Hade ni kollat upp det?

Eftersom den inte är så gammal hade jag gjort det innan man börjar anstränga den "på riktigt" och riskerar förvärra problemet. Jag hade haft risken för lös benbit i bakhuvudet, där prognosen är betydligt bättre ut ju tidigare det upptäcks. En liten galla var enda symtomet på min hästs lösa benbit som upptäcktes när hon var 3 år. Nu är den borta och hon har inga som helst men av den:)

Hade jag inte upptäckt det finns en risk att den hunnit ställa till så mkt skada att det inte funnits något att göra när hon väl fick synligt ont av den.

Sen är det så att ibland behöver man kolla upp hästen för att själv få sinnesro:)
 
Om hon är ambulerande och egen och expert på rörelsemékatik funderar jag på om det inte är "min" vet. Om det är finlanssvenskan som sagt kolla upp hade jag gjort det.
Hon är inte mesig på något vis. Världens bästa dock!

Oavsett om en vet råder mig att kolla något tror jag att jag skulle gjort det.
Hade kollat en sån sak iaf tror jag. För att slippa noja inte minst.
Ja henne tog jag ut för jag vet att hon är hård men rättvis och säger som det är, och det tål jag. När hon sa att det är fång och cushing frågade jag om vi skulle ta bort pålle där och då. Är du toookig svarade hon, inte då. Nu ska vi medicinera så blir han bra ska du se. Och jag tror hon har rätt :). Vi har haft mer än en diskussion genom åren om allt möjligt men nu var det min EGEN det gällde.
 
Ja henne tog jag ut för jag vet att hon är hård men rättvis och säger som det är, och det tål jag. När hon sa att det är fång och cushing frågade jag om vi skulle ta bort pålle där och då. Är du toookig svarade hon, inte då. Nu ska vi medicinera så blir han bra ska du se. Och jag tror hon har rätt :). Vi har haft mer än en diskussion genom åren om allt möjligt men nu var det min EGEN det gällde.

Världens bästa är hon! Hon har ett enormt hjärta och bryr sig om sina kunder.
Sen är hon en av få som jag har förtroende för att hon ska se saker. Många har fin utbildning på papper men har inte förmågan att se. Det är en känsla man inte kan lära ut. Hon har både bra utbildningar och framför allt känslan.
Jag uppskattar när folk är raka.
Upplever jag en häst smärtpåverkad vet jag att hon ser det även om många andra skulle släppt igenom.
Hon har oförtjänt fått rykte om sig att döma ut. Klart man gör det mer än andra om folk åker till vet som inget ser först, inte har känsla.
Men självklart behandlar hon ju hästar om det finns möjlighet och ägaren vill. Och även låter bli att göra det och direkt skickar till kiropraktor om hon tror det är sånt bara.
Hon har ju även vägrat döma ut såna som man velat få utdömda men nog skäl inte funnits.
Superbäst som sagt! Hoppas hon får ordning på din!
 
Ja hoppas ju men han är ju 25 år som sagt.

Är det hopplöst säger hon det. :)
Hon räddade min gamling då han var 28 tror jag då han skurit sönder benet. Andra vet tyckte mest "låt vara" och håll rent. En del hade nog tänkt "skjut fanskapet" bara man sagt åldern utan att kollat på den.
Hon skar till det och hästen läkte efter det fint.
Helt annan skada - absolut! Men hon säger åt en att ta bort om det är lämpligast.
 
En liten update: den lilla minigallan försvann av sig själv efter två veckor (efter att jag startade tråden) och har varit fin i benen sedan dess trotts leriga hagar :D

Som min magkänsla sa hade varit onödigt att kolla upp något sånt litet när jag dessutom känner min häst så väl :bump:
 
En liten update: den lilla minigallan försvann av sig själv efter två veckor (efter att jag startade tråden) och har varit fin i benen sedan dess trotts leriga hagar :D

Som min magkänsla sa hade varit onödigt att kolla upp något sånt litet när jag dessutom känner min häst så väl :bump:

Skönt! Hoppas att det inte är en vandrande benbit då.
 
Jag hade solklart kollat upp det! Får jag det rådet av en veterinär är det kolla upp det.

Ytterligare varningssignal är att det är ett ben, vilket innebär att hästen snedbelastar sig. Kan få rätt långtgående konsekvenser på längre sikt.
 
Som min magkänsla sa hade varit onödigt att kolla upp något sånt litet när jag dessutom känner min häst så väl
Det kan vara mer än ett verkligt problem. Jag fick ta bort min häst efter en kotsenskideinflammation som började med "bara" en galla. Efter det tar jag aldrig någonsin lätt på en galla i kotsenskidan sålänge inte hästen är jämn på bägge och dom dykt upp efter att man har gjort en förändring av något slag. Så ett UL hade jag gjort på en senskidan för att kunna slappna av, när dom blivit halta av det, då är det oftast försent för att åtgärda något.

Så aldrig onödigt att kolla upp gallor, någonsin.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 973
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 124
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 228
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
25 926
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik
  • Boende bredvid fjäderfäfarm och grisfarm

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp