Gjort en dålig bilaffär

Wille

Trådstartare
Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck. Inga kända fel på den. På hemvägen tappade den ett framhjul. Däcket hittades, stoppades in i bakluckan och sen lämnade jag bilen där. Åkte hem i min gamla bil som mitt ex körde. På måndagen fick jag tag i bilfirman som hämtade bilen och åtgärdade den. På fredagen ringde jag upp och hörde hur det gått med bilen. Jodå, den var klar sedan gårdagen fick jag veta. Då jag nu inte längre hade möjlighet att åka till orten där bilen fanns och hämta den så skulle jag få den hemlevererad under helgen. Fick ingen bil under helgen. På måndagen skulle de leverera till en ort nära mig dit det går att ta sig med allmänna färdmedel. De ville inte köra den ända hem till mig. Accepterade det. Bilen kom efter en del väntan och ställdes sedan på en långtidsparkering eftersom jag inte kunde köra hem två bilar samtidigt och för att det inte gick några bussar i vettig tid den dagen. Tog bussen dit dagen efter och skulle köra hem bilen. Då startade den inte. Fick psykbryt.

Bilen är såld med trygghetsgaranti. Säljaren går inte längre att få tag i. De svarar inte på sms, svarar inte i telefon och inte heller på meddelande som är skickat genom formulär på deras hemsida.

Det finns ingen konsumentvägledare i min kommun för tillfället då tjänsten är vakant, men har snackat med hallå konsument som tycker jag ska stå på mig mot bilfirman, med hänvisning till trygghetsgarantin och reklamationsrätten, trots att bilen är gammal. Bevisbördan på att felet inte fanns när jag köpte bilen ligger på säljaren.

Nu ska man dock ge bilfirman tid på sig att svara. Fyra veckor är tydligen rimligt.

Men vad ska jag göra med bilen under tiden? Den står kvar på långtidsparkeringen där den stått sedan i måndags. Den får stå max 7 dygn där. Ska jag få den bärgad till en verkstad? Säljaren har ju tecknat en helförsäkring med extra allt på bilen som gäller i två veckor så bärgningen kostar exakt 0 kronor för mig men då måste den bärgas senast idag. Men ska jag låta verkstan felsöka och laga? Är det klokt att göra så? Eller ska jag försöka bogsera bilen hem till mig och låta den stå här tills tvisten är löst? Det är drygt 2 mil att bogsera. Och jag vet inte vem som kan hjälpa mig. Hjälp mig tänka.
 
Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck. Inga kända fel på den. På hemvägen tappade den ett framhjul. Däcket hittades, stoppades in i bakluckan och sen lämnade jag bilen där. Åkte hem i min gamla bil som mitt ex körde. På måndagen fick jag tag i bilfirman som hämtade bilen och åtgärdade den. På fredagen ringde jag upp och hörde hur det gått med bilen. Jodå, den var klar sedan gårdagen fick jag veta. Då jag nu inte längre hade möjlighet att åka till orten där bilen fanns och hämta den så skulle jag få den hemlevererad under helgen. Fick ingen bil under helgen. På måndagen skulle de leverera till en ort nära mig dit det går att ta sig med allmänna färdmedel. De ville inte köra den ända hem till mig. Accepterade det. Bilen kom efter en del väntan och ställdes sedan på en långtidsparkering eftersom jag inte kunde köra hem två bilar samtidigt och för att det inte gick några bussar i vettig tid den dagen. Tog bussen dit dagen efter och skulle köra hem bilen. Då startade den inte. Fick psykbryt.

Bilen är såld med trygghetsgaranti. Säljaren går inte längre att få tag i. De svarar inte på sms, svarar inte i telefon och inte heller på meddelande som är skickat genom formulär på deras hemsida.

Det finns ingen konsumentvägledare i min kommun för tillfället då tjänsten är vakant, men har snackat med hallå konsument som tycker jag ska stå på mig mot bilfirman, med hänvisning till trygghetsgarantin och reklamationsrätten, trots att bilen är gammal. Bevisbördan på att felet inte fanns när jag köpte bilen ligger på säljaren.

Nu ska man dock ge bilfirman tid på sig att svara. Fyra veckor är tydligen rimligt.

Men vad ska jag göra med bilen under tiden? Den står kvar på långtidsparkeringen där den stått sedan i måndags. Den får stå max 7 dygn där. Ska jag få den bärgad till en verkstad? Säljaren har ju tecknat en helförsäkring med extra allt på bilen som gäller i två veckor så bärgningen kostar exakt 0 kronor för mig men då måste den bärgas senast idag. Men ska jag låta verkstan felsöka och laga? Är det klokt att göra så? Eller ska jag försöka bogsera bilen hem till mig och låta den stå här tills tvisten är löst? Det är drygt 2 mil att bogsera. Och jag vet inte vem som kan hjälpa mig. Hjälp mig tänka.
Jag hade låtit bärga den till säljaren. Som du säger har de ett ansvar att få den fixad och då är det rimligt att de får bilen till sig så att de har en chans att laga den.
 
Jag hade låtit bärga den till säljaren. Som du säger har de ett ansvar att få den fixad och då är det rimligt att de får bilen till sig så att de har en chans att laga den.
Tyvärr tror jag försäkringen bara täcker bärgning till närmaste verkstad.
 
Mitt boendestöd ringde upp bilförsäljaren idag. De kände inte igen hennes nummer så de svarade. Sen skulle de ringa upp igen före klockan tre. Jag gissade att de inte skulle göra det och fick rätt. Bilfirman känns inte medgörlig alls.
 
Starta den med startkablar och kör sedan hem den. Begär ett nytt batteri av verkstan och byt den.
Jag tror inte det är problemet. Det verkar finnas kräm i batteriet. Startmotorn går varje gång jag vrider på nyckeln men sen dör den. Jag hade nästan samma problem med min citroen i början av sommaren. Skillnaden var att då dog inte bilen förrän jag släppte nyckeln. Men samma där, bilen tände aldrig. Då var det databoxen som slutat funka.

Men visst, jag kan prova. Äger ju startkablar.
 
Säljaren går inte längre att få tag i. De svarar inte på sms, svarar inte i telefon och inte heller på meddelande som är skickat genom formulär på deras hemsida.

Jag hade anlänt till företaget som ett rykande jehu, i fysisk form.
Dvs, åkt dit handlöst direkt och tagit dem på plats.

Att bogsera till verkstad och få felsökt och sedan häva köpet pga vad än som felas eller åtgärda felet och kräva pengar tillbaka för den kostnaden är ju också alternativ.
 
Vilken jäkla otur!
Stå på dig, skulle jag vilja säga. En vän till mig drev en tvist om en bil till ARN, det tog visserligen rätt lång tid men hon fick faktiskt tillbaka pengarna till slut.
Håller tummarna att det löser sig smidigare än så.
Ja, jag vet att det tyvärr kan ta tid. Mycket tid. Visst, jag är inte bankrutt för att jag köpt skitbilen, och kan köpa en annan bil, men det känns jävligt surt. Eller så fortsätter jag att köra min citroen ett tag till. Hade tänkt sälja den som GDS-bil då det nu hunnit bli lite för mycket att laga på den. Har haft bilen i 7 år.
 
Jag hade anlänt till företaget som ett rykande jehu, i fysisk form.
Dvs, åkt dit handlöst direkt och tagit dem på plats.

Att bogsera till verkstad och få felsökt och sedan häva köpet pga vad än som felas eller åtgärda felet och kräva pengar tillbaka för den kostnaden är ju också alternativ.
Önskar jag kunde det, men pallar inte att åka ensam ända till Karlskoga. Är väl inte konflikträdd egentligen men pallar inte stressen det innebär att dra igång en konflikt fysiskt på plats.

Tänker också som så att om jag felsöker så kan bilfirman hävda att felet inte fanns vid köpet.
 
Tänker också som så att om jag felsöker så kan bilfirman hävda att felet inte fanns vid köpet.

Det lär de kunna hävda ändå iom att den uppenbarligen fungerade när de körde dit den.
Hur var den under provkörningen?

Svar på om felet är nytt eller inte lär en verkstad kunna bistå med.
Bilen kan ju i vart fall inte stå där den står på obestämd tid.
 
Det lär de kunna hävda ändå iom att den uppenbarligen fungerade när de körde dit den.
Hur var den under provkörningen?

Svar på om felet är nytt eller inte lär en verkstad kunna bistå med.
Bilen kan ju i vart fall inte stå där den står på obestämd tid.
Bilen funkade innan den vägrade starta.

Hur som helst har bilen en trygghetsgaranti som inte verkar betyda ett jäkla skit.
 
Jag tror inte det är problemet. Det verkar finnas kräm i batteriet. Startmotorn går varje gång jag vrider på nyckeln men sen dör den. Jag hade nästan samma problem med min citroen i början av sommaren. Skillnaden var att då dog inte bilen förrän jag släppte nyckeln. Men samma där, bilen tände aldrig. Då var det databoxen som slutat funka.

Men visst, jag kan prova. Äger ju startkablar.
När min Jeep helt plötsligt dog och betedde sig ungefär som du beskriver att din bil gör, då var det vevaxelgivaren som var trasig.
 
Önskar jag kunde det, men pallar inte att åka ensam ända till Karlskoga. Är väl inte konflikträdd egentligen men pallar inte stressen det innebär att dra igång en konflikt fysiskt på plats.

Tänker också som så att om jag felsöker så kan bilfirman hävda att felet inte fanns vid köpet.
Vilken firma är det i den staden? pma gärna om du vill. Kanske känner nån som känner till vilka det är
 

Liknande trådar

Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
555
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 414
Senast: Gunnar
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 777
Senast: super
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 910
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp