Hänger på inner tygel

P

puckis

Jag har ett litet ( läs STORT) problem med att min häst hänger på inner tygel i det svagare varvet. I det starka varvet går han fint och söker stöd på yttre men så fort vi byter varv så hänger han. Jag försöker med utåtställande på volt etc men det känns som han "fastnat" där. Detta är ett problem som uppkommit eftersom han förut gick bra i båda. Vad ska jag göra åt detta tror ni?
 
Samma svar som på den andra tråden.
Men ställ inåt och lätta sen i handen. Öka och minska volten. Följ med med ytterhanden så att hästen verkligen KAN ställa sig. Vänd genom volten. Ställ om mjukt och lätta... Häng inte själv! :) :) :) T_B
 
Ja det sista är nog väldigt viktigt! :bow: Problemet är bara att det är så svårt att rida...
 
En sak till: låt honom inte göra det.

Det kan ju vara så att det är kroppen som spökar för honom (han orkar inte), men det kan lika gärna vara psyket som det oftast är på min häst. Jag har helt enkelt gjort så (på Katrin's "order") att jag inte tillåter henne att ta stöd. Jag har hängande tyglar och gör korta snabba förhållningar och sedan helt hängande tyglar. I början får man göra väldigt många förhållningar hela tiden med lite olika kraft i, men efter ett pass eller två börjar budskapet gå igenom och min häst började balansera upp sig själv istället för att hänga på mig.

Du märker efter några pass om du är rikigt konsekvent med detta om din häst helt enkelt inte orkar eller om han bara har fått för sig att det är bekvämt att gå så.

Om det nu är psyket som spökar för honom så fortsätt så ett tag (att inte ge honom stöd) och be sedan försiktigt om kontakt och se vad som händer.
 
Trots att ni är emot det; rid hästen ut mot yttertygeln, dvs flytta hästen för inre skänkel ut mot ytterhanden för att få hästen att ta ett större stöd där, lätt i innerhanden. Din häst är svagare i ´den sida vars tygel den häger sig på och vill därigenom förböja sig i den sidan. Detta resulterar i att den också skjuter ut den yttre sidans bog, så su kan också rida lite ("tänka lite") förvänd sluta då du rider i denna sidans varv, för att få in ytterbogen. Lycka till!!! :-D /"klassisk" dressyrryttare..
 
Trots att ni är emot det; rid hästen ut mot yttertygeln, dvs flytta hästen för inre skänkel ut mot ytterhanden för att få hästen att ta ett större stöd där, lätt i innerhanden. Din häst är svagare i ´den sida vars tygel den häger sig på och vill därigenom förböja sig i den sidan. Detta resulterar i att den också skjuter ut den yttre sidans bog, så du kan också rida lite ("tänka lite") förvänd sluta då du rider i denna sidans varv, för att få in ytterbogen. Lycka till!!! :-D /"klassisk" dressyrryttare..
 
Jag vill absolut inte vara elak nu. Jag bara undrar en sak. Varför svarar man på frågor som någon ställer på ett brock-forum om man inte rider det själv? Alltså ger svar hur man rider "vanlig" dressyr. Antar att man bör svara ur en barocksynvinkel?
 
Brukar bero på att hästen inte länger sig på utsidan, d.v.s. yttersidan är fortfarande kort och drar tillbaka hästens huvud. Att vända igenom volten och vid byte av böjning mjukt länga ut den blivande yttertygeln samtidigt som den inre tygeln mot halsen fångar upp hästens blivande innerbog utan att man kortar tygeln mer än några centimeter. På så vis så kan man hjälpa hästen att hitta hur den ska använda musklerna.
 
Tack för alla bra råd. Vi kämpar vidare...
Han är dock fortfarande stel som en glasspinne i vänster varv men mjuk som en geléråtta i höger :D. Men skam den som ger sig!
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 301
Senast: Blyger
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 494
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 282
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 360
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp