Vetrinärbesiktning

liiinnea

Trådstartare
Hej!

Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med?

Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte gick igenom. Vetrinär gjorde kontroller på hjärta, lungor ect. Böjprov och longering på mjukt och hårt underlag.

På böjprov visades inget men på longering så visades ”hälta” HB. Vi testade att ge lugnande då hästen var lite spänd och vetrinär tog med en kollega ut och dom båda tyckte att hon verkade halt eller hade en rörelsestörning som gjorde att hon inte såg helt ren ut på volt. Vi avbröt därmed köpet och besiktningen efter rekommendationer från vetrinär som avrådde.
Dom tyckte det såg ut som hon tog i och rotera i bäckenet eller ryggen för att avbelasta även om det var minimalt så mitt otränade öga inte såg.

Hon tyckte själv att om den skulle varit äldre och man vet att den fungerar i ridning så skulle hon kanske haft en annan insyn men ja nu är hon ju såpass ung så det ”borde” inte vara halt när man köper.

Jag är super ledsen då detta verkligen var en häst jag tyckte om… men man vill ju inte köpa på sig problem.

Min undran / frågan är då vad kan det vara som visar sig på böjt spår? Hur skulle ni tänkt?
 
Jag skulle inte ha spekulerat så mycket utan lyssnat på veterinärerna, helt enkelt. Även om du är ledsen över att inte köpa den här hästen så kan det leda till en mycket större sorg att köpa en häst som visar sig inte hålla. Det kan bli både dyrt och ledsamt. Nej, leta vidare tills du hittar en frisk häst. Lycka till!
 
Låter klokt att inte köpa på sig problem! Och om du var på stället flera rekommenderade i en annan tråd så är de extremt kompetenta, hade absolut lyssnat på dem ☺️
 
Låter klokt att inte köpa på sig problem! Och om du var på stället flera rekommenderade i en annan tråd så är de extremt kompetenta, hade absolut lyssnat på dem ☺️
Ja det var jag! Jag tyckte dom var super duktiga och noggranna men bara så jobbigt att inte veta vad som påverkade hältan… Var verkligen en häst i min smak.

Men man ska ju inte lägga pengar på att utreda ett problem under en veterinärbesiktning då det inte var min häst.
 
Jag hade tänkt att det är nått högt upp. Dvs rygg, bäcken, höft osv och det vill man inte ha på en ung häst.
Så helt rätt att släppa den hästen.
Hoppas du hittar en annan häst du tycker om som är frisk.
 
Jag hade tänkt att det är nått högt upp. Dvs rygg, bäcken, höft osv och det vill man inte ha på en ung häst.
Så helt rätt att släppa den hästen.
Hoppas du hittar en annan häst du tycker om som är frisk.
Ja det låter ju inte bra på en så unghäst som ska ha så mycket framför sig… Dessutom sa veterinären att man inte vill ha problem med reservation på försäkring då det kan bli en dyr och lång historia men såklart jobbigt emotionellt både för mig som köpare men också säljare. Tacksam att dom var så duktiga att dom såg det!
 
Ja förstår dock det känns tråkigt! När jag letade häst i förre omgången besiktade jag 3 hästar och min veterinär ratade alla. Inte alls kul men nu med facit i hand är jag glad att det inte blev någon av dom.
 
Ja det låter ju inte bra på en så unghäst som ska ha så mycket framför sig… Dessutom sa veterinären att man inte vill ha problem med reservation på försäkring då det kan bli en dyr och lång historia men såklart jobbigt emotionellt både för mig som köpare men också säljare. Tacksam att dom var så duktiga att dom såg det!
Och här är du i en annan sits än säljaren. Hen har hästen försäkrad utan reservationer. Det är inte automatiskt så att man får ta över en försäkring utan en besiktning som visar på bekymmer kan ge reservationer även om man behåller samma bolag.
 
Och här är du i en annan sits än säljaren. Hen har hästen försäkrad utan reservationer. Det är inte automatiskt så att man får ta över en försäkring utan en besiktning som visar på bekymmer kan ge reservationer även om man behåller samma bolag.
Jag hade dessutom tänkt byta försäkringsbolag efterhand då det den var försäkrad i var 1200 kronor dyrare i månaden än det andra försäkringsbolaget...
 
Och här är du i en annan sits än säljaren. Hen har hästen försäkrad utan reservationer. Det är inte automatiskt så att man får ta över en försäkring utan en besiktning som visar på bekymmer kan ge reservationer även om man behåller samma bolag.
Inte? Det var märkligt. Behåller köparen samma summa i veterinärvård och liv ska det inte ge några reservationer när försäkringen tas över även om besiktningen inte var ua enligt agria. Vilka försäkringsbolag har så märkliga regler?
 
@liiinnea Det är verkligen en så jobbig sits när köp går i stöpet. De flesta investerar ju så mycket känslor i ett hästköp och när det istället för en lycklig dag blev så tråkigt är det mycket att ta hand om. Dessutom pengar, tid och energi som går till spillo. Två köp gick i stöpet för mig, ett av dem pga att hästen inte gick igenom, och med färsk sorg efter min fina höll jag på att gå under. Det blev så fruktansvärt nattsvart allting och att orka komma igen, börja leta igen, provrida igen, det var så tufft.

Men, för mig blev det tredje gången gillt, nu går han här :love: och såhär i efterhand är jag glad att det inte blev någon av de två första. Då hade jag aldrig träffat honom, han som faktiskt är min häst.

Ägaren till hästen som inte gick igenom och jag har ändå hållit kontakten. Det känns väldigt bra att få uppdateringar och få veta vad som felades. Jag tyckte ju väldigt mycket om den hästen och bryr mig såklart även om det inte blev köp. Kanske kan du fråga ägaren lite försiktigt om det finns möjlighet till att få ta del av utredningen sedan?

Annars, om jag får gissa, tror jag på problem i bäckenet eller ryggen med tanke på att böjproven var ua. Kanske har hästen gått omkull eller liknande trauma eller så är det medfött. Bra oavsett att veterinären såg det så att hästen förhoppningsvis kan få hjälp.
 
Inte? Det var märkligt. Behåller köparen samma summa i veterinärvård och liv ska det inte ge några reservationer när försäkringen tas över även om besiktningen inte var ua enligt agria. Vilka försäkringsbolag har så märkliga regler?
Det är det svar jag fått av just Agria - det fanns enligt hen jag talade om ingen automatik även om det oftast gick att ta över en försäkring. Men hen kanske inte visste.

På deras hemsida står: "Ska du köpa en häst som redan är försäkrad i Agria? Om du tecknar en likadan försäkring som hästen redan har blir din försäkring karensfri. Det är viktigt att du tecknar en egen försäkring samma dag som säljaren avslutar sin försäkring." Här är det lite luddigt, betyder det ingen karens om Agria godtar att försäkra in hästen eller att Agria anser sig inte kunna vägra att försäkra in hästen på samma villkor? Jag skulle inte våga göra tolkningen att hästen per automatik går att försäkra fulltut oavsett resultat på en veterinärundersökning.
 
Det är det svar jag fått av just Agria - det fanns enligt hen jag talade om ingen automatik även om det oftast gick att ta över en försäkring. Men hen kanske inte visste.

På deras hemsida står: "Ska du köpa en häst som redan är försäkrad i Agria? Om du tecknar en likadan försäkring som hästen redan har blir din försäkring karensfri. Det är viktigt att du tecknar en egen försäkring samma dag som säljaren avslutar sin försäkring." Här är det lite luddigt, betyder det ingen karens om Agria godtar att försäkra in hästen eller att Agria anser sig inte kunna vägra att försäkra in hästen på samma villkor? Jag skulle inte våga göra tolkningen att hästen per automatik går att försäkra oavsett resultat på en veterinärundersökning.
Men så märkligt! Luddigt är bara förnamnet. Nej utgå ifrån det borde man nog aldrig göra även om de själva säger muntligt att det inte är något problem (och jag utgick själv ifrån det för bara några veckor sedan :crazy:). Det borde stå med i köpekontrakt att köpet går tillbaka om hästen inte går att försäkra in utan reservationer men det har jag inte sett på väldigt länge i standardkontrakten. Det finns ju både det ena och andra som kan ställa till det. Inte bara försäkringsbolagets kundtjänst som lovar mer än de kan hålla utan annat med. Vid ett hästköp för längesedan där vi först haft hästen på foder och där ägaren i kontraktet intygar att hästen är försäkrad utan reservationer i A1 visade det sig att det bara fanns en katastroförsäkring. (Vet inte vad det heter nu men den tar dödsfall av akut kolik och blixtnedslag typ). Jag blev kallsvettig kan jag säga och var väldigt tacksam för att inget hade hänt under fodervärdstiden. Hästen gick dock att försäkra in utan problem och det var aldrig problem med att få ut det vi hade rätt till från försäkringen.
 
Det är det svar jag fått av just Agria - det fanns enligt hen jag talade om ingen automatik även om det oftast gick att ta över en försäkring. Men hen kanske inte visste.

På deras hemsida står: "Ska du köpa en häst som redan är försäkrad i Agria? Om du tecknar en likadan försäkring som hästen redan har blir din försäkring karensfri. Det är viktigt att du tecknar en egen försäkring samma dag som säljaren avslutar sin försäkring." Här är det lite luddigt, betyder det ingen karens om Agria godtar att försäkra in hästen eller att Agria anser sig inte kunna vägra att försäkra in hästen på samma villkor? Jag skulle inte våga göra tolkningen att hästen per automatik går att försäkra fulltut oavsett resultat på en veterinärundersökning.
Men behöver du ens göra en vet undersökning i samband med att du tar över en försäkring? Det har inte jag behövt göra när jag senast köpte en häst och tog över hans försäkring. Det gick jättesmidigt. Jag behöll exakt samma försäkring som hästen haft innan men har sen dess ändrat den något.
 
Men behöver du ens göra en vet undersökning i samband med att du tar över en försäkring? Det har inte jag behövt göra när jag senast köpte en häst och tog över hans försäkring. Det gick jättesmidigt. Jag behöll exakt samma försäkring som hästen haft innan men har sen dess ändrat den något.
Jag har inte heller behövt göra veterinärbesiktning i samband med övertagande av försäkring, och inte heller när jag bytt försäkringsbolag med bibehållna villkor. Har bytt Agria --> Folksam.
 
Men behöver du ens göra en vet undersökning i samband med att du tar över en försäkring? Det har inte jag behövt göra när jag senast köpte en häst och tog över hans försäkring. Det gick jättesmidigt. Jag behöll exakt samma försäkring som hästen haft innan men har sen dess ändrat den något.
Hej, som jag skrev har jag en gång fått det svar som jag skrev i tråden. Nu kollade jag på Agrias hemsida (det finns även andra försäkringsbolag, men det var Agria jag hade talat med). @TinyWiny hade en annan erfarenhet, vilket var skälet att jag kollade.

På deras hemsida står att om man hästen är försäkrad hos dem och man tecknar en likadan försäkring så gäller ingen karens. (men hur ser det finstilta ut kring att utnyttja försäkringen för skador som fanns före den nya försäkringens tecknande, i synnerhet om det är något som framkommit på en veterinärundersökning? Försäkringstagaren har ett ansvar att ta hand om det som försäkras)

Det finns också på deras hemsida en passage om att man i vissa fall inte behöver veterinärundersöka och att det beror på priset på hästen och hur den är försäkrad. Vore det så enkelt som att man slapp veterinärbesiktningen bara hästen var försäkrad hos dem, så borde det rimligen ha stått så.

Min slutsats utifrån de inte helt klara texterna på hemsidan och de olika besked olika nick har fått är att man kanske inte ska utgå ifrån att det bara är att "ta över" en befintlig försäkring även om det tycks vara vanligt/norm, utan att kontakta aktuellt försäkringsbolag och fråga.
 
Jag har inte heller behövt göra veterinärbesiktning i samband med övertagande av försäkring, och inte heller när jag bytt försäkringsbolag med bibehållna villkor. Har bytt Agria --> Folksam.
Men behöver du ens göra en vet undersökning i samband med att du tar över en försäkring? Det har inte jag behövt göra när jag senast köpte en häst och tog över hans försäkring. Det gick jättesmidigt. Jag behöll exakt samma försäkring som hästen haft innan men har sen dess ändrat den något.
Agria har ett tak på 50000 kr enligt det ombud jag pratade med. Kostar hästen över det vill de ha kopia på veterinärbesiktningen. Men om du inte vill livförsäkra för det belopp du köpte för utan bara vill ha max 50000 kr i liv behöver man sannolikt inte veterinärbesiktiga för bolagets skull. Däremot för sin egen.
 
Agria har ett tak på 50000 kr enligt det ombud jag pratade med. Kostar hästen över det vill de ha kopia på veterinärbesiktningen. Men om du inte vill livförsäkra för det belopp du köpte för utan bara vill ha max 50000 kr i liv behöver man sannolikt inte veterinärbesiktiga för bolagets skull. Däremot för sin egen.
Det förklarar nog saken :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 227
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 406
Senast: Fiorano
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 799
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 017
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp