Hägna av stigar/vägar på sin egen mark..

Pantertanten

Trådstartare
Hej! Tänkte fråga om någon är kunnig på hur det funkar med stigar och vägar genom ens mark, och vad/om man har rätt som markägare att hägna av/in mark..?

Vi köpte ett hus för några år sedan och har nyligen köpt till massa mark!
Nu är äntligen stallet och lite av hagarna färdiga.
Problemet som jag er det är att vi har lite skogsvägar och stigar som går genom våran mark som gör det lite svårt på en del ställe att sätta upp hagar som jag vill.

Jag har för tillfället gjort en vinterhage som går just nedanför en väldigt populär skogsväg (där folk ofta är ute å går med hundar osv). Denna väg går just mellan vårat hus/stall och hästhagen. Där vinterhagen slutar går det en stig, och nedanför det ett skoterspår, som går igenom våran sommarhage (men den är ju nertagen på vintern).

Jag är väldigt sugen på att göra vinterhagen större och få den att sträcka sig ner över en bit av sommarhagen. Detta skulle medföra att jag måste stängsla in stigen som går mellan vinterhagen och sommarhagen (detta vet jag skulle bli väldigt opopulärt bland en del i byn, då folk går där med sina hundar och rider där ibland. Det är dock inte så stor omväg att gå upp och runt stigen) SAMT, be dom som håller på med skoterleden att flytta den.

Vad säger ni, har jag rätt att göra detta? Allting är på våran mark som vi har köpt..

Jag bifogar en bild på ungefär hur det ser ut, ursäkta min kreativa hand 😅

1604484859103.png
 
Är det din mark så använder du den som du vill om det inte finns ett servitut eller annat avtal. Så absolut har du rätt att ordna hagarna så de passar era behov. Det du kan göra är att placera två stättor så att det går att passera till fots.

250px-Ladder_stile_Snowdonia.jpg
 
Får får du ju, men personligen hade jag tvekat om det är så att stigen är populär. Jag hade inte velat ha folk springande i hagen om det är så att många fortsätter använda stigen efter du stängslet.
 
Finns det något slags avtal om skoterspår med någon motpart, t.ex. en lokal förening?

Skoterspåret kan ni sätta stängsel över som förhindrar genomfart där ni vill ha hage. De får ta annan väg, som inte skadar er skog/mark, förutom om tidigare ägare haft något skriftligt avtal med en tydlig motpart, som gäller även efter att fastigheten bytt ägare.

Finns det det inget skriftligt avtal, så rår ni själva över er mark, och ska inte behöva böja er/ändra hur ni håller era djur, för dem som kör skoter för sitt nöjes skull.

Det finns dock gott om exempel på konflikter mellan fastighetsägare och nöjesåkare med skoter, så var lite försiktiga.

Rörligt friluftsliv, alltså människor till fots har alltid rätt att röra sig i skog och mark.

Men det betyder inte att ni måste t.ex. ta ner ett staket. Eller att ni inte skulle få sätta upp de stängsel som behövs för att få en rationell hantering av era djur.
Ni är ju dessutom skyldiga att stängsla för att hålla djuren inne...

Väg kan beredas genom en hage med t.ex. stätta, @Anders exempel, färist, grind som kan öppnas och stängas, eller så hjälper man till med att bereda väg för de där som huvudsakligen rör sig till fots, genom att t.ex. röja sly så att en stig flyttas en bit bort, runt ett stängselhörn t.ex.

Ni är inte skyldiga att anlägga cyklingsbara vägar, utan det är enbart gående som ska kunna komma fram, eller då "runt" stängslet.

Är ni med i LRF? LRF jobbar mycket med sådana här "äganderättsfrågor" (som det kallas), så är ni medlemmar, så ta ett snack med lämplig person i regionstyrelsen eller på regionkontoret.

Om ni inte är medlemmar, överäg att gå med.

Annars så kan och ska folk på Länsstyrelsen i ert län upplysa er om vilka regler som gäller, och hur dessa kan tolkas i ert fall.
 
Är det din mark så använder du den som du vill om det inte finns ett servitut eller annat avtal. Så absolut har du rätt att ordna hagarna så de passar era behov. Det du kan göra är att placera två stättor så att det går att passera till fots.

250px-Ladder_stile_Snowdonia.jpg
Tack!
Har aldrig sett sånna här innan, bor i Norrland.. Det är ett område på ca 60 m. De får sig till "samma ställe" på stigenom de går runt hagen (går en stig just bredvid hagen, å sen en väg runt å ner så man kommer utpå denna stig igen "på andra sidan"). Det är väl totalt ca 300m omväg de isf måste gå. Men jag vet iaf en hästägare härikringsom inte kommer bli glad om hennes "ridstig" stängs av.. Har påpekat och frågat flera ggr, och uppmanat oss att INTE stänga igen den å att ifall vi ska göra det så måste vi har grindar så hon kan rida igenom...
 
Får får du ju, men personligen hade jag tvekat om det är så att stigen är populär. Jag hade inte velat ha folk springande i hagen om det är så att många fortsätter använda stigen efter du stängslet.

Hmm.. Nu är hagen ca 5000kvm, men funderar att börja ha inhyrda i framtiden och vill då kunna göra hagen större, detta är enda sättet... Vi har ca 15ha mark "nedanför" den här stigen (som förstör allt :P), som känns lite jobbig att inte kunna komma åt..

Vi har en skogsväg som går genom hela skogen som är den "mest populära" vägen, den har jag inte tänkt stängsla igen! Den här stigen går typ parallellt med den, så att man kan gå lite "sicksack" i skogen. De kan lätt gå runt hagen också, tar kanske 3-5 min extra till fots..

Jag personligen tycker inte det gör något om det går folk i hagen, jag är mer orolig för sura grannar :P
 
Hmm.. Nu är hagen ca 5000kvm, men funderar att börja ha inhyrda i framtiden och vill då kunna göra hagen större, detta är enda sättet... Vi har ca 15ha mark "nedanför" den här stigen (som förstör allt :P), som känns lite jobbig att inte kunna komma åt..

Vi har en skogsväg som går genom hela skogen som är den "mest populära" vägen, den har jag inte tänkt stängsla igen! Den här stigen går typ parallellt med den, så att man kan gå lite "sicksack" i skogen. De kan lätt gå runt hagen också, tar kanske 3-5 min extra till fots..

Jag personligen tycker inte det gör något om det går folk i hagen, jag är mer orolig för sura grannar :P

Värt att tänka på även om det inte gör dig något att de går i hagen som så är ju att inte ha några grindar som går att glömma att stänga efter sig i så fall, utan då kanske sådana stättor till exempel. Annars är det så lätt att folk "glömmer" eller inte "såg att det gick djur i hagen nu".
 
1604484859103.png

Om det går att fixa något sånthär, som jag tror det var ungefär så du menade, på ett bra sätt borde väl de flesta bli nöjda? Är man ute för att promenera/motionera så borde inte några extra meter göra så mycket så länge inte kvalitén på vägen blir sämre. Ni kanske kan röja upp och fixa till den "nya" ledningen av stigen lite extra för att motivera folk att gå där?
 
Finns det något slags avtal om skoterspår med någon motpart, t.ex. en lokal förening?

Skoterspåret kan ni sätta stängsel över som förhindrar genomfart där ni vill ha hage. De får ta annan väg, som inte skadar er skog/mark, förutom om tidigare ägare haft något skriftligt avtal med en tydlig motpart, som gäller även efter att fastigheten bytt ägare.

Finns det det inget skriftligt avtal, så rår ni själva över er mark, och ska inte behöva böja er/ändra hur ni håller era djur, för dem som kör skoter för sitt nöjes skull.

Det finns dock gott om exempel på konflikter mellan fastighetsägare och nöjesåkare med skoter, så var lite försiktiga.

Rörligt friluftsliv, alltså människor till fots har alltid rätt att röra sig i skog och mark.

Men det betyder inte att ni måste t.ex. ta ner ett staket. Eller att ni inte skulle få sätta upp de stängsel som behövs för att få en rationell hantering av era djur.
Ni är ju dessutom skyldiga att stängsla för att hålla djuren inne...

Väg kan beredas genom en hage med t.ex. stätta, @Anders exempel, färist, grind som kan öppnas och stängas, eller så hjälper man till med att bereda väg för de där som huvudsakligen rör sig till fots, genom att t.ex. röja sly så att en stig flyttas en bit bort, runt ett stängselhörn t.ex.

Ni är inte skyldiga att anlägga cyklingsbara vägar, utan det är enbart gående som ska kunna komma fram, eller då "runt" stängslet.

Är ni med i LRF? LRF jobbar mycket med sådana här "äganderättsfrågor" (som det kallas), så är ni medlemmar, så ta ett snack med lämplig person i regionstyrelsen eller på regionkontoret.

Om ni inte är medlemmar, överäg att gå med.

Annars så kan och ska folk på Länsstyrelsen i ert län upplysa er om vilka regler som gäller, och hur dessa kan tolkas i ert fall.

Hej!
Vi är medlemmar i LRF, ska nog ringa dom å höra :)
Tror inte det finns ett avtal... Ang skoterspåret så har dom varit förbi och frågat om dom kan ha kvar spåret på samma ställe som förra året, och vi har sagt ja. Jag har också varnat lite om att vi kanske ska göra hage där sen... Så skoterspåret tror jag inte är problem egentligen, om vi ger dom ett annat alternativ... Tänker att de kan köra längst med kanskten på lägdan kanske åsså nedanför sommarhagen..

Så egentligen är det mer den här stigen jag är orolig för :D
Jag har ringt till lantmäteriet (vi har ju nyss köpt till den här marken till gården) och dom sa att de inte kan se att det är något servitut på nån väg förrutom infarten till husen runt omkring men "För att vara säker behöver dom göra en utredning" a 1500kr/h. Blev så sur så jag slängde på luren i örat på personen (JA, vi har haft extremt mkt problem med lantmäteriet innan och det kanske var lite hårt :P).

Så nått servitut på stigen vi har tänkt "bomma igen" kan jag inte tänka mig att det finns, och som jag skrev tidigare så är det bara ca 300m extra de behöver gå för att gå runt hagen istället för denna stig som går igenom.
Är väl grannsämjan jag är mest orolig för, inte roligt om vi som realtivt nyinflyttade får massa fiender pga att vi ska göra massa förändringar där "dom minsann har tagit sin morgonpromenad i 40 år!" :)
 
Visa bifogad fil 59622
Om det går att fixa något sånthär, som jag tror det var ungefär så du menade, på ett bra sätt borde väl de flesta bli nöjda? Är man ute för att promenera/motionera så borde inte några extra meter göra så mycket så länge inte kvalitén på vägen blir sämre. Ni kanske kan röja upp och fixa till den "nya" ledningen av stigen lite extra för att motivera folk att gå där?

Det är så jag tänker också! Det är redan en fin väg på 2 av sidorna (dom bruna sträcken), och det är en liten stig längst med vänster sida på hagen också, som jag då tänker att de isf får använda istället!
Hagen är ca 100m lång och 60 bred, så blir ju bara ca 200m extra att gå + att man får fin utsikt att titta på hästarna i hagen :D Kommer nog vara en del som knorrar i början men tänker ändå att de kanske glömmer denna hemska orättvisa om något år kanske? 🤷‍♀️

Skoterspåret skulle ev kunna gå längre ner på lägdan istället också, om dom hellre vill åka på lägdorna.. Vi har som 3 lägdor, hade bara tänkt ha den första som vinterhage. Så kan ju även åka bakom den isf! 👍
 
Så egentligen är det mer den här stigen jag är orolig för :D
Jag har ringt till lantmäteriet (vi har ju nyss köpt till den här marken till gården) och dom sa att de inte kan se att det är något servitut på nån väg förrutom infarten till husen runt omkring men "För att vara säker behöver dom göra en utredning" a 1500kr/h. Blev så sur så jag slängde på luren i örat på personen (JA, vi har haft extremt mkt problem med lantmäteriet innan och det kanske var lite hårt :P).

Så nått servitut på stigen vi har tänkt "bomma igen" kan jag inte tänka mig att det finns, och som jag skrev tidigare så är det bara ca 300m extra de behöver gå för att gå runt hagen istället för denna stig som går igenom.
Be lantmäteriets kundcenter mejla dig alla akter som finns på fastigheten (marken) ni köpt och läs igenom dem själv. Brukar inte kosta något att få akterna mejlade och kan vara intressant att läsa oavsett :)
 
Be lantmäteriets kundcenter mejla dig alla akter som finns på fastigheten (marken) ni köpt och läs igenom dem själv. Brukar inte kosta något att få akterna mejlade och kan vara intressant att läsa oavsett :)
Enklare att logga in på "Min fastighet" på deras hemsida.
Under "Historiska kartor" kan man se alla fritt som är före något visst årtal. De från senare datum finns direktåtkomst bara med inloggning och om de berör ens egen fastighet.
 
Jag hade satt upp stättor ell grindar för fotgängare, den typen som stänger sig själva.
Även tydliga skyltar vid grindarna att det går hästar i hagen och att hundar ska hållas kopplade.

Vi har mark som är populär att gå över som vi kommer att behöva hägna in för att få fler hagar.

Vi kommer att ha "kissing gates" tror jag. Mycket för att det är hundekipage som ska genom och ibland lite äldre personer. Dessa behöver man inte heller vara rädd för att snön ska täppa till på det sättet att grinden inte går igen som den ska.

Vi välkomnar promenerande människor vilket ju betyder att de har extra koll på våra djur och går i området så rovfåglarna har lite mer att störning (även om det inte är så många som går där under en dag). De har även ett stråk genom gården på andra sidan ladan där huset inte ligger så det stör ingen.
 
Vi har mark som är populär att gå över som vi kommer att behöva hägna in för att få fler hagar.

Vi kommer att ha "kissing gates" tror jag. Mycket för att det är hundekipage som ska genom och ibland lite äldre personer. Dessa behöver man inte heller vara rädd för att snön ska täppa till på det sättet att grinden inte går igen som den ska.

Vi välkomnar promenerande människor vilket ju betyder att de har extra koll på våra djur och går i området så rovfåglarna har lite mer att störning (även om det inte är så många som går där under en dag). De har även ett stråk genom gården på andra sidan ladan där huset inte ligger så det stör ingen.

Det var kissing gates jag tänkte på, visste inte att de hade ett namn.
Sitter ett gäng vi Tåkern där vi ofta promenerar, väldigt smidiga och bra för äldre som du skrev 😊
 
Det är ju er mark och finns inget annat avtalat har ni rätt att göra vad ni vill, men det här med goda relationer i en by är så viktigt. Jag hade nog varit tydlig och försökt göra något lite extra för att behålla relationen bra.
Finns det en Facebookgrupp för er by? Gå ut med information redan nu där ni förklarar att promenastigen och skoterleden kommer läggas om till x datum för att passa ett behov av att bruka marken. Men att ni också kommer se till att det likt förr finns möjlighet att ta sig runt på er mark, bara en lite annorlunda rutt.

Finns det något ställe på slingan som är särskilt fin eller lämplig för en paus? Det går kanske att sätta upp en picknickbänk och en papperskorg och bjuda in till en liten rastplats. Så känner fotgängarna sig fortfarande välkomnade.
 
Tack!
Har aldrig sett sånna här innan, bor i Norrland.. Det är ett område på ca 60 m. De får sig till "samma ställe" på stigenom de går runt hagen (går en stig just bredvid hagen, å sen en väg runt å ner så man kommer utpå denna stig igen "på andra sidan"). Det är väl totalt ca 300m omväg de isf måste gå. Men jag vet iaf en hästägare härikringsom inte kommer bli glad om hennes "ridstig" stängs av.. Har påpekat och frågat flera ggr, och uppmanat oss att INTE stänga igen den å att ifall vi ska göra det så måste vi har grindar så hon kan rida igenom...
Kartskissen visar ju att hon kan rida runt om så hon har ju knappast något att bli sur över. Dessutom är det ju er mark och ni ändrar ju inte hagarna för att hindra henne rida utan för ert egna behov.
 
Jag hade gjort en vår- och hösthage i hitre delen av sommarhagen och lett hästarna dit och dän, det är ju bara 100 meter. Sen hade jag använt vinterhagen när det är som mest mörkt och snöigt och hästarna dels inte rör sig över så stora ytor, dels inte kan trampa sönder.
 
Jag hade gjort en vår- och hösthage i hitre delen av sommarhagen och lett hästarna dit och dän, det är ju bara 100 meter. Sen hade jag använt vinterhagen när det är som mest mörkt och snöigt och hästarna dels inte rör sig över så stora ytor, dels inte kan trampa sönder.

Det är ungefär så jag har haft det i år (tog upp hästarna till vinterhagen först för nån vecka sedan).
Men det är så himla mkt smidigare med vatten i vinterhagen (jobbigt att gå 2 ggr per dag med stora dunkar, även om det bara är ca 100m bort), men det viktigaste är kanske att jag håller på att bygga en ligghall på drygt 60kvm som står i vinterhagen, och den vill jag helst att de ska ha tillgång till så stor del av året som möjligt..
Sen skadar det ju inte att jag har utsikt över dom från fönstret i vinterhagen, det är ju alltid extra trevligt :)

Funderar också på att ev börja hyra ut platser i lösdriften nästa år, och då tycker jag nog vinterhagen blir för liten som det är nu, om det ska komma hit mer hästar
 
Det är ju er mark och finns inget annat avtalat har ni rätt att göra vad ni vill, men det här med goda relationer i en by är så viktigt. Jag hade nog varit tydlig och försökt göra något lite extra för att behålla relationen bra.
Finns det en Facebookgrupp för er by? Gå ut med information redan nu där ni förklarar att promenastigen och skoterleden kommer läggas om till x datum för att passa ett behov av att bruka marken. Men att ni också kommer se till att det likt förr finns möjlighet att ta sig runt på er mark, bara en lite annorlunda rutt.

Finns det något ställe på slingan som är särskilt fin eller lämplig för en paus? Det går kanske att sätta upp en picknickbänk och en papperskorg och bjuda in till en liten rastplats. Så känner fotgängarna sig fortfarande välkomnade.


Vi har en facebook grupp! Ska nog lägga ut en tråd om det då det blir lite mer bestämt om/när vi ska gör det :)
Vi har tänkt sätta upp lysen nästa år längst med vägen bredvid hagen, som kanske gör det lite extra trevligt att ta promenader där! Går ju även kanske göra några pilar eller så i skogen just då man stänger av för hagen, som pekar på vägen runt (dom flesta vet ju såklart vägen runt, men då visar man ändå att man har tänkt på de personer som ev brukar använda stigen!
 

Liknande trådar

Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 748
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 381
Senast: mamman
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 782
Senast: shia
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp