Vetrinärbesiktning

Agria har ett tak på 50000 kr enligt det ombud jag pratade med. Kostar hästen över det vill de ha kopia på veterinärbesiktningen. Men om du inte vill livförsäkra för det belopp du köpte för utan bara vill ha max 50000 kr i liv behöver man sannolikt inte veterinärbesiktiga för bolagets skull. Däremot för sin egen.
Jag köpte och tog över försäkringen i Agria på ett sto med livvärde 80 000 kr utan veterinärbesiktning 2021. Flyttade ett år senare över henne till Folksam som mina övriga hästar. Samma livvärde, fortfarande ingen veterinärbesiktning :)
 
Inte? Det var märkligt. Behåller köparen samma summa i veterinärvård och liv ska det inte ge några reservationer när försäkringen tas över även om besiktningen inte var ua enligt agria. Vilka försäkringsbolag har så märkliga regler?
Hästen är försäkrad för betydligt mindre än försäljningssumman. Pratat med både Agria och Folksam
 
@liiinnea Det är verkligen en så jobbig sits när köp går i stöpet. De flesta investerar ju så mycket känslor i ett hästköp och när det istället för en lycklig dag blev så tråkigt är det mycket att ta hand om. Dessutom pengar, tid och energi som går till spillo. Två köp gick i stöpet för mig, ett av dem pga att hästen inte gick igenom, och med färsk sorg efter min fina höll jag på att gå under. Det blev så fruktansvärt nattsvart allting och att orka komma igen, börja leta igen, provrida igen, det var så tufft.

Men, för mig blev det tredje gången gillt, nu går han här :love: och såhär i efterhand är jag glad att det inte blev någon av de två första. Då hade jag aldrig träffat honom, han som faktiskt är min häst.

Ägaren till hästen som inte gick igenom och jag har ändå hållit kontakten. Det känns väldigt bra att få uppdateringar och få veta vad som felades. Jag tyckte ju väldigt mycket om den hästen och bryr mig såklart även om det inte blev köp. Kanske kan du fråga ägaren lite försiktigt om det finns möjlighet till att få ta del av utredningen sedan?

Annars, om jag får gissa, tror jag på problem i bäckenet eller ryggen med tanke på att böjproven var ua. Kanske har hästen gått omkull eller liknande trauma eller så är det medfött. Bra oavsett att veterinären såg det så att hästen förhoppningsvis kan få hjälp.
Säljarna är super trevliga och vetrinär trodde även det kunde bero på obalans eller något som hänt i hagen. Den har varit i vila sedan september och bara igång i fåtal veckor så den har ju inte riktigt fått vara igång.

Som sagt jätte bra vetrinär!
 
Det är det svar jag fått av just Agria - det fanns enligt hen jag talade om ingen automatik även om det oftast gick att ta över en försäkring. Men hen kanske inte visste.

På deras hemsida står: "Ska du köpa en häst som redan är försäkrad i Agria? Om du tecknar en likadan försäkring som hästen redan har blir din försäkring karensfri. Det är viktigt att du tecknar en egen försäkring samma dag som säljaren avslutar sin försäkring." Här är det lite luddigt, betyder det ingen karens om Agria godtar att försäkra in hästen eller att Agria anser sig inte kunna vägra att försäkra in hästen på samma villkor? Jag skulle inte våga göra tolkningen att hästen per automatik går att försäkra fulltut oavsett resultat på en veterinärundersökning.
Dom har karens på höjd A1 i 20 dagar, men täcker om något akut händer som en A2 skulle täcka exempelvis benbrott, kolik eller liknande.

Dom skulle även behöva vetrinärintyg då jag höjer livsförsäkringen över den befintliga, och kan då ge reservation i den höjda summan.
 
Jag köpte och tog över försäkringen i Agria på ett sto med livvärde 80 000 kr utan veterinärbesiktning 2021. Flyttade ett år senare över henne till Folksam som mina övriga hästar. Samma livvärde, fortfarande ingen veterinärbesiktning :)
Beror nog på att dom som höjde över 50” (Taket) hade gjort en veterinärbesiktning. Jag skulle höja en försäkring över detta och behöver därmed intyg på att hästen är frisk vid köpet.

Om jag bara rakt av skulle ta över skulle det inte behövas men eftersom jag ville höja den krävdes det.
 
Beror nog på att dom som höjde över 50” (Taket) hade gjort en veterinärbesiktning. Jag skulle höja en försäkring över detta och behöver därmed intyg på att hästen är frisk vid köpet.

Om jag bara rakt av skulle ta över skulle det inte behövas men eftersom jag ville höja den krävdes det.
Ja, jag pratar bara om att ta över en redan existerande försäkring.

I ditt fall tänker jag också att det inte bara är att du inte kan höja försäkringen, utan också att du inte vill köpa på dig problem, som gör att du inte bör köpa hästen när den inte går igenom veterinärbesiktningen.
 
Jag skulle inte köpa en unghäst som inte rörde sig rent utan ryttare oavsett försäkring om man inte hittade ett aktivt överben eller något väldigt specifikt. Då skulle jag vänta ett par veckor och besiktiga om. En nyligen inriden unghäst som ibland såg något oren ut under ryttare skulle jag se som mindre riskfyllt, speciellt om hästen inte helt vuxit i gångarterna än men jag skulle ändå tveka.
 
Jag skulle inte köpa en unghäst som inte rörde sig rent utan ryttare oavsett försäkring om man inte hittade ett aktivt överben eller något väldigt specifikt. Då skulle jag vänta ett par veckor och besiktiga om. En nyligen inriden unghäst som ibland såg något oren ut under ryttare skulle jag se som mindre riskfyllt, speciellt om hästen inte helt vuxit i gångarterna än men jag skulle ändå tveka.
Nu har ju dessutom veterinären avrått så det är väl inte så mycket att fundera på, tänker jag.
 
Ja det var jag! Jag tyckte dom var super duktiga och noggranna men bara så jobbigt att inte veta vad som påverkade hältan… Var verkligen en häst i min smak.

Men man ska ju inte lägga pengar på att utreda ett problem under en veterinärbesiktning då det inte var min häst.
Förstår att du är ledsen men det finns många fler fina hästar därute. Jag besiktigade 2 fina hästar som båda hade frågetecken kring cystor i knä, innan jag hittade min drömhäst. Då hade jag redan köpt henne men det är en annan historia.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 227
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 406
Senast: Fiorano
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 799
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 017
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp