Bukefalos 28 år!

Hälta fram och bak?

Sv: Hälta fram och bak?

UPPDATERING
Hunen har varit hur pigg o fräsch som helst sedan senaste hälta/ diarre. Tog ett tag att ta igen sig efter diarrén men han blev riktigt pigg och återbesök hos veterinär sa bara att vi kunde börja träna för fullt igen.

Sagt och gjort, byggt upp kondisen och han är igång för fullt. Nu, igår började han halta IGEN. Bara liie och högerfram. Skumt, har inte blivit värre idag men det finns kvar. Inte lika allvarligt alls som i början på förra omgån men samma ben är det ju. Veterinär sa i telefon att vi ska avvakta om han bara har sträckt sig denna gång, eftersom inget som helst fel hittades förra gången.

Men nu när jag sitter o kelar med honom inne och han står framför mig jämt på alla fyra så syns hans bröstkorg och en tydlig osymmetri i den.
Vänster sidan (från mitt håll höger) är ca 2cm tjockare, men han är inte öm, han har vanlig puls och är inte särsilt varm heller. Han äter som vanligt (dvs inte överdrivet mycket) MEN har haft lite strul med magen (dvs inte bajsat mer än 1 gång pyttelite på 2 dagar).
Är skitpigg för övrigt och irriterad eftersom vi inte går långpromenader nu pga den lilla hältan.

Kan lägga till att bröstkorgen är sådär ossymetrisk precis bakom armbågen/ vid hjärtslaget.

Börjar bli trött på detta, inbillar jag mig dessa "små" fel eller är det verkligen något, när två oberoende veterinärer inte hittar något???
 
Sv: Hälta fram och bak?

Tja, frågar du mig, så är din känsla rätt. Jag var ju i samma sits med Utter (2 oberoende vet inte hittat fel). Men fel var det ju.

Har du varit hos otropedvet?
 
Sv: Hälta fram och bak?

Inte än nej, men nu känns det ju verkligen som nästa utredning kommer att bli där. Om hältan inte är e sträckning. men det känns inte så, eftersom magen krånglar samtidigt. Men iofs har han varit rätt mycket ofokuserad pga löptikarna i parken så magkrånglet kan helt enkelt bero på att han inte hunnit med det då det luktat så gott överallt.
 
Sv: Hälta fram och bak?

men har du upplevt detta med osymmetrin i bringan? Speciellt i hjärtområdet?
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 469
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 345
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 355
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp