Hämta hem eller lämna kvar

vinkelina

Trådstartare
De han inte seminera denna brunst, skulle behandla då hon hade vätska i livmodern, hon han gå ut brunsten där, tyvärr. Skulle få hämta hem henne idag om jag vill. MEN hon måste dit igen på torsdag för att sprutas igång brunst.

Har ej själv tillgång till bil och transport, utan måste låna hela tiden. Har hittills fått ha pappas bil, men nu börjar han jobba och behöver den nästa vecka. Dvs, jag får hem min häst, men inte dit henne på nytt, alt jag lämnar dit henne och får ej hem henne.

Hon har nu dessutom stått där 7 dagar i "onödan" då de ej kunna seminera.

Vad skall jag göra
 
Sv: Hämta hem eller lämna kvar

Lämna kvar. Tar både tid och kostar att köra, mellanskillnaden blir antagligen försumbar om du inte har supernära.
 
Sv: Hämta hem eller lämna kvar

Vadå i onödan? De har ju behandlat mot vätskan.
Nu verkar din station och jag inte alls ha samma rutiner i många fall, men att hålla på och köra stona fram och tillbaka är inte alls bra ur dräktighetssynpunkt´.
 
Sv: Hämta hem eller lämna kvar

Jag hade nog lämnat mitt sto kvar. Jag brukar låta mitt sto stå kvar tills hon är färdig då slipper man ju det här flängandet fram och tillbaka. Tycker också det verkar som om stoet tycker att det är rätt så skönt att ha det så.
 
Sv: Hämta hem eller lämna kvar

Vi upplever att våra ston som körs bort för semin trivs bäst att bo hemma och körs emellan och fölen lämnas hemma för att minska risken för hela smittfloran på hingststationerna där massor av hästar träffas.
 
Sv: Hämta hem eller lämna kvar

@vinkelina: Eftersom du har rätt långt att åka (7 mil x 4 om du ska hämta och sedan köra tillbaka henne) så är det väl inte dyrare att ha henne kvar en vecka på stationen.

@Per K: Att lämna fölet hemma när man kör till stationen med stoet är väl inget att rekommendera när man har så långt att åka som vinkelina har... Sto och föl kommer ju isf vara ifrån varandra i flera timmar varje gång, inte riktigt rätt när fölet bara är en månad gammalt. Annars håller jag med dig om att det känns bäst ur smittsynpunkt att ha stoet hemma istället för att ha henne uppstallad på stationen. Jag åker emellan med våra ston, har nära till seminstationen, men tar med fölungen. Bra träning för fölet att bli ledd och åka transport också :)
 
Sv: Hämta hem eller lämna kvar

Givetvis har avståndet betydelse och har man mer än ett par mil så förstår jag att man måste se lite praktiskt på det hela
 
Sv: Hämta hem eller lämna kvar

Valde att trots allt hämta hem hästen, och hon verkar faktiskt nöjd med det :) Till och med gnäggade åt mig idag, lätt att fånga osv :P ( behöver jag säga att jag har en rätt sur häst annars) för att inte tala om hur glad hagkompisen blev. Han bara skrek efter henne när hon klev ur transporten.

Lyckades även boka in ett akut hovslageri i dag ( nästan 5 veckor för sent) så nu har vi fina hovar oxå.

Tycker själv inte att vi har så långt att åka, tar ca 1h. Och det har varit jättebra för vår transportträning. Från 4h för 2 år sedan, så traskar vi in på 5 min nu. Dock med en omväg på sidan om
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 981
Senast: ptr
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 926
Senast: cassiopeja
·
L
  • Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 847
Senast: Motacilla
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 308
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp