Hade ni gått på Nobelfesten om ni hade fått möjlighet?

Hade du gått på Nobelfesten om du hade fått möjlighet?

  • Ja absolut älskar stora fester och glitter och glamour

    Röster: 42 24,0%
  • Kanske gillar fest men hade övervägt om det varit värt pengarna

    Röster: 48 27,4%
  • Nej absolut avskyr stora sammanhang och fester och Nobelfesten verkar vara en trist historia

    Röster: 81 46,3%
  • Varit med tidigare och vill absolut gå igen

    Röster: 3 1,7%
  • Varit med tidigare och en gång räcker

    Röster: 1 0,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    175
  • Omröstning stängd .
Varför skulle det ge dig den informationen?

Man kan ju ha varit där för att man vann ett lotteri.
Eller för att man är gift med någon som donerat pengar
Eller som helt i övrigt inkompetent släkting till en pristagare.

Eller för att man är en kvällpigg person som äger frack 🤷‍♀️
Läs vad jag svarade på.
Det var inte om Nobelfesten.
 
Det inlägget handlade inte om Nobelfesten.

Men om du får frågan "Kan du åka till kunden och representera?"
Då är svaret "Visst absolut, jag har varit på Nobelfesten och lyckats att uppföra mig." ett bra svar.
Jag som inte ville resa blev skickad i stället för kollegor som ville resa för att jag kan koderna som behöver kunnas.
Och för mitt efternamn då.
Jag trodde att jag blev skickad för min kompetens men det var som reklam jag arbetade.
Det tog en ganska så lång tid att begripa det.
Namnet fungerar f.ö. fortfarande för nästa generation.

Livet är verkligen inte rättvist.
Jag har inte påstått att livet är rättvist och jag har inte heller förringat betydelsen av kontakter eller att vara socialt kompetent. Jag tycker bara det är knasigt att du hävdar så bestämt att det är viktigt att ha varit på nobelfesten och att det är nån slags biljett till delar av samhället. Nu har jag inte varit på nobelfesten, men kan inte se hur det skulle kunna gett mig några pluspoäng hos nån arbetsgivare. Och då har jag ändå relativt hög chefstjänst på stort internationellt företag om det nu spelat nån roll.

Rätt kontakter och ett brett nätverk är så klart jätteviktigt och något jag aktivt jobbar med, men på andra sätt än att gå på nobelfesten (tyvärr kanske.. inte bjuden ;))
 
Jag har inte påstått att livet är rättvist och jag har inte heller förringat betydelsen av kontakter eller att vara socialt kompetent. Jag tycker bara det är knasigt att du hävdar så bestämt att det är viktigt att ha varit på nobelfesten och att det är nån slags biljett till delar av samhället. Nu har jag inte varit på nobelfesten, men kan inte se hur det skulle kunna gett mig några pluspoäng hos nån arbetsgivare. Och då har jag ändå relativt hög chefstjänst på stort internationellt företag om det nu spelat nån roll.
Jag har aldrig påstått att det är viktigt.
Men att det kan vara värdefullt och därför inte någon meningslös utgift.
Det är inte en fest som alla andra.
Det är en oerhört speciell fest

Känner du oro över att ha missat något?
Det är onödigt, det finns annat som fungerar lika bra.
Men jag gissar att även det kostar både litet pengar och ansträngning precis som Nobelfesten gör.
 
Det inlägget handlade inte om Nobelfesten.

Men om du får frågan "Kan du åka till kunden och representera?"
Då är svaret "Visst absolut, jag har varit på Nobelfesten och lyckats att uppföra mig." ett bra svar.
Jag som inte ville resa blev skickad i stället för kollegor som ville resa för att jag kan koderna som behöver kunnas.
Och för mitt efternamn då.
Jag trodde att jag blev skickad för min kompetens men det var som reklam jag arbetade.
Det tog en ganska så lång tid att begripa det.
Namnet fungerar f.ö. fortfarande för nästa generation.

Livet är verkligen inte rättvist.
Alltså, om nån sa "jag har varit på Nobelfesten och lyckats uppföra mig" så skulle jag faktiskt tro att den personen var sarkastisk.

Jag utgår ifrån att de personer som anställs till kundnära uppgifter 1. Kan bete sig hyfsat och 2. Anställs för sin kompetens och inte för vilka föräldrar de har. (Man kan ju också byta till sig ett snofsigt efternamn).

Med tanke på att du sagt dig vara både burdus och att du brukar reta upp folk skulle jag inte låta dig träffa en enda kund, om du så hade abonnemang på Nobelfesten och hette Wallenberg.
 
Alltså, om nån sa "jag har varit på Nobelfesten och lyckats uppföra mig" så skulle jag faktiskt tro att den personen var sarkastisk.

Jag utgår ifrån att de personer som anställs till kundnära uppgifter 1. Kan bete sig hyfsat och 2. Anställs för sin kompetens och inte för vilka föräldrar de har. (Man kan ju också byta till sig ett snofsigt efternamn).

Med tanke på att du sagt dig vara både burdus och att du brukar reta upp folk skulle jag inte låta dig träffa en enda kund, om du så hade abonnemang på Nobelfesten och hette Wallenberg.
Nej precis.
Men mitt efternamn refererar till andra i min släkt och inger därför förtroende.
Jag behöver kunna svara på frågor om namnet, det räcker liksom inte med att ha det.
Jag var inte anställd för kundnära uppgifter utan som ingenjör och min uppgift var att vara tekniskt nördig samtidigt som jag klarade av allmänbildade konversationer och att äta med rätt bestick på en finare middag.
Till vardags arbetade jag i ett gigantiskt testlabb.
Ett sådant där man förvarar kantiga varelser med tekniska uppgifter.
Kunden hade krävt att få träffa en ur den tekniska personalen för att avgöra om vi hade förutsättningar att leverera eller inte.
Jag skulle sälja tekniskt förtroende.
Det gick förresten jättebra och de betalade snällt för sin beställning.
Många pengar.
 
Alltså jag älskar att klä upp mej i såna där klänningar och sådant som hör till men själva festen verkar ju som rena sömnpillret. Lite som studentbalen. Jättekul att få klä upp sig ordentligt och verkligen känna sig fin men festen var astråkig och maten var ingen höjdare heller.
 
Med tanke på att du sagt dig vara både burdus och att du brukar reta upp folk skulle jag inte låta dig träffa en enda kund, om du så hade abonnemang på Nobelfesten och hette Wallenberg.
Jo jag kände faktiskt likadant.
Men de framhärdade.
Jag hade träffat representanter från kunden i testlabbet och de verkade på något sätt nöjda.
Jag ville egentligen inte resa utan hade föredragit att skrota runt i labbet och testa utrustning.
Min förvåning var stor när jag i princip blev kommenderad att åka för att rädda ordern.
Och jag sade just så "skicka mig som är så kantig kan väl inte vara bra?"
Men det var det tydligen.
 
Jag tänker att de som anmäler sig till lotteriet har gjort det för att de är villiga/har möjlighet att betala för biljetterna om de skulle vinna?
Precis så. Min kompis och hennes pojkvän skrev upp sig på den listan och fick gå (och betala för sig) på Nobelfesten när vi gick på Chalmers på 90-talet. Givetvis hade de innan de skrev upp sig övervägt konsekvenserna av att "vinna". Jag, som hellre lade mina pengar på annat, var inte med på listan. Min kompis, som kom från ett litet fiskarsamhälle i Bohuslän, var nog snarast att betrakta som arbetarklass och hade verkligen inget överflöd eller föräldrar som betalade hursomhelst, men hon var arbetsam och sparsam, liksom. Och det var hennes pojkvän också. Jag frågade givetvis inte ut dem om finansieringen, men jag utgår från att pengarna kom antingen från något sparkonto eller från extrajobb.
 
Nej inte bokstavligen skriva det på cv:t.
Ni tar det så ordagrant.
Men att det går att googla fram gör att det finns.
Självklart så googlar man på presumtiva medarbetare.
Jag är övertygad om att det gör dig intressant som person.
Mig ger det informationen att du är en socialt kompetent person som kan föra dig i alla salonger så att en arbetsgivare aldrig skulle behöva oroa sig över att du skulle göra bort dig och därmed företaget.
Det gör att du förutom din yrkesmässiga kompetens skulle fungera utmärkt vid representation med kundföretagens beslutsfattare.
En extra knorr på förmågor som kan väga en vågskål åt rätt håll vid en rekrytering.
Alltså nu har jag googlat min pappa, som varit på nobelfesten (i egenskap av +1 till ena testamentexekutorns släkting, som var granne till oss vid tidpunkten), helt utan att hitta någon information om det på internet och jag förstår inte riktigt varför det skulle finnas heller. Han var i tv säkert 10 sekunder under festen. Jag tyckte det var kul att han var där, framförallt för att han tyckte det var coolt att både vara där och att ha varit där.



Och för att svara på ursprungsfrågan så var det som någon annan redan nämnt ju mycket billigare att delta när jag pluggade (just efter millenieskiftet) och inte ens då tyckte jag det var tillräckligt tilltalande för att överväga att betala för det. Men definitivt är det en creddig fest som jag kan se mig själv vilja gå på under helt andra förutsättningar.
 
Alltså nu har jag googlat min pappa, som varit på nobelfesten (i egenskap av +1 till ena testamentexekutorns släkting, som var granne till oss vid tidpunkten), helt utan att hitta någon information om det på internet och jag förstår inte riktigt varför det skulle finnas heller.
Det var inte Nobelfesten som googlandet handlade om.
Det var annat.
Läs inlägget som jag svarade på.
 
Men det kan man ju se som en möjlighet att få en bra beskrivning både av byggnaderna och olika operor och deras uppsättningar.
Men då kanske man behöver vara intresserad av opera.
Jag älskar opera och hade frågat ut vederbörande om precis alla detaljer.
Jag älskar inte finansgubbar som skryter om opera för att det tycks vara den enda kulturform de känner till. Opera har jag inget emot, däremot gubbskryt.
 
Ikväll hålls Nobelfesten. De studenter som vann i lotteriet 2022 till att få köpa parbiljetter till Nobelfesten fick betala 8190 kronor totalt, då får man alltså gå två personer. Ville de gå på students night cap efteråt fick de betala ytterligare 2098 kronor för två. Sen finns ju klädkod som fördyrar ytterligare frack för herrar och långklänning för damer.

Hade du tyckt det varit värt pengarna? Eller har du rent av varit med på Nobelfesten någon gång?
JAAA!!!!
Jag googlade faktiskt, igår, kring hur det går till att få vara med! Behöver mao vara inbjuden... Rackarns. Och då kostar det inget, vad jag förstår.

I år hade det nog blivit knepigt ändå, med tanke på min hosta. Inte läge att få en hostattack mitt i nobelmiddagen.....

Men annars - såååå gärna!!! (Men jag vill inte dansa efteråt, bara äta, dricka och sen åka hem :-) )
 
Ikväll hålls Nobelfesten. De studenter som vann i lotteriet 2022 till att få köpa parbiljetter till Nobelfesten fick betala 8190 kronor totalt, då får man alltså gå två personer. Ville de gå på students night cap efteråt fick de betala ytterligare 2098 kronor för två. Sen finns ju klädkod som fördyrar ytterligare frack för herrar och långklänning för damer.

Hade du tyckt det varit värt pengarna? Eller har du rent av varit med på Nobelfesten någon gång?
Att de fortfarande ägnar sig åt könad klädkod räcker för att jag ska tvärvägra.
 
Att de fortfarande ägnar sig åt könad klädkod räcker för att jag ska tvärvägra.

Är det så? I många sammanhang jag bär högtidsdräkt har man inte längre könad klädkod, utan har helt enkelt bara strukit "för damerna" och "för herrarna". Det är upp till var och en om man vill välja frack, frackklänning, folkdräkt eller mässdräkt (om man får bära sådan), så länge klädseln i sig följer protokollet.

Jag hade helt klart för mig att jag sett någon av de (inbjudna) kvinnliga gästerna i frack för några år sedan, men jag kan ha förvirrat det med någon liknande tillställning. Jag är ju måttligt intresserad av det allmänna utseendebedömandet som av någon anledning ska vara viktigt även i ett sånt här sammanhang. :meh: (Även om jag tycker att det är väldigt kul att kolla in kläderna, jag som bär både frack och klänning då och då.)
 
Alltså, om nån sa "jag har varit på Nobelfesten och lyckats uppföra mig" så skulle jag faktiskt tro att den personen var sarkastisk.

Jag utgår ifrån att de personer som anställs till kundnära uppgifter 1. Kan bete sig hyfsat och 2. Anställs för sin kompetens och inte för vilka föräldrar de har. (Man kan ju också byta till sig ett snofsigt efternamn).

Med tanke på att du sagt dig vara både burdus och att du brukar reta upp folk skulle jag inte låta dig träffa en enda kund, om du så hade abonnemang på Nobelfesten och hette Wallenberg.
Tur för mig att inte ”att ha kunnat uppföra sig på Nobelfesten” var ett krav från min arbetsgivare.


”Jo men det gick la rätt bra, var ju den gången när jag spontant höll ett tacktal som avslutades med en kort snapsvisa som kanske blev lite fel och just det ja, när jag sa Tjenare knugen till Ers Majestät konungen var ju också kanske lite av en kantboll men annars gick det fint”
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp