Bukefalos 28 år!

Hälta, behöver råd...

pixietail

Trådstartare
Vart ska jag egentligen börja. Det kommer bli långt.

Min häst är halt. Och jag vill inte bli dumförklarad, jag ber bara om lite råd.

Hon markerade orent på vänster framben idag fick jag meddelande om av min medryttare, åkte ut och mycket riktigt, hon markerade. Min pojkvän sprang med henne i trav och hon haltade på vänster fram, sedan även i skritt. Hon är inte svullen eller varm, varken på v. fram eller något annat ben, och verkar inte ömma på benet. Är pigg och fräsch i övrigt.

Hon har tidigare haft problem med hälta på just detta benet. Jag har själv bara haft henne sedan januari, men känt henne betydligt längre. De tillfällen hon behandlats för hälta (som jag VET) är under hösten 2005, med två veckors mellanrum sprutades hon i vänster framknä, ultraljudsundersöktes men det visade ingenting. Vilade och blev bra. Vad betyder egentligen att hon sprutas? Någon sorts behandling?

Nov 06 blev hon halt igen, ställdes av på vila. Ingen utredning. I den vevan köpte jag henne. Hon är en tidigare ridskolehäst. Hon fick 1 grad hälta på böjprovet i besiktningen på vä fram under december, annars gick hon helt igenom. Hon kom till mig 3 januari 07, var då fräsch i benen, red lätt dagen efter hon kommit hem, skritt&trav i paddocken, och hon markerade lätt (eller om jag inbillade mig) den 6-7/1, vilade en vecka och sedan med promenader, skritt och lätt igångsättning har hon nu varit hel och fräsch såpass att vi kunnat hoppa och rida i lätt träning tills nu. I snitt 2 dagars vila i veckan har hon haft.

Vad ska jag göra nu? Hon har inte varit försäkrad tidigare utan jag nyförsäkrade henne (i Agria) i december. Var lite osäker på hur hon hade behandlats för hälta då och sa att hon haft lite problem med något ben när de frågade om skador. Men i försäkringsbrevet står inga reservationer, brukar det göra det? stå alltså? Jag ska ringa dom imorgon och höra om hon har några reservationer.

Hon går i sjukhage för sig själv nu.

Vad skulle ni gjort i min situation? Hältutredning? (om inte försäkringen täcker blir det inte roligt, tidigare trådar vittnar om allt från 900 kr till 11 000 kr) Avvaktaa tills det går över, sätta igång henne försiktigt och hoppas på det bästa? Vad kan det vara? Det är ju alltid vänster fram, men ingenting enligt ridskolan har visats och vila har rått bot på det.

:confused: :crazy: :(
 
Sv: Hälta, behöver råd...

Jag hade kontrollerat vad försäkringen täcker - finns ju som du misstänker risk att just vänster fram inte täcks då den skadan framkom vid besiktning, men huruvida reservationer står med i försäkringsbrevet vet jag tyvärr inte.

Då det inte är första gången hon visar hälta på det benet hade jag inte vilat och avvaktat, då det uppenbarligen bara lett till att hältan kommit igen när hon ridits ett tag, utan istället åkt in med henne till klinik och fått det kollat.

Kanske dags för någon/några plåtar på benet då hältan är återkommande?

Lycka till i alla fall, håller tummarna för att det inte är något allvarligt.
 
Sv: Hälta, behöver råd...

Hon har tidigare haft problem med hälta på just detta benet. Jag har själv bara haft henne sedan januari, men känt henne betydligt längre. De tillfällen hon behandlats för hälta (som jag VET) är under hösten 2005, med två veckors mellanrum sprutades hon i vänster framknä, ultraljudsundersöktes men det visade ingenting. Vilade och blev bra. Vad betyder egentligen att hon sprutas? Någon sorts behandling?
´

Att hon sprutats beror mest troligt att hon behandlats med tuppkam och kortison i carpalleden (carpus = framknä). Det är vanligaste behandlingen för ledinflammationer. Nu kan det dock vara så att hon sprutats i en senskida eller liknande i knäet med, med kortison och/eller tuppkam.

Vad ska jag göra nu? Hon har inte varit försäkrad tidigare utan jag nyförsäkrade henne (i Agria) i december. Var lite osäker på hur hon hade behandlats för hälta då och sa att hon haft lite problem med något ben när de frågade om skador. Men i försäkringsbrevet står inga reservationer, brukar det göra det? stå alltså? Jag ska ringa dom imorgon och höra om hon har några reservationer.

Risken är ju tyvärr stor att du har reservationer, så jag skulle ringa och höra med Agria helt enkelt.

Vad skulle ni gjort i min situation? Hältutredning? (om inte försäkringen täcker blir det inte roligt, tidigare trådar vittnar om allt från 900 kr till 11 000 kr) Avvaktaa tills det går över, sätta igång henne försiktigt och hoppas på det bästa? Vad kan det vara? Det är ju alltid vänster fram, men ingenting enligt ridskolan har visats och vila har rått bot på det.

Skulle DEFINITIVT hältutreda, honhar varit halt flera ggr på samma ben. Och även om vila hjälpt så tyder ju det på att det kommer tillbaka på att grundorsaken inte är hittad. Är knäet röntgat?

Jag förstår det ekonomiska abret, det blir lätt dyrt när man börjar bedöva, röntga och behandla. Men även om försäkringen inte täcker skulle jag åka in för hältutredning, och prata då med kliniken om att försäkringen inte täcker (om det är så), och be dem löpande tala om hur mkt det kostar, så kanske du kan få en del svar i alla fall, inom vad du har råd med. En röntgenbild skulle jag absolut ta om hältan lokaliseras till framknäet igen.

Lycka till och uppdatera oss gärna!
 
Sv: Hälta, behöver råd...

Tack så mycket för era svar. Är väl så jag känner också, att det verkligen brode klinikutredas ordentligt. Ringde Agria nu på morgonen och det finns inga reservationer i hennes försäkring. Hur tar man egentligen sig för att ringa till/åka till klinik? Ringer dit, eller ska det gå via distriktsveterinär? Jag känner mig som en obotlig nybörjare... Ska ringa angående det imorgon iallafall.
 
Sv: Hälta, behöver råd...

Man ringer och bokar tid bara, dvs du letar upp vilken klinik du vill åka till, ringer dem och beställer tid för hältutredning. Många kliniker har telefontid för tidsbokning hela dagarna, dvs det borde gå utmärkt att ringa idag.

Och alla är nybörjare första gången, inget att skämmas för. Gläd dig istället åt att du inte har behövt åka tidigare.
 
Sv: Hälta, behöver råd...

Det är bara att ringa kliniken och boka en tid för utredning.
Du behöver inte gå via distriktsvet.
Lycka till med hästen.
 
Sv: Hälta, behöver råd...

Det får bli att jag ringer imorgon, har hört så mycket bu om min närmaste klinik,så jag ska under dagen höra mig för lite vart jag ska vända mig, ragga tag i dragkroksbil och transport som jag har möjlighet att låna då när jag behöver den, och så. Hur länge brukar man behöva vänta på en tid?
 
Sv: Hälta, behöver råd...

Väldigt olika, nu har du påskhelgen ivägen så risken är det tar ett tag.

Men 'min' klinik brukar man kunna få tid inom en vecka, dock när jag ringde i förra veckan fick jag inte tid hos 'min' vet förrän om 2 veckor pga påskhelvetet. Annan vet och jag hade fått komma tidigare dock.

ATG kliniken som ligger närmast och ja skyr som pesten brukar kunna plocka fram en tid inom några dagar.

Men, ibland har jag ringt och kunnat få komma samma dag/dagen efter för de haft återbud, nästan alltid kunnat få tid inom en vecka, och i undantagsfall fått vänta 2 veckor. Men varierar STORT mellan klinikerna.
 
Sv: Hälta, behöver råd...

Eftersom hästen varit ofräsch i över fyra månader skulle inte jag vila den mer, utan ta den till klinik. Det låter ju som en ganska trolig inflammation på beskrivningen.
 
Sv: Hälta, behöver råd...

Eftersom hästen varit ofräsch i över fyra månader skulle inte jag vila den mer, utan ta den till klinik. Det låter ju som en ganska trolig inflammation på beskrivningen.

Hon har inte varit ofräsch i fyra månader, hon har varit 100% fräsch i benen mellan mitten av januari och igår.
 
Sv: Hälta, behöver råd...

Jag bor också i dina trakter och har hört mycket tråkigt om "vår" klinik.

Vore intressant att veta vilken klinik du valde, och hur resultatet blev! uppdatera gärna.
 
Sv: Hälta, behöver råd...

Som det ser ut nu blir det hästkliniken i norrköping. Jag uppdaterar tråden när något händer, fick inte tag i dom idag så jag ringer imorgon bitti.
 
Sv: Hälta, behöver råd...

Hejsan!!

Vad tråkigt med din häst :crazy:

Jag kan bara tipsa om att du ska se dej om efter en ricktigt bra massör/eguiaterapeut eller liknande..då det inte behöver sitta i benet utan längre upp på kroppen..
Många hästar får ju tillbaka hältan om inte det är benet i sej som egentligen är orsaken, men vet behandlar ju oftast åkomman men inte orsaken och då är det risk att det återkommer..
Sen ska du givetvis kolla upp på kliniken först, men bara ett litet tips som kan förebygga ny hälta är att du tar ut en massör eller liknande...Lycka till...
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 522
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
809
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 271
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 345
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp