Hälsosamtal på jobbet?

När jag hade hälsosamtal var alltid en HR-person med och höll samtalet, personen som samtalet gällde kunde ha en fackrepresentant med också. Jag som chef var mest med som stöd eller hade mer info om sjukfrånvaro, signaler från arbetskamrater eller liknande.

Var läget att personen varit kraftigt förkyld, haft lunginflammation eller nåt sånt var det ju inget att prata om. Det som vi framförallt fångade upp var om sjukskrivningarna berodde på jobbrelaterade saker. Vissa hade arbetsskador som de dolde, någon misstänkte vi missbruk på, vissa trivdes inte etc. Eftersom vi hade skyldighet (och vilja) att underlätta för medarbetarna kunde hälsosamtalen leda till positiva förändringar.
 
Vi har det och jag har för första gången hamnat där vilket kändes lite märkligt eftersom jag aldrig är sjuk (tycker jag ;)) men efter två sjukskrivningar för revbensfrakturer och ett omhändertagande av sjuk förälder så var jag kallad till det.

Vi hade inte så mycket att prata om eftersom det inte är så mycket man kan göra för att förebygga omkullridningar och höftledsopererade 81-åringar med komplikationer men jag tyckte ändå det var positivt och jag upplevde att jag fick ett ansikte på HR-människan som var med.
 
När jag hade hälsosamtal var alltid en HR-person med och höll samtalet, personen som samtalet gällde kunde ha en fackrepresentant med också. Jag som chef var mest med som stöd eller hade mer info om sjukfrånvaro, signaler från arbetskamrater eller liknande.

Var läget att personen varit kraftigt förkyld, haft lunginflammation eller nåt sånt var det ju inget att prata om. Det som vi framförallt fångade upp var om sjukskrivningarna berodde på jobbrelaterade saker. Vissa hade arbetsskador som de dolde, någon misstänkte vi missbruk på, vissa trivdes inte etc. Eftersom vi hade skyldighet (och vilja) att underlätta för medarbetarna kunde hälsosamtalen leda till positiva förändringar.

Vi har också HR med. Och samma policy, har man varit uppenbart sjuk är det inget att tala om, det är inte den typen av frånvaro som är viktig.
 
Jag är skyddsombud men inte varit på allt för många kurser dom senaste åren då vi är underbemannade men vad jag kommer ihåg så har det varit så även förut att om en person är sjuk mer än ett visst antal gånger så ska man ha ett samtal med personen för att se vad som är fel och försöka rätta till men i vårat företag har det fungerat sådär .Är det förkylningar och sådana krämpor så har det inte blivit några samtal men själv har det blivt många samtal om rehab men det har inte hänt så mycket på den fronten men nu börjar det röra på sig med omplaceringar .För många år sedan så hade vi några med alkoholproblem som företaget hjälpte och vi hade rehabutredningar !Vi har inga stora problem med sjukskrivningar .Själv hade jag kanske en dag vart annat år innan jag fick problem med ryggen men nu har det blivit månader av sjukskrivning och har insett att det inte fungerar längre och inte göra som förut jobba hur sjuk man var .Vi har flera som har småbarn och dom vabbar rätt mycket men barn är ju skjuka mycket !
 
Jag är skyddsombud men inte varit på allt för många kurser dom senaste åren då vi är underbemannade men vad jag kommer ihåg så har det varit så även förut att om en person är sjuk mer än ett visst antal gånger så ska man ha ett samtal med personen för att se vad som är fel och försöka rätta till men i vårat företag har det fungerat sådär .Är det förkylningar och sådana krämpor så har det inte blivit några samtal men själv har det blivt många samtal om rehab men det har inte hänt så mycket på den fronten men nu börjar det röra på sig med omplaceringar .För många år sedan så hade vi några med alkoholproblem som företaget hjälpte och vi hade rehabutredningar !Vi har inga stora problem med sjukskrivningar .Själv hade jag kanske en dag vart annat år innan jag fick problem med ryggen men nu har det blivit månader av sjukskrivning och har insett att det inte fungerar längre och inte göra som förut jobba hur sjuk man var .Vi har flera som har småbarn och dom vabbar rätt mycket men barn är ju skjuka mycket !

Men VAB utreds inte som sjukfrånvaro.
 
Att vägra tycker jag är oerhört barnsligt

Mja, om man var ovetandes att kommunen infört nytt system och kände sig utpekad så var det inte det. :laugh:

Ringde direkt min chef och sa att jag inte kommer infinna mig på något möte. Ansåg att det var på felaktiga grunder och jag kände inte alls att jag behövde något 'rehabsamtal'.Han förklarade dock att det mest är nya rutiner och så visade det sig att HELA stället hade fått samma brev.. Haha.

Har fortfarande inte fått någon ny tid skickad till mig. :angel:
 
För många år sedan så hade vi några med alkoholproblem som företaget hjälpte och vi hade rehabutredningar

De kallar det rehabutredning nu med, fastän det inte rör sig om alkoholism eller dylikt. Ordet 'rehab' är så negativt laddat och jag tror att det skrämmer de flesta när de uttrycker sig så i brevet?
 
De kallar det rehabutredning nu med, fastän det inte rör sig om alkoholism eller dylikt. Ordet 'rehab' är så negativt laddat och jag tror att det skrämmer de flesta när de uttrycker sig så i brevet?

Varför tycker du att rehab är ett negativt ord? Rehab har inget med alkoholism att göra. Varför ordet rehab skulle skrämma någon förstår jag inte alls. Att någon har behov av rehabilitering innebär inte att personen har ett missbruk utan att hen har eller har haft en sjukdom/skada som behöver vissa åtgärder för att läka ut och att man därmed förbättrar sina chanser att bli och att hålla sig frisk från sjukdom/skada genom olika åtgärder. Efter en skada kan sjukgymnastik vara rehab till exempel. Att man tränar upp den skadade kroppsdelen igen och stärker kroppen. Rehab är att maximera sina chanser till att bli frisk igen istället för att köra på som om inget hade hänt och är verkligen inget negativt ord.
 
De kallar det rehabutredning nu med, fastän det inte rör sig om alkoholism eller dylikt. Ordet 'rehab' är så negativt laddat och jag tror att det skrämmer de flesta när de uttrycker sig så i brevet?
Är rehab negativt laddat? O_o För mig som har jobbat med hästar, barn, hundar och ungdomar så här rehab varit något väldigt bra, att få hjälp att komma tillbaka till en sån bra nivå som möjligt.
 
De kallar det rehabutredning nu med, fastän det inte rör sig om alkoholism eller dylikt. Ordet 'rehab' är så negativt laddat och jag tror att det skrämmer de flesta när de uttrycker sig så i brevet?
Jag har hållit på med rehab i 1½ år dvs träning och åter tränig med sjukgymnastens hjälp eller på eget bevåg ! Och även se över arbetsplattsen och se om man kan förebygga att man blir sjuk igen . Tycker inte ordet är alls nedlåtande .Dom som tänker rehab är ett negativt ord har nog sett för mycket på amerikanska serier där dom ska på rehab dvs läggas in på avgiftning för div missbruk!
 
Från och med januari 2017 så ska vi bli kallade till hälsosamtal med chefen om vi är sjukskrivna tre gånger eller mer inom en sexmånadsperiod. Och flera av mina kollegor verkar känna en viss oro/irritation över detta. De flesta vill verkligen inte vara sjukskrivna men har drabbats av magsjuka och kraftiga förkylningar och helt enkelt varit tvungna att vara hemma. Många gånger så har det börjat med att deras barn blivit sjuka och föräldrarna blir smittade till slut eftersom de ju bor med sina sjuka barn. Vad hjälper ett hälsosamtal då?

Vid en lite slarvig googling hittade jag ett omfattande protokoll för hälsosamtal som jag definitivt inte skulle vilja ha som underlag vid ett eventuellt hälsosamtal med min chef :down: nu vet jag inte vad för slags protokoll som kommer att användas på min arbetsplats och vet inte på vilken arbetsplats det var tänkt för heller.

Tydligen så kommer detta "uppifrån" eller från facket :confused: var det någon som sa. Och sjukskrivningar pga av stressrelaterad ohälsa vill väl ingen ha, varken arbetsgivare eller arbetstagare. Men bör inte detta motas i grind innan man blir sjuk? Till exempel var det en person som blev utbränd men personen tog alla extrapass som bara fanns och jobbade jämt tills hen gick in i väggen fullständigt. Just det fallet hade kanske kunnat undvikas om någon hade reagerat på hur mycket personen jobbade.

Så jag blev lite nyfiken på andras erfarenheter av hälsosamtal
Hur vanligt är det att arbetsplatser har hälsosamtal?
Är tre gånger inom en sexmånadersperiod rimligt?
Har sjukskrivningarna minskat?
Ledde hälsosamtalet till att du mådde bättre på jobbet?
Känner du att du kan vara fullständigt ärlig vid ett hälsosamtal med din chef?
Kan man vägra att ha hälsosamtal med sin chef och begära att få ha det med någon annan?
Är hälsosamtalet konfidentiellt?

Andra tankar och erfarenheter är välkomna :)
Vi har alltid haft sådana samtal och det är väldigt odramatiskt. Det är för att fånga upp sådant som kanske inte syns.
 
Varför tycker du att rehab är ett negativt ord? Rehab har inget med alkoholism att göra. Varför ordet rehab skulle skrämma någon förstår jag inte alls. Att någon har behov av rehabilitering innebär inte att personen har ett missbruk utan att hen har eller har haft en sjukdom/skada som behöver vissa åtgärder för att läka ut och att man därmed förbättrar sina chanser att bli och att hålla sig frisk från sjukdom/skada genom olika åtgärder. Efter en skada kan sjukgymnastik vara rehab till exempel. Att man tränar upp den skadade kroppsdelen igen och stärker kroppen. Rehab är att maximera sina chanser till att bli frisk igen istället för att köra på som om inget hade hänt och är verkligen inget negativt ord.
Det är för att ordet rehab har använts så många gånger i andra sammanhang förut som man själv inte förknippas med. Ren semantik då rehabilitering har en annan laddning imo.
 
Senast ändrad:
På vår lilla arbetsplats syns det mesta tycker jag, man märker rätt fort när någon inte mår bra och just nu är de flesta slutkörda då december varit tuff och stressig som de flesta år. Stressen skulle nog gå att minska genom lite bättre planering. Själv har jag ett par morgnar känt mig gråtfärdig i bilen på väg till jobb inget bra tecken antar jag :crazy:
 
Är rehab negativt laddat? O_o För mig som har jobbat med hästar, barn, hundar och ungdomar så här rehab varit något väldigt bra, att få hjälp att komma tillbaka till en sån bra nivå som möjligt.
Förkortningen rehab syftade jag alltså på, bara kolla vilken skvallertidning som helst så förstår man varför. Skämt å sido.
Har också erfarenhet gällande både rehabilitering och habilitering. Men i detta sammanhang har vi haft en väldigt dramatisk historik på jobbet gällande en kollega och alkoholism där ordet 'rehab' använts hejvilt och dessutom felaktigt pga. Sekretess. Att när man själv sen får ett brev om rehab så blev man först väldigt konfunderad då man förknippar ordet med något annat om man är frisk i övrigt.
 
Jag har hållit på med rehab i 1½ år dvs träning och åter tränig med sjukgymnastens hjälp eller på eget bevåg ! Och även se över arbetsplattsen och se om man kan förebygga att man blir sjuk igen . Tycker inte ordet är alls nedlåtande .Dom som tänker rehab är ett negativt ord har nog sett för mycket på amerikanska serier där dom ska på rehab dvs läggas in på avgiftning för div missbruk!
Precis det jag syftade på :) Rehab och rehabilitering har använts på helt olika sätt och det ena ordet är enligt mig mest förknippat med missbruk.
 
Förkortningen rehab syftade jag alltså på, bara kolla vilken skvallertidning som helst så förstår man varför. Skämt å sido.
Har också erfarenhet gällande både rehabilitering och habilitering. Men i detta sammanhang har vi haft en väldigt dramatisk historik på jobbet gällande en kollega och alkoholism där ordet 'rehab' använts hejvilt och dessutom felaktigt pga. Sekretess. Att när man själv sen får ett brev om rehab så blev man först väldigt konfunderad då man förknippar ordet med något annat om man är frisk i övrigt.
Din arbetsgivare är skyldig att göra en rehabiliteringsutredning om du är sjuk mer än fyra veckor eller har sex tillfällen av korttidsfrånvaro på ett år.

http://www.kollega.se/sa-gor-du-att-utreda-rehabilitering

Jag är själv föremål för en sådan just nu eftersom jag lätt har sex frånvarotillfällen på en månad. Än så länge är det HR och företagshälsovården som hanterar det, även FK kan komma att kopplas in.

Obehagligt som tusan är det eftersom jag alltid är irrationellt rädd att någon ska besluta att jag inte får jobba längre. Men det är bara att bita ihop och ta sig igenom det. Jag försöker vända det till något positivt i tanken - att det kanske är ett tillfälle för mig att visa på att mitt läge faktiskt utvecklats till det lite bättre just nu och få alla inblandade att se vad jag klarar och inte klarar.
 
Förkortningen rehab syftade jag alltså på, bara kolla vilken skvallertidning som helst så förstår man varför. Skämt å sido.
Har också erfarenhet gällande både rehabilitering och habilitering. Men i detta sammanhang har vi haft en väldigt dramatisk historik på jobbet gällande en kollega och alkoholism där ordet 'rehab' använts hejvilt och dessutom felaktigt pga. Sekretess. Att när man själv sen får ett brev om rehab så blev man först väldigt konfunderad då man förknippar ordet med något annat om man är frisk i övrigt.

Men att DU har dåliga referenser till rehab betyder ju inte att ordet är negativt laddat. Du skriver "Ordet 'rehab' är så negativt laddat och jag tror att det skrämmer de flesta när de uttrycker sig så i brevet?" som om det vore en allmängiltig sanning.

För mig är både rehabilitering och habilitering mycket goda värdeord och jag har faktiskt aldrig stött på någon som tycker det är negativt laddat.

Denna "man" du pratar om, borde du inte byta ut mot "jag"?
 
Men att DU har dåliga referenser till rehab betyder ju inte att ordet är negativt laddat. Du skriver "Ordet 'rehab' är så negativt laddat och jag tror att det skrämmer de flesta när de uttrycker sig så i brevet?" som om det vore en allmängiltig sanning.

För mig är både rehabilitering och habilitering mycket goda värdeord och jag har faktiskt aldrig stött på någon som tycker det är negativt laddat.

Denna "man" du pratar om, borde du inte byta ut mot "jag"?
Trodde det var självförklarande att det gällde min egna åsikt, man istället för 'jag' är då jag har en tendens att överanvända 'jag'. Det du citerar var dessutom en frågeställning då jag undrade om det är något som man håller med om eller ej.:)

Jag skiljer fortfarande på rehab och rehabilitering, rent semantiskt. Rehab används ofta i ett annat sammanhang än rehabilitering. I brevet och samtalet användes ordet rehab, det har använts förut på min arbetsplats och då i korrelation till alkoholism. När jag fick brevet hade jag ingen som helst aning om kommunens nya riktlinjer och sammankopplade det först enbart till kollegans situation.

Orsaken till rehabilitering och habilitering kan för övrigt vara oerhört dramatiskt och minst sagt traumatiskt för en person. Resultatet det oftast bringar efter folk fått rätt hjälp är ju dock minst sagt fantastiskt, det tror jag vi alla kan hålla med om. Men nu var det som sagt bara förkortningen 'rehab' och hur media och samhället har laddat ordet.
 
Förkortningen rehab syftade jag alltså på, bara kolla vilken skvallertidning som helst så förstår man varför. Skämt å sido.
Har också erfarenhet gällande både rehabilitering och habilitering. Men i detta sammanhang har vi haft en väldigt dramatisk historik på jobbet gällande en kollega och alkoholism där ordet 'rehab' använts hejvilt och dessutom felaktigt pga. Sekretess. Att när man själv sen får ett brev om rehab så blev man först väldigt konfunderad då man förknippar ordet med något annat om man är frisk i övrigt.

Kanske är det för att jag inte skulle komma på tanken att läsa "skvallertidningar" (:wtf:), men jag tycker definitivt inte att rehab skulle vara något negativt laddat ord eller på något sätt skilt i värde från det längre rehabilitering... Mycket märklig tanke för mig!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 979
Senast: monster1
·
Skola & Jobb För att inte hänga ut min arbetsplats så skriver jag under anonymt nick. För två år sedan fick jag chansen att starta upp en etablering...
Svar
6
· Visningar
735
Senast: Maoam
·
Skola & Jobb Ja, hur är det egentligen "normalt" med kontakt med jobbet när man är sjuk? Hur ofta och hur mycket? Telefonsamtal, mail eller sms...
2
Svar
21
· Visningar
12 386
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Min BM har satt mig fullständigt på pottkanten. :cry: Är nu gravid i 27:e veckan, kör tung lastbil i mit arbete. Mår för övrigt...
2
Svar
25
· Visningar
3 213
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp