Hälsosamtal på jobbet?

Kanske är det för att jag inte skulle komma på tanken att läsa "skvallertidningar" (:wtf:), men jag tycker definitivt inte att rehab skulle vara något negativt laddat ord eller på något sätt skilt i värde från det längre rehabilitering... Mycket märklig tanke för mig!
Sökte på rehab i Googles nyhetskategori. Kan inte lägga upp screenshot men de första resultaten tyder på hur ordet i media används för att rent ut sagt förlöjliga offentliga personer och hänga ut dom.
 
Trodde det var självförklarande att det gällde min egna åsikt, man istället för 'jag' är då jag har en tendens att överanvända 'jag'. Det du citerar var dessutom en frågeställning då jag undrade om det är något som man håller med om eller ej.:)

Jag skiljer fortfarande på rehab och rehabilitering, rent semantiskt. Rehab används ofta i ett annat sammanhang än rehabilitering. I brevet och samtalet användes ordet rehab, det har använts förut på min arbetsplats och då i korrelation till alkoholism. När jag fick brevet hade jag ingen som helst aning om kommunens nya riktlinjer och sammankopplade det först enbart till kollegans situation.

Orsaken till rehabilitering och habilitering kan för övrigt vara oerhört dramatiskt och minst sagt traumatiskt för en person. Resultatet det oftast bringar efter folk fått rätt hjälp är ju dock minst sagt fantastiskt, det tror jag vi alla kan hålla med om. Men nu var det som sagt bara förkortningen 'rehab' och hur media och samhället har laddat ordet.
Ditt resonemang om semantik är ute och cyklar, skulle jag säga. Det är möjligt att ni på din arbetsplats tolkar ordet fel, men i allmänhet förknippas det inte med alkoholism. Rehabträning, rehabgym, rehabcenter, rehabmottagning osv ...
 
Sökte på rehab i Googles nyhetskategori. Kan inte lägga upp screenshot men de första resultaten tyder på hur ordet används inom kategorin nöje och rent ut sagt förlöjligande av offentliga personer.
Skippa nyhetskategorin och sök på alla istället.

Edit: jag sökte på nyheter nu. De två första träffarna var på svenska, resten på engelska.
 
Sökte på rehab i Googles nyhetskategori. Kan inte lägga upp screenshot men de första resultaten tyder på hur ordet används inom kategorin nöje och rent ut sagt förlöjligande av offentliga personer.

Men är du seriös nu? I den här tråden, tycker du verkligen att det är relevant hur nöjesindustrin använder ett ord felaktigt?!
 
Sökte på rehab i Googles nyhetskategori. Kan inte lägga upp screenshot men de första resultaten tyder på hur ordet i media används för att rent ut sagt förlöjliga offentliga personer och hänga ut dom.
Fast ett ord kan ju användas olika inom olika områden.
När det handlar om arbetsmiljö har ordet en annan betydelse och även när det handlar om tex idrott. Eller frågar du en sjukgymnast får du ett annat svar än en nöjesjournalist.
 
Fast ett ord kan ju användas olika inom olika områden.
När det handlar om arbetsmiljö har ordet en annan betydelse och även när det handlar om tex idrott. Eller frågar du en sjukgymnast får du ett annat svar än en nöjesjournalist.
Jag har som sagt erfarenhet då jag jobbar indirekt med rehabilitering och habilitering. Men rent utanför jobbet så är nog 'rehab' mest kopplat till hur jag sett ordet användas i just media inom nöje (mest intresserad av att sitta och småläsa där vid tristess) och ja, då är det 90 av 100 gånger vid missbruk.
 
Så dina erfarenheter på jobbet, vad gäller rehab, baseras på hur nöjesindustrin ibland använder ordet?

OOOOOOK.....
På jobbet använder vi rehabilitering. Om kollegans alkoholmissbruk användes ordet rehab av chefen och också i brevet. I nöjesindustrin används ordet rehab, om det inte är en seriös artikel.

När man då får ett brev där ordet används och man ej har några andra kopplingar till det förutom kollegans situation så blev jag konfunderad.

OOOOOOOOK? :)
 
På jobbet använder vi rehabilitering. Om kollegans alkoholmissbruk användes ordet rehab av chefen och också i brevet. I nöjesindustrin används ordet rehab, om det inte är en seriös artikel.

När man då får ett brev där ordet används och man ej har några andra kopplingar till det förutom kollegans situation så blev jag konfunderad.

OOOOOOOOK? :)

Helt uppriktigt är jag beklämd över att du jobbar med rehab och habilitering med det resonemanget. Att det i något fall skulle vara ett negativt laddat ord.
 
Jag har som sagt erfarenhet då jag jobbar indirekt med rehabilitering och habilitering. Men rent utanför jobbet så är nog 'rehab' mest kopplat till hur jag sett ordet användas i just media inom nöje (mest intresserad av att sitta och småläsa där vid tristess) och ja, då är det 90 av 100 gånger vid missbruk.

Du jobbar dessutom indirekt med det? Det gör ditt förhållningssätt än märkligare.
 
Helt uppriktigt är jag beklämd över att du jobbar med rehab och habilitering med det resonemanget. Att det i något fall skulle vara ett negativt laddat ord.
Men jag tycker ju inte att rehabilitering är något negativt. Har endast uttryckt att ordet rehab använts negativt. Och det är väl mer förklarligt om man vet om hela situationen.
 
Du jobbar dessutom indirekt med det? Det gör ditt förhållningssätt än märkligare.
Jag jobbar på ett boende. Mitt förhållningssätt är inte märkligt öht. Att man måste förklara hur man menar i varje inlägg när det redan framkommit i ett tidigare, det däremot är märkligt.

Nu lämnar jag det här. För har ingen lust att ord och felaktiga värderingar sätts i mun på en. :)
 
Men jag tycker ju inte att rehabilitering är något negativt. Har endast uttryckt att ordet rehab använts negativt. Och det är väl mer förklarligt om man vet om hela situationen.

Det finns massor av människor som använder positiva ord negativt, ska det ändra värdet på själva fenomenet?

Självklart inte. Genom din egen värdering bidrar du till att befästa en ev negativ värdeladdning av rehab, och i ditt arbete är det ju nästan osannolikt inkorrekt.
 
Sökte på rehab i Googles nyhetskategori. Kan inte lägga upp screenshot men de första resultaten tyder på hur ordet i media används för att rent ut sagt förlöjliga offentliga personer och hänga ut dom.

Google ger ju träffar anpassade till personen som söker, vet inte om detsamma händer när man söker på nyheter? Jag får... ungefär hälften av träffarna på förstasidan handlar om den typ av rehab du pratar om (ungefär, jag gjorde kategorin stor), andra halvan är rehab i andra betydelser. Absoluta majoriteten av träffar är på engelska dessutom.

På "vanliga" google har jag bläddrat igenom fem sidor med sökträffar nu, och inte fått upp en enda träff som har med drogberoende eller liknande att göra... Det är gym, fysioterapeuter och - givetvis, med tanke på vem jag är och hur jag använder internet - träff på träff på träff med träningsprogram och behandlare för hund... Några av träffarna är på engelska, den enda som kan sägas ha med din koppling att göra är väl youtubeförslaget med Amy Winehouse.

För mig verkar du göra antaganden om ords betydelse som helt enkelt inte stämmer, att skvallertidningar använder ord på ett visst sätt förändrar inte dess allmänna betydelse, att det - eventuellt - har en annan betydelse på ett annat språk förändrar inte dess allmänna betydelse, osv. Din arbetsgivare kan väl inte förväntas hålla koll på vad du läser (hemska tanke!) och anpassa sitt språkbruk därefter?

Rehab är inte ett problematiskt ord, mängder av företag har ordet i sitt namn...
 
Det finns massor av människor som använder positiva ord negativt, ska det ändra värdet på själva fenomenet?

Självklart inte. Genom din egen värdering bidrar du till att befästa en ev negativ värdeladdning av rehab, och i ditt arbete är det ju nästan osannolikt inkorrekt.
Inom mitt arbete agerar jag alltid professionellt och befäster ingenting. Jag stöttar mina brukare i deras väg till habilitering och hjälper dom så de lyckas med sina resultat, har oftast fått vara den som kontaktar arbetsterapeut för att diskutera ytterligare insatser då jag ser något som är bristfälligt t.ex. Älskar mitt jobb och älskar att hjälpa människor!
 
Är tre gånger inom en sexmånadersperiod rimligt?
Har sjukskrivningarna minskat?
Ledde hälsosamtalet till att du mådde bättre på jobbet?
Känner du att du kan vara fullständigt ärlig vid ett hälsosamtal med din chef?
Kan man vägra att ha hälsosamtal med sin chef och begära att få ha det med någon annan?
Är hälsosamtalet konfidentiellt?

Andra tankar och erfarenheter är välkomna :)

Jag hade det på en tidigare arbetsplats. Som jag förstod det var egentligen tanken att man skulle upptäcka missbruksproblem i rimlig tid.

Jag fick ett sådant samtal när jag varit sjuk i influensa tre gånger på ett år och fått vinterkräksjukan med en månads mellanrum. Det var ett väldigt bra samtal, där även min närmaste chef var med. Den som höll i samtalet var MYCKET noga med att flagga för att jag låg i riskzonen för att bli utbränd samt föreslog ett flertal åtgärder för att sas mota Olle i grind.

Jag var under samtalet helt ärlig mot personen och min chef. Kruxet var bara att chefen inte tog det hela på allvar, dvs inga åtgärder vidtogs och jag blev sedermera utbränd. :meh:

Så jag tycker att tanken med samtalet är riktigt bra, men hade önskat att det faktiskt gett någon effekt också...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 979
Senast: monster1
·
Skola & Jobb För att inte hänga ut min arbetsplats så skriver jag under anonymt nick. För två år sedan fick jag chansen att starta upp en etablering...
Svar
6
· Visningar
735
Senast: Maoam
·
Skola & Jobb Ja, hur är det egentligen "normalt" med kontakt med jobbet när man är sjuk? Hur ofta och hur mycket? Telefonsamtal, mail eller sms...
2
Svar
21
· Visningar
12 384
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Min BM har satt mig fullständigt på pottkanten. :cry: Är nu gravid i 27:e veckan, kör tung lastbil i mit arbete. Mår för övrigt...
2
Svar
25
· Visningar
3 213
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp