Hämta hund i annat land

Alfa

Trådstartare
Hallå, jag skulle behöva lite råd angående en kommande valptransport. Jag ska åka och hämta en 10v valp nere på kontineneten om en månad. Planen har hela tiden varit att ta bilen ner, ta semester nån dag för att sedan hämta hunden en morgon och ta hela hemresan i ett svep.

Nu har jag dock problem när två myndigheter säger olika saker. När jag pratade med jordbruksverket härom dagen kom vi på nåt sätt in på transportsätt och det är tydligen förbjudet att passera flera landsgränser med hunden, pga smittorisk antar jag. Därpå ringde jag tullverket som i princip sa "nä vadå? Det skiter väl vi i...". Jag har pratat med många, både uppfödare och hundköpare, och ingen har sagt att man måste flyga. Faktum är att ett par uppfödare just rekommenderade bil och några av köparna har varit nere med bil.

Det vore lite surt att få punga ut med flera tusen kronor extra över vad jag planerat för flygbiljetter och hyrbil men samtidigt vore det inte något direkt drömläge att fastna vid gränsen och kanske få böter och förlora hunden till karantän i flera månader.

Är det nån som har koll på hur det funkar? Är jordbruksverkets regler bara rekommendationer? Har tullverket ingen koll? Är praxis att man tar valpen under armen och springer om man skulle bli inkallad vid gränsen?
 
Sv: Hämta hund i annat land

Ska du ta in en hund utan att rabiesvacciner osv, så måste det göras före 3 månader ålder. Efter det så måste den ha alla vaccinationer.
Jordbruksverkets regler gäller.
 
Sv: Hämta hund i annat land

Givetvis, alla papper är (blir) i ordning det är bara frågan om själva transporten.
 
Sv: Hämta hund i annat land

Ok, tyckte bara det var konstigt hur en sån ung hund hunnit bli rabiesvaccinerad. Eller ska du inte ta hem den direkt?
 
Sv: Hämta hund i annat land

Den är som sagt 10 veckor när jag hämtar den, alltså yngre än 3 månader och behöver inte vaccineras.
 
Sv: Hämta hund i annat land

Ok, tyckte bara det var konstigt hur en sån ung hund hunnit bli rabiesvaccinerad. Eller ska du inte ta hem den direkt?
Det lär ju inte gå, valpen är 10 veckor nu, o skall hämtas om en månad, NO WAY!
Valp under 12 v får föras in utan vaccin, under vissa förutsättningar.
Sker det senare så måste den ha GK antikroppstitrering.
Så du är helt rätt, men TS har fått felaktiga besked.
Fö spelar inte bil eller flyg någon roll eftersom valpen antingen är för gammal eller för ung.

Fast när jag läser tråden innan jag postat så är det tämligen oklart om valpen är 10 v idag eller om en månad?

mvh
 
Sv: Hämta hund i annat land

Tullen har INGEN koll alls!!
När man hämtar en valp under tolv veckor - med införseltillstånd från JBV - så gäller följande.

Valp som hämtas från Danmark eller Tyskland får tas med bil om man sedan tar färjan direkt till från valpens "hemland" till Sverige. Du får alltså INTE ta en tysk valp med bil via Danmark till Sverige.

För övriga länder gäller endast flygtransport från valpens hemland direkt till Sverige. Mellanlandning är ok under vissa förutsättingar - man får inte lämna flygplatsen, det får bara handla om några timmar mm.

Du får alltså INTE hämta en valp i Holland, Belgien, Frankrike osv och sedan KÖRA hem hit till Sverige!!

Om du trots allt väljer att göra detta och stoppas i Tullen kommer du få två alternativ: Avliva valpen eller åk tillbaka till Danmark och kom tillbaka när valpen är över 7½ månad med GODKÄNT rabies-prov.

Pratade med JBV så sent som i förrgår då jag inte hittade reglerna för valp fr Danmark när jag sökte på deras sida!

/Swat
 
Sv: Hämta hund i annat land

Fast när jag läser tråden innan jag postat så är det tämligen oklart om valpen är 10 v idag eller om en månad?

mvh

Ja jag trodde den var 10 v nu och skulle alltså vara 14 v om en månad. Men vi kanske fattade fel ;) Den kanske bara är 6 v nu :)
 
Sv: Hämta hund i annat land

Flyger man hunden och mellanlandar måste väl buren också vara plomberad?
 
Sv: Hämta hund i annat land

Du får, som andra skriver, enbart köra hem en importerad hund OM den är rabiesvaccinerade med godkänt titerprov. Det har inte en liten valp, och således får den inte föras igenom icke rabiesfria länder.

En valp under 12 v får importeras utan rabiesvaccinering om den är född i rabiesfritt land, och uppfödaren kan intyga vissa krav. Den måste därifrån åka direkt till nästa rabiesfria land, dvs Sverige. Om jag minns rätt gick det förut att få köra med plomberad bur också, men jag vet inte om det fungerar längre. Flyger den och mellanlandar ska buren vara plomberad, så att det finns säkra garantier för att den inte satt sin tass i icke rabiesfritt land. Måste buren av någon anledning öppnas (Flyget kan inte komma iväg etc) så gör en veterinär det, och hunden förs till en godkänd anläggning och buren plomberas senare igen vid avfärd med förklaring till varför, och att den inte fått vistas på "smittat" område.

Så det blir nog till att göra om semesterplanerna, skaffa godkänd bur och boka plats i lastutrymmet för er lilla valp.
 
Sv: Hämta hund i annat land

Tack för infon alla. Jag var rädd att det skulle arta sig så.
Är lite förvånad, eller kanske snarare överraskad, över utvecklingen då jag aldrig hört talas om de reglerna förr och jag pratat med uppfödare och annat löst folk under säkert ett halvårs tid. När jag pratade med jordbruksverket kom det dessutom fram i förbigående, hade lika väl kunnat missa det. Det verkar vara mycket cowboys som gör som dom vill bland avels och importfolket :)

Finns ju tack och lov direktflyg och hunden lär man ju kunna ta som handbagage (förvånade mig med tanke på allergi etc men det stämmer tydligen) om man talar med bolaget först.

Lite lustigt är att tulltjänstemannen nämnde lite konspiratoriskt "...men det är ju inte alla färjeövergångar som har tullstationer..." :D
 
Sv: Hämta hund i annat land

Vilket flygbolag tillåter hunden som handbagage inne i planet? Jag är inte ute efter att kritisera eller säga emot på något sätt, bara nyfiken. Har nämligen rest en hel del med flyg och aldrig sett en hund som "handbagage".
 
Sv: Hämta hund i annat land

Tack för infon alla. Jag var rädd att det skulle arta sig så.
Är lite förvånad, eller kanske snarare överraskad, över utvecklingen då jag aldrig hört talas om de reglerna förr och jag pratat med uppfödare och annat löst folk under säkert ett halvårs tid. När jag pratade med jordbruksverket kom det dessutom fram i förbigående, hade lika väl kunnat missa det. Det verkar vara mycket cowboys som gör som dom vill bland avels och importfolket :)

Finns ju tack och lov direktflyg och hunden lär man ju kunna ta som handbagage (förvånade mig med tanke på allergi etc men det stämmer tydligen) om man talar med bolaget först.

Lite lustigt är att tulltjänstemannen nämnde lite konspiratoriskt "...men det är ju inte alla färjeövergångar som har tullstationer..." :D

Det måste anmälas att man tar hunden som handbagage och det kostar ungefär 20 euro (beroende på vilket bolag du flyger med) att få med sig hunden i kabinen.

Med tanke på hur många smuggelhundar som verkar finnas så kanske inte kontrollen är så stor, men det vore dumt att chansa då konsekvenserna blir stora om man skulle fastna i tullen någonstans.

Har du möjlighet att flyga direkt så skulle jag råda dig att göra det då det blir enklare för både dig och hunden. :)
 
Sv: Hämta hund i annat land

Vilket flygbolag tillåter hunden som handbagage inne i planet? Jag är inte ute efter att kritisera eller säga emot på något sätt, bara nyfiken. Har nämligen rest en hel del med flyg och aldrig sett en hund som "handbagage".

Ryan Air, Air Berlin, SAS och Finlands vad de nu heter... som jag känner till, alltså. Min hunds uppfödare har hämtat ett flertal hundar i Tjeckien, Ryssland och Lettland och dessa hundar har, vad jag vet, transporterats i väska i kabinen.
 
Sv: Hämta hund i annat land

en liten hund med rätt vikt kanske i vissa fall får åka i kabinen men det är inte många utrikes flyg man får det på. Men de beror säker på vilket land som hunden åker ifrån och finns det en enda allergisk person som har bokat före dig så åker din hund med bagaget oavsett om du vill eller ej...
 
Sv: Hämta hund i annat land

Oki men jag antar att det finns krav på hur stor hunden får vara eller? Skulle ju bli lite svårt att knöka ner Weimen i en liten transportväska :angel:
 
Sv: Hämta hund i annat land

Oki men jag antar att det finns krav på hur stor hunden får vara eller? Skulle ju bli lite svårt att knöka ner Weimen i en liten transportväska :angel:

Samma krav som på allt annat handbagage oftast 10 kg inkl bur ca 25*40*50 cm stort beroende på bolag. Så du får nog jobba lite på att få in Fjant i en sån ;-)

När jag flög hem från USA första gången hade damen på sätet bredvid en hundvalp i bur, då flög jag med Lufthansa och svärföräldrarna hade en katt bredvid sig sist de flög till USA med SwissAir.
 
Sv: Hämta hund i annat land

Vilket flygbolag tillåter hunden som handbagage inne i planet? Jag är inte ute efter att kritisera eller säga emot på något sätt, bara nyfiken. Har nämligen rest en hel del med flyg och aldrig sett en hund som "handbagage".

Jag har flugit arlanda-k-fors tor med liten vuxen hund som handbagage via sas om jag inte minns fel.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har hittat två passande valpkullar från en ras som jag har varit intresserad av ganska länge men som är väldigt ovanlig. Problemet...
Svar
17
· Visningar
2 263
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej! Nu behöver jag lite rådgivning. Om en vecka hämtar jag hem min jaktlabbevalp från uppfödaren. I hushället finns redan föräldrarnas...
Svar
11
· Visningar
1 725
Senast: Springer
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 067
Senast: cambodia
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 656
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp