Hälsa på häst i hage?

Hm, redan som liten ridskoleryttare fick jag lära mig att inte mata hästar som krafsade med framhovarna. Finns väl andra tiggeri-beteenden men just krafsandet är ju rätt vanligt och kan ju bli rätt jobbigt också.
Absolut, lite skillnad förstås med hästar i stall jämfört med de som går fritt på bete men det är ju närmast en självklarhet att bara hästar som beter sig väl får något gott om man har med sig det.
 
Skulle någon kunna klappa mina hästar över staketet så har det varit något fel på strömmen ett bra tag. Mina hästar sträcker inte ut halsen över staket då dom har sådan respekt för tråden att det inte ens går att locka dom till det:devil:
Så skall det vara :)
 
Min fjord blev toknafsig om han fick något sött. Så alla som var i mitt stall fick reda på det. När någon trodde att dom kunde dölja det så ångrade dom sig snabbt. Fingrar, knappar, dragkedjor, allt som han fick tag på på en person närmsta dagarna efter en sockerbit eller morot tog han tag i.
 
Min fjord blev toknafsig om han fick något sött. Så alla som var i mitt stall fick reda på det. När någon trodde att dom kunde dölja det så ångrade dom sig snabbt. Fingrar, knappar, dragkedjor, allt som han fick tag på på en person närmsta dagarna efter en sockerbit eller morot tog han tag i.

Exakt samma läge med min häst!
 
Jag uppskattar inte om man kommer och klappar mina hästar för dels så måste man gå in på vår privata väg och dels har jag hästar som kan bitas och som inte matas ur hand. Många ovana människor ser inte tecken på om hästen ska bitas och jag har sett många tex komma med knuten näven och då har vissa hästar trott att det finns godis i handen när dom egentligen bara ville klappa lite på hästen. Frågar man när jag är där på plats så kan jag säga ja men som sagt inte om jag inte är med.
 
Jag är inget stort fan av att hälsa på djur. Alltså, jag gillar ju att göra det men inser att djuren sällan har något direkt intresse av att hälsa på mig.

Men om en häst går i en hage och går fram till staketet och tycks inbjuda till att säga hej.. är det i allmänhet ok att stryka den lite över mulen om man är försiktig och respektfull i övrigt?
Att inte locka på djur, inte mata dem och inte stressa dem är ju självklart. Men ibland passerar man ju nån otroligt charmig häst med en inbjudande mule ..och vill bara stryka pekfingret över den lite.

Ni som har hästar, skulle ni bli sura om ni såg någon göra det?
En av mina hästar är så löjligt översocial att hon skulle hälsa på människor konstant om det var så att hon hade möjligheten. Nu ligger varken stall och hagar vid någon allmän väg så hon får inte möjligheten speciellt ofta men när någon av grannarna har gäster eller så så hälsar hon gärna på dom. Det gör mig inget så länge ingen försöker mata henne.
Om någon däremot gick in i hagen eller försökte tvinga sig på den andra hästen som inte är lika social så skulle jag bli sur.
 
Min fjord blev toknafsig om han fick något sött. Så alla som var i mitt stall fick reda på det. När någon trodde att dom kunde dölja det så ångrade dom sig snabbt. Fingrar, knappar, dragkedjor, allt som han fick tag på på en person närmsta dagarna efter en sockerbit eller morot tog han tag i.

Att hästmänniskor envisas med att ge godsaker till andra människors hästar utan att fråga först stör mig nåt enormt. De borde verkligen veta bättre.

Att en enstaka person smyger åt min häst en morotsbit skulle jag inte nödvändigtvis bli sur över men jag står i ett stall med en så där 20+ inackorderingar i. Det blir många godbitar för tydligen är min häst oemotståndligt söt :meh:

När det gäller trådens ämne - jag skulle inte bli sur om någon klappade min häst över staketet om han bjöd in till det men enbart under förutsättning att ingen smitta riskerar att spridas och de flesta där ute i verkligheten tenderar att ha ganska dåligt smittskyddstänk
 
Att ta gräs från samma hage gör väl att det är hyfsat säkert att hästen faktiskt tål det. Men som nämnts här i tråden så kan matande också leda till tiggeri-beteenden och annat så ändå bäst att låta bli.

Jag hade absolut inte blivit sur om min hund sprang fram till dig och du klappade den. Jag hade istället bett om ursäkt för att min hund gick fram till dig. Även om du verkade nöjd med situationen. Kanske hade du förstått att jag menade att jag inte uppskattade att du uppmuntrade beteendet, men jag hade inte kunnat med att protestera rakt ut ifall min hund hade tagit initiativ till hälsningen.

Däremot så avvisar jag alltid främmande hundars kontaktförsök om inte ägaren visat att det är okej. Det är inget jag ser som min plikt, men jag ser det ändå som en god gärning. Just för att jag själv tränar mina hundar att inte interagera med främmande människor vill jag gärna hjälpa andra med samma sak.

Varför avvisar du hundarna? Varför ge dem en negativ upplevelse? I såna lägen kan jag på sin höjd ignorera hunden bara. Jag ser ingen anledning till att ge den en negativ upplevelse, speciellt inte om ägaren inte bett om det.
 
Varför avvisar du hundarna? Varför ge dem en negativ upplevelse? I såna lägen kan jag på sin höjd ignorera hunden bara. Jag ser ingen anledning till att ge den en negativ upplevelse, speciellt inte om ägaren inte bett om det.

Här beror det ju på hur man definierar avvisa och negativ upplevelse.

Jag brukar avvisa hundar genom att titta bort, visa dem en handflata (vertikal hand, inte som om jag hade mat i handen så klart) och vid behov vända mig ifrån dem eller peka åt dem. Ibland säger jag typ "Gå tillbaka till matte" eller nått för att visa mina avsikter för människan.

Givetvis försöker jag undvika att göra något som upplevs som hotfullt av hunden. Det jag beskriver ovan har nog inte större potential att vara hotfullt än ett hälsningsförsök faktiskt.

Om en hund hoppar på mig håller jag bort den med öppen hand (tar alltså inte tag) och vänder sidan till så de får svårare att komma åt.

Klart att en hund som utgår ifrån att varje människa vill hälsa kan tolka det negativt på något sätt men som sagt, många slags hälsningsförsök har också potential att upplevas negativt av hunden så ser ingen större skillnad där.

Givetvis bestraffar jag inte andras hundar. Knappt min egen faktiskt. Speciellt inte vid hälsningsceremonier. Förstod inte att mitt inlägg kunde tolkas så.
 
Hundar fungerar ju på ett annat sätt och jag vill absolut inte att någon ska initiera kontakt med min hund utan att jag har godkänt det. Men det är ju för att hon lätt skulle kunna få för sig att hon ska interagera med främmande människor vilket skulle kunna leda till allt ifrån vilda hälsningar till vaktbeteenden. Kan själv inte se hur det skulle kunna innebära lika mycket för en häst att bli hälsad på, så länge den har möjlighet att gå undan.

Jag förstår inte- om du inte vill att folk ska klappa din hund utan lov så klappar du väl inte andras djur utan lov.
Jag vill inte att någon ska klappa mina djur alls och matas det blir jag vansinnig :rage: , även om jag försöker lösa det med mjukare sätt och förklaring till början.
 
Jag förstår inte- om du inte vill att folk ska klappa din hund utan lov så klappar du väl inte andras djur utan lov.
Jag vill inte att någon ska klappa mina djur alls och matas det blir jag vansinnig :rage: , även om jag försöker lösa det med mjukare sätt och förklaring till början.

Hundar är hundar och hästar är hästar och de är på många sätt helt olika varelser. Och bör därför inte hanteras exakt lika dant heller.

Jag skulle t.ex. absolut inte få för mig att förvara min hund i en hage där det passerar folk, speciellt inte om det var viktigt för mig att ingen förbipasserande hälsade på henne när hon hoppade upp mot staketet och viftade på svansen. Det betyder inte att jag tycker att hästägare som har häst i hage är oansvariga, det är ju helt andra djur med helt andra förutsättningar.

Just de anledningar som finns till att jag inte vill att folk hälsar på min hund utan överenskommelse är inte applicerbara på hästar. Så finns ju ingen anledning för mig att avstå från att hälsa på hästar av just den anledningen.
Men det kan ju finnas andra, rimligare anledningar, till att man inte ska klappa andras hästar. Därav frågar jag här.

Jag hade faktiskt väntat mig att de allra flesta här på Buke skulle ha åsikten att man alltid ska hålla fingrarna borta från andras djur. Så jag blev förvånad över många av svaren i denna tråden. Men oroa er inte, jag kommer inte springa runt och klappa alla möjliga hästar i tid och otid. Men igår var det en häst som såg så himla inbjudande ut och jag fick sån himla lust att säga hej. Jag lät ändå bli dock.. Men kanske att jag ska drista mig till att hälsa nån gång i framtiden.

Tack för alla svar hittills i tråden, oavsett åsikt så är det intressant att läsa.
 
En av nackdelarna med att ha häst installad på en ridskola är allt folk som ska i tid och otid klappa och mata hästarna, blir lika irriterad varje gång jag ser det ske. Det är väldigt otydligt och inte uppmärkt i vilka hagar det går privata och i vilka det går ridskolehästar, men ser jag folk stå å hänga vid "min" hage brukar jag hojta att det är privata hästar och att vi inte vill att man klappar eller matar dem.

Förstår faktiskt inte VARFÖR man känner ett så stort behov att klappa och mata någon annans djur. Tror inte en hundägare blir så jävla glad på mig om jag proppar i en förbipasserande hund korv bara för att den råkar vara söt 🙄
 
Vi har en häst som är väldigt oberäknelig. Hon kan dra iväg en känga, hon bits och kan verkligen visa humör. Vi har gjort så att det är oftas stallchefen som sköter sin häst. Inga medisar i vårt stall. Stallchefen har mycket överseende med denna häst.

Hur som helst. En gång stod en familj utanför hagen och mamman höll sitt barn i famnen framför sig och lät barnet klappa vederbörande häst. Jag klättrade just upp på gödselstacken och såg situationen. Jag bad dem backa och låta hästen vara, då hon kan bitas utan förvarning. Jag sa till dem att det går bra att klappa den gula hästen, men de får inte mata hästarna. Jag låter inte främlingar mata mina barn när jag inte är med. Mat får hästarna av stallchefen eller mig.

Jag minns än idag hur förskräckt jag blev när jag såg det lilla barnet i famnen längst fram. Jag hade aldrig stått så med mitt barn. Jag hade aldrig låtit mitt barn få klappa en häst jag inte känner.
 
Jag uppskattar inte att folk står och håller på med hästarna över eltråden. Blir inte arg om någon bara klappar, även om jag tycker att det är onödigt, men om någon matar dem blir jag INTE glad...
 
Sur är kanske att ta i men säger till. Matning däremot är verkligen inte ok. Vet inte hur många gånger jag fått säga till när jag jobbade på 4H gård och skyltar överallt om att INTE MATA DJUREN TACK :banghead:
 
Jag rör aldrig en häst som jag inte ombetts röra(träna). Det finns många skäl till att avstå.
Smitta, hur ägare vill att den hanteras etc.

Min egen är ju problemfri för mig eller någon rutinerad. Han taggar inte upp om man hanterar honom rätt. Men för folk som inte kan läsa hästar som är lite knepiga och snabba kan det resultera i skada om det vill sig illa.
 
Klappa om hästen bjuder in och - viktigt - du inte kommer och är arg om du skulle bli biten eller nafsad - absolut. Mata absolut inte oavsett häst och oavsett med vad (dvs om det så växer i hagen)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 003
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
670
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 896
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp