjlighet?

Hade du gått på Nobelfesten om du hade fått möjlighet?

  • Ja absolut älskar stora fester och glitter och glamour

    Röster: 42 24,0%
  • Kanske gillar fest men hade övervägt om det varit värt pengarna

    Röster: 48 27,4%
  • Nej absolut avskyr stora sammanhang och fester och Nobelfesten verkar vara en trist historia

    Röster: 81 46,3%
  • Varit med tidigare och vill absolut gå igen

    Röster: 3 1,7%
  • Varit med tidigare och en gång räcker

    Röster: 1 0,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    175
  • Omröstning stängd .
Stora företag, prestigefyllda företag där namn spelar roll för ledningen.
Namn spelar fortfarande roll när det kommer till ledningsgrupper i företag.

Eller för att förklara utan dimridåer.
De kände min pappa och hade arbetat med honom eller varit granne.
Dölj det om du kan.

Om vi pratar svågerpolitik i största allmänhet, fördelar man eventuellt får av att ha "rätt" efternamn, vara släkt med någon eller känna någon så är ju det något som gäller för alla branscher och på alla nivåer i samhället. Det gäller oavsett om din mamma är Antonia A:xon Johnsson eller om din pappa är byns lokala Ica-handlare. Att ha en namnkunnig familjemedlem blir något för övriga familjemedlemmar att hantera, både om din mamma är Carola eller pappa är Gustav Douglas.

Det är inte direkt något som är unikt för just den delen av samhället som du beskriver.
 
Om vi pratar svågerpolitik i största allmänhet, fördelar man eventuellt får av att ha "rätt" efternamn, vara släkt med någon eller känna någon så är ju det något som gäller för alla branscher och på alla nivåer i samhället. Det gäller oavsett om din mamma är Antonia A:xon Johnsson eller om din pappa är byns lokala Ica-handlare. Att ha en namnkunnig familjemedlem blir något för övriga familjemedlemmar att hantera, både om din mamma är Carola eller pappa är Gustav Douglas.

Det är inte direkt något som är unikt för just den delen av samhället som du beskriver.
Det är nog delvis branschberoende.
Mitt namn hade ju inte betytt något alls inom musikbranschen.
Och det var även lugnt inom persontransporter.

Men i vissa branscher så tror jag fortfarande att en Nobelfest kan spela roll som smörjmedel.
 
Det är nog delvis branschberoende.
Mitt namn hade ju inte betytt något alls inom musikbranschen.
Och det var även lugnt inom persontransporter.

Men i vissa branscher så tror jag fortfarande att en Nobelfest kan spela roll som smörjmedel.

Nej men något annans namn hade gjort det. Vilket var just min poäng. I alla branscher finns det någon som är bra att känna eller bra att vara släkt med. Men det är givetvis olika i olika branscher och olika sammanhang.
 
Om vi pratar svågerpolitik i största allmänhet, fördelar man eventuellt får av att ha "rätt" efternamn, vara släkt med någon eller känna någon så är ju det något som gäller för alla branscher och på alla nivåer i samhället. Det gäller oavsett om din mamma är Antonia A:xon Johnsson eller om din pappa är byns lokala Ica-handlare. Att ha en namnkunnig familjemedlem blir något för övriga familjemedlemmar att hantera, både om din mamma är Carola eller pappa är Gustav Douglas.

Det är inte direkt något som är unikt för just den delen av samhället som du beskriver.
Det var något mina föräldrar inte tröttnade på att påpeka, då jag valde att flytta långt bort och studera "fel" ämne, för att sedan till slut jobba i helt andra brancher och ha fel partner. Jag skulle hamna i samhällets bottenskikt, förlora alla fördelar, och vara ingen.

Jag tyckte det var ett aldeles utmärkt alternativ, jämfört med bygga något slags karriär på att vara pappas dotter, och ständigt bli jämförd med honom, och antagligen alltid vara fel, då jag inte är han.

Men visst hade jag kunnat sitta där på nobelmiddagen utan att sörpla och slicka kniven, och konverserat någon minister, om jag nu levt det livet.

Men jag trivs bra med att kunna vara en total nobody, och få gå okammad i gummistövlar utan att det förstör pappas affärer.
 
Precis som det finns väldigt många som tillhör överklassen utan att ha råd med 5000 för varken ridskola eller nobelfest. (Men sannolikheten är givetvis större)
Ja precis.
Inte riktat till någon speciell men jag tycker bara det är intressant att folk på Buke först kan skriva om sina djur och deras kostnader och sen när något annat kommer upp som kostar mindre än det så skriver vissa att "det är orättvist för alla kan inte ha råd."
 
Jag får börja se till att nämna, sådär lite apropå, vem mina föräldrar är, vilka de har träffat och vilka fester de gått på, samt några efternamn ur båda släkterna, nu när jag söker jobb och hoppas få komma på intervju ;)


Jag har aldrig kört med den taktiken tidigare, utan bara pratat om mig själv, och helt utan att nämna några fester :angel:

Kanske det är bara jag, men på något vis låter det mystiskt att i förbifarten nämna att "ja då jag träffade den och den ministern, så..." och "den gången den tidningens vd var på kalas hos mina föräldrar, då..." samt "en gång då pappa råkade träffa greven..."
Min pappa vann nordiskt mästerskap i havsfiske på 80-talet, räcker det tror du? För att förbättra chanserna😂 (för ett kontorsjobb då alltså, inte som fiskare).

Håller verkligen med om att det låter skumt att ”smyga in” sådan info. Hur gör man det ens utan att låta som att man fullständigt nedvärderar sin egen prestation och tänker att man ändå är en tillgång pga att ens mamma var på fest med Drottningen en gång.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp