Om en häst är halt kan det övergå i fång?

Ja och nej.

Om hästen snedbelastar mycket kan den få belastningsfång, men det dyker ju oftast (alltid?) Upp på ett annat ben.

Om hästen känts oren, snubblig osv och sedan får diagnosen fång (snart på) hade jag misstänkt att det var fången som spökat från början.
 
Ingen häst får alltså fång på båda framhovarna pga att den annars är lite risig i kroppen/har dåliga ben?
 
Det kan vara belastningsfång. Eller så att 'risigheten' är låggradig fång som man helt enkelt inte kopplat till fång. Tex ovilja att gå på vissa underlag, stannar ibland på hinder, hoppar hemma men inte alltid borta, snubblig på stenigt underlag osv
 
Ingen häst får alltså fång på båda framhovarna pga att den annars är lite risig i kroppen/har dåliga ben?
"Risig i kroppen"?

Vad menar du med det?

Det finns många tecken på låggradig/begynnande fång som folk kan missa första gången de är med om det. Det kan ha pågått i åratal innan poletten trillar ner.
 
"Risig i kroppen"?

Vad menar du med det?

Det finns många tecken på låggradig/begynnande fång som folk kan missa första gången de är med om det. Det kan ha pågått i åratal innan poletten trillar ner.
Risig i kroppen, hästar kan ju ha skador i benen artros t.ex
 
Risig i kroppen, hästar kan ju ha skador i benen artros t.ex

Om hästen har artros på ena benet kan risken för belastningsfång på andra benet bli högre, men framförallt så är artros något som är ganska närliggande fång, inflammation som påverkar vävnader.

Den allra vanligaste orsaken till fång är dock övervikt + olämplig diet.
 
Nä jag bara tänkte för dom ända hästar jag sett få fång har varit hästar som varit i lite halvdåligt skick till och med i år innan dom fick fång men då var det andra orsaker.
 
Alltså ordentlig motion och normalt hull minskar ju risken för fångutbrott på hästar i riskzonen har kag förstått.
Hästar som är knackiga vilar väl ofta mer/helt. Då blir de kanske överviktiga och får sämre reglering av ämnesomsättning och en ökning av risken för fång?

Kan det vara det sambandet du famlar efter?
 
Den allra vanligaste orsaken till fång är dock övervikt + olämplig diet.
Min känsla är att ju mer kunskap veterinärerna har gör att de letar efter en bakomliggande sjukdom, och att det ganska ofta hittar nyckeln där. Eller så har vi ovanligt kompetenta veterinärer i vårt närområde, och det ser annorlunda ut på andra håll.
 
Min häst fick skada efter skada på höger fram och blev vilande i flera månader och i samband med det blev hon fet (ja jag skäms över det men det går inte att svälta henne heller) sen fick hon fång i februari det året som visade sig som hälta på vänster fram.
Varför hon fick fång exakt är väl svårt att sätta fingret på men en kombination av långvarig hälta/ vila och fetma och bakomliggande faktorer som ir och pssm.
Hon är väl en sån häst som du kanske tänker på?
 
Min häst fick skada efter skada på höger fram och blev vilande i flera månader och i samband med det blev hon fet (ja jag skäms över det men det går inte att svälta henne heller) sen fick hon fång i februari det året som visade sig som hälta på vänster fram.
Varför hon fick fång exakt är väl svårt att sätta fingret på men en kombination av långvarig hälta/ vila och fetma och bakomliggande faktorer som ir och pssm.
Hon är väl en sån häst som du kanske tänker på?
Skulle ju mycket väl kunnat vara belastningsfång också?
 
Skulle det kunna varit.
Och klinkhovslagaren var övertygad om att det berodde på att jag fodrat med hösilage och inte torrhö. Jag vet inte det jag men det är inte enkelt med fång.

Kul att klinikhovisen i länet därmed alltså ligger typ två decennier back i sin kunskap om fång -_- ...
 
Kul att klinikhovisen i länet därmed alltså ligger typ två decennier back i sin kunskap om fång -_- ...
Så det där med att varje ny hösilagebal innebär ett grovfoderbyte stämmer alltså inte längre? Jag är medveten om att hösilage - jämfört med torrhö - ofta ligger lägre i socker. Men min magkänsla envisas med att tycka att torrhö är säkrast för fångbenägna hästar.
 
Så det där med att varje ny hösilagebal innebär ett grovfoderbyte stämmer alltså inte längre? Jag är medveten om att hösilage - jämfört med torrhö - ofta ligger lägre i socker. Men min magkänsla envisas med att tycka att torrhö är säkrast för fångbenägna hästar.

Beror ju på vad din höbonde skördade för sorts vall och hur blött/ensilerat det är. Är det plockepinn från massa småsnuttar och ojämn fukthalt så blir det ju som ett foderbyte, vilket kan vara knepigt för hästar med känslig mage.

Det är många seriösa bönder som får fram väldigt homogena och fina rundbalar nuförtiden, och sockret är en värre bov. Jag tycker inte man ska vara rädd för att köpa hösilage från ett bra parti med låg sockerhalt på analysen.

Har man fånghäst tycker jag att det viktigaste är att se till att köpa analyserat, så du vet vad du fodrar.
 
Beror ju på vad din höbonde skördade för sorts vall och hur blött/ensilerat det är. Är det plockepinn från massa småsnuttar och ojämn fukthalt så blir det ju som ett foderbyte, vilket kan vara knepigt för hästar med känslig mage.

Det är många seriösa bönder som får fram väldigt homogena och fina rundbalar nuförtiden, och sockret är en värre bov. Jag tycker inte man ska vara rädd för att köpa hösilage från ett bra parti med låg sockerhalt på analysen.

Har man fånghäst tycker jag att det viktigaste är att se till att köpa analyserat, så du vet vad du fodrar.
Jag har köpt fint analyserat småbalshö från samma bonde i 14 år och skulle bara överväga att byta till hösilage pga katastrofal foderbrist.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 264
Senast: Lutten
·
  • Artikel
Hästnyheter Fång, hältor och problem med ligament är – inte så förvånande – vanligaste orsakerna till att hästar pensioneras. Att ston i genomsnitt...
Svar
10
· Visningar
1 152
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Undrar hur man kan se skillnad på en hälta kontra rörelsestörning efter trauma ?
3 4 5
Svar
82
· Visningar
4 386
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 499
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp