Bukefalos 28 år!

Hältutredning här också...

mirage

Trådstartare
Pållen har markerat till och från sedan i våras men inte längre stunder. Drog av sig en sko i somras och överbalastade (antagligen) andra frambenet så att knät blev alldeles svullet. Vätska i någon slemsäck sa vet då. I måndags var det dags igen och nu haltade han mycket mer än tidigare trots lugna dagar och tom vilodag dagen innan. Han var ordentligt framskrittad till råga på allt. Haltade i tisdags också, stod onsdagen och sedan på promenaden i torsdags haltade han inte alls (eller inte som jag kunde se). Ser ut som att han skyddar något när han springer men jag vet inte riktigt vad.

Nu ska vi iaf in på helundersökning på klinik på fredag och se vad de säger. Kan ni inte hålla tummarna för mig att det går att bota/ta reda på orsaken? Hästen är snart 19 år med tio år på ridskola på nacken. Jag har haft honom drygt ett år och hade hoppats på många trevliga år för både honom och mig.

Någon som varit med om liknande dvs att hästen liksom skyddar någon kroppsdel när den travar (då syns det mest) utan att den är halt?
 
Vill bara påminna om de två hästar som vi kännt som haft dold smärta...
Bella blev hoppad trots brutet ben... Hon visade ju smärta typ först under hopplektionen. Bröt det troligen i hagen då hon varit stel någon dag innan...och då galopperade hon ju snabbare än alla andra i hagen...
Lusen kämpade på bra som fan trots sprickor i ryggen... Ingen som kunde ana nåt så allvarligt innan det syntes på röntgen...

Det jag ville få fram är att vissa hästar tydligen kan dölja jävligt bra att de har ont... Nu behöver det ju inte vara nåt så allvarligt med herr Mirre...

Hoppas på positiva besked på fredag... Annars får väl jag köra hem då? ;) :angel:
 
Det går bra, ska du se!!!
POSITIVA TANKAR!!!

Jag kan bjussa på fika efteråt, när vi lämnat honom i hagen hemma. Om inte din morfar är med, för det har jag inte råd med! :angel:
 
Morfar är nog inte med om vi inte åker hans bil men man vet aldrig! Han kanske tycker att det är spännande ändå! Vill iofs inte att han ska se mig när jag bryter ihop...
 
Men hallå där!!!
Sitter du o ljuger oxå!
Varför skulle du bryta ihop för!?!
Du måste ju köra hem!!!
 
Nu har vi varit på utredning!

Veterinären var positiv till pålagringarna och konstaterade hälta i knät på vf dvs pålagringsbenet. Sprutade med tuppkam och kortison för att försöka släcka aktiviteten. Min pålle verkar glad och haltar ej just nu vilket är skönt. Däremot tycker han att det är tråkigt att stå i sjukhage. Stallägaren håller på att bli galen på honom redan efter två dagar för att han äter upp staketet (krubbitare, långtråkigt, trästaket). :crazy: :angel: :p

Han ska få stå där till den åttonde sen får han gå ut i hagen igen. Hoppas att han håller sig lugn. Sjukhagen blir nämligen upptagen av en annan patient då så vi har inget val! :smirk:

Hoppas att behandlingen fungerar nu och att han fungerar som han ska sen!
 
Ah, samma diagnos som min snutta fick på kliniken i torsdags då... :smirk: Positivt var i alla fall att hon var jättefin på röntgen och inte markerade på något annat ben. + att rygg + manke som hon tidigare haft en fraktur i såg jättefint ut! :)

Krya på er! :D
 
Kul att det såg bra ut för din häst också! Det är så synd att de små liven inte kan prata! :smirk:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 511
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
10 738
Senast: Görel
·
Trav Dagen som jag har fasat för inför varje start kom i tisdags, Belle startade på hemmabanan i ett montélopp men det slutade med en...
Svar
0
· Visningar
2 759
Senast: Tagliabue
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 931
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp