Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Har aldrig varit med om/hört talas om hästar som lägger sig ner när dom har möjlighet att fly, bara när man har utsatt dom för stress som tex när jag skulle lasta en åring som inte ville gå på transporten.

Men alltså, nu måste jag blanda mig i igen. HUR kan något så enkelt bli så komplicerat pga att folk vill ha svart-vita beskrivningar på hur ALLA individer beter sig?

För det första: ytterst få hästar går i dag lösa på stäppen och äts upp av lejon, så den evolutionära utvecklingen kan vi utsluta (som Pancakes föreslog). Sedan, vad är en möjlighet att fly? Ta longering till exempel! Är hästen fast eller lös? En häst som spänns in och får panik kan bete sig på alla möjliga vis.
1) Den kan fly och släpa föraren till marken
2) Den kan stegra sig
3) Den kan slå mot föraren
4) Den kan lägga sig ner
5) Den kan göra en kombination av allt, eller
6) Helt enkelt bara stå still.
Och säkert flera andra varianter också!

En häst som rids - är den fast eller lös? Ja det beror på hur hästen som individ uppfattar situationen! ETC.

Är det någon i den här tråden som förstår vad jag menar med att förenklingar av den sort som många vill göra är helt förkastliga?
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Frågan du har gällande longering o inspänningar beror ju helt på hur hästen upplever situationen, precis som du säger.

Upplever den att den sitter fast eller att den kan fly eller att den bör slåss eller stå still och vänta tills du förklarat för den hur du vill att den ska göra är ju helt avgörande för hur hästen reagerar på situation, det är ju fortfarande på instikt och instinkten har vi inte avlat bort.

Men är hästen så inspänd att den upplever ett tvång så har garanterat människan gjort fel.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Upplever den att den sitter fast eller att den kan fly eller att den bör slåss eller stå still och vänta tills du förklarat för den hur du vill att den ska göra är ju helt avgörande för hur hästen reagerar på situation, det är ju fortfarande på instikt och instinkten har vi inte avlat bort.

Jag vill nog påstå att aveln har ganska stor betydelse för hur våra djur beter sig i olika situationer.

Men om vi nu är överens om detta, varför ihärdigt tjafsa om hur hästar som jagas av lejon beter sig? Ingen av oss har mig veterligen sett något sådant, eller har studerat om hästar på stäppen använder sig av olika strategier, så den diskussionen är ju en dead end. Hästar i dag lever inte i en naturlig miljö - och människan betraktas knappast som ett rovdjur - så för att anknyta till Matildas häst kan vi inte utifrån steppen hävda att en häst SKA bete sig på det ena eller andra sättet.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Jag vill nog påstå att aveln har ganska stor betydelse för hur våra djur beter sig i olika situationer.

Men om vi nu är överens om detta, varför ihärdigt tjafsa om hur hästar som jagas av lejon beter sig? Ingen av oss har mig veterligen sett något sådant, eller har studerat om hästar på stäppen använder sig av olika strategier, så den diskussionen är ju en dead end. Hästar i dag lever inte i en naturlig miljö - och människan betraktas knappast som ett rovdjur - så för att anknyta till Matildas häst kan vi inte utifrån steppen hävda att en häst SKA bete sig på det ena eller andra sättet.

Hur kan hästens naturliga instinker vara en dead end? Det är ju grunden till hela förståelsen för en häst.
Förstår man inte att hästar är flyktdjur, så förstår man inte heller varför en häst beteer sig som en häst ska göra när den blir skrämd eller fara hotar.
Och en häst frågar inte om du är lejon, människa eller traktor om den blir skrämd, den handlar instinktivt och instinkten säger att den ska fly i första hand.

Vi har inte avlat in oss själva i hästen, har du en nutida häst som från föl levt fritt o i flock utan männsklig närvaro så kan du ge dig 17 på att den har alla instinkter en stäpphäst hade och den flytt från dig så fort du kommit den hotande nära...

En häst som slåss i första hand är farlig och det finns inte så mycket mer att säga om det egentligen och det är just det att hästar flyr som gör att vi kunnat tämja dem och ha dem på det sätt vi har dem, hade de slagits så hade de inte varit i vår vård på det sätt vi har dem av helt naturliga orsaker.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Hur kan hästens naturliga instinker vara en dead end? Det är ju grunden till hela förståelsen för en häst.

Det är en dead end för så enkel är inte den verklighet som de i dag verkar i. Plus att vi uppenbarligen, inte minst baserat på diskussionen här, har så ytlig förståelse om hästens beteenden att avvikelser från mallen inte kan förklaras med annat än att hästen är farlig, beter sig onormalt etc. Och då ser jag inte hur vi kommer vidare.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

En häst som slåss i första hand är farlig och det finns inte så mycket mer att säga om det egentligen och det är just det att hästar flyr som gör att vi kunnat tämja dem och ha dem på det sätt vi har dem, hade de slagits så hade de inte varit i vår vård på det sätt vi har dem av helt naturliga orsaker.

Nu generaliserar du igen. (Och så är vi tillbaka i en debatt där jag måste förklara varför du inte kan påstå det du gör.)
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Det är en dead end för så enkel är inte den verklighet som de i dag verkar i. Plus att vi uppenbarligen, inte minst baserat på diskussionen här, har så ytlig förståelse om hästens beteenden att avvikelser från mallen inte kan förklaras med annat än att hästen är farlig, beter sig onormalt etc. Och då ser jag inte hur vi kommer vidare.

Fast hästar är rätt svart/vita och lätta att förstå sig på om man satt sig in i deras beteenden.
Vi kommer ju återigen tillbaka till att hästar som i första hand slåss är farliga för oss, för vår kropp klarar inte ett slagsmål med en häst, det räcker med en träff så är vi utslagna ur matchen på knock out.
Så avvikelser från mallen är inte till fördel för varken häst eller människa.

Sen att man kan förstå och veta att hästen i en trängd situation försvarar sig och slåss är ju en helt annan sak, som de flesta lärde sig när de började med häst;
- Smyg inte på en häst, utan var tydlig med att du är där så du inte skrämmer den, för då försvarar den sig om den inte kan fly. Och även om den kan fly så är du för nära och riskerar att få en spark av den när den flyr, i hopp om att träffa dig så du inte kan jaga den.

Och om man då drar jämnförelsen til Matildas häst och scenariot att hon faktiskt skrämde den när hon klev upp, så hade en spark i flykten varit ganska naturlig och instinktiv, men att stanna kvar och sparka flera gånger mer underlig och framförallt farlig... Om nu hästen inte satt fast och ansåg att den var tvungen att slåss.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Nu generaliserar du igen. (Och så är vi tillbaka i en debatt där jag måste förklara varför du inte kan påstå det du gör.)

Hur menar du nu?
Är det inte ganska så självklart att en häst som slåss är farlig för oss människor och ett smörgåsbord för en lejonflock?

Hästar är inte särkillt komplicerade och jag förstår inte alls varför du vill krångla till det på det sätt du gör.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Hur menar du nu?
Är det inte ganska så självklart att en häst som slåss är farlig för oss människor och ett smörgåsbord för en lejonflock?

Hästar är inte särkillt komplicerade och jag förstår inte alls varför du vill krångla till det på det sätt du gör.

Jag svarar så här: Richard Feyman, nobelpristagare i fysik, tog under en period ett sabbatsår och ägnade sig åt avancerad dna-teknik inom biologi. Han konstaterade att tom encelliga djur har en rad olika beteenden som inte går att med säkerhet förutspå. Hur ska då en häst eller människa kunna förklaras på det sätt du gör? Min syn på det är, tyvärr, att det är ett förhållningssätt som hänger ihop med bildning. Ju mer man kan ett ämne, desto mer komplext blir det.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Jag svarar så här: Richard Feyman, nobelpristagare i fysik, tog under en period ett sabbatsår och ägnade sig åt avancerad dna-teknik inom biologi. Han konstaterade att tom encelliga djur har en rad olika beteenden som inte går att med säkerhet förutspå. Hur ska då en häst eller människa kunna förklaras på det sätt du gör? Min syn på det är, tyvärr, att det är ett förhållningssätt som hänger ihop med bildning. Ju mer man kan ett ämne, desto mer komplext blir det.

Jag finner dina små idiot förklaringar mycket roande men tyvärr säger de nog mer om dina egna tillkortakommanden än mina..

Hur som helst så hanterar jag hästar efter de erfarenheter och kunskaper jag skaffat mig genom alla dessa år, vilket faktiskt betyder att jag har en ganska okomplicerad relation till de hästar jag stöter på o hanterar och ytterst sällan står jag inför ett beteende jag inte kan förklara eller förstå. Jag behandlar dem alla som individer efter att ha lärt känna dem och hanterar med dem efter hur det passar dem. Och det funkar bra :)

Och innan du hakar upp dig på det, så hanterar jag normalt i vardagen ett helt stall med mellan 20-30 travhästar i ålder 1-12 år och av alla kön.
Och ja, där finns och har funnits de flesta olika typer av individer du kan tänka dig. Även hästar som slåss.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Jag finner dina små idiot förklaringar mycket roande men tyvärr säger de nog mer om dina egna tillkortakommanden än mina..

Idiotförklaring stavas som ett ord. ;)
Jag menar det jag säger, du pratar på ett sätt som jag inte kan tolka på annat sätt än brist på utbildning. Folk som vill få världen till att vara okomplicerad och svartvit har inte studerat den tillräckligt. Och det har inget med praktisk hantering att göra.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Nej aldrig på en häst faktiskt, har du? Ändå har jag jobbat mycket med veterinärer etc.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Idiotförklaring stavas som ett ord. ;)
Jag menar det jag säger, du pratar på ett sätt som jag inte kan tolka på annat sätt än brist på utbildning. Folk som vill få världen till att vara okomplicerad och svartvit har inte studerat den tillräckligt. Och det har inget med praktisk hantering att göra.

Du får tolka det precis som du vill, det spelar mig ingen som helst roll.
Sen att du varken förstår det jag skriver eller klarar av att läsa innantill gör väl dina tolkningar lite oturliga, men det är ju ditt problem i slutänden!

Och om du inte tror att praktisk hantering av hästar inte ger någon kunskap om deras beteende är du himla fel ute, för vart lär du dig mer om hästens beteende än när du studerar, hanterar o jobbar dem?
Wikipedia?
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Måste du vara så himla trög?

Det finns vissa hästar som slänger sig ner i panik när de blir rädda å sen försöker springa..de får sån panik. Svårt å fatta el?

Nu blir det svårt att förstå, därför att Hiddeous har en helt annan åsikt. Hästen lägger sig ner och spelar död pga stress "utbrändhet"

Sen skulle jag helt klart vilja sortera orden här.

Panik: Är en plötsligt uppkommen skräck.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Panik

Stress: Är de fysiologisk-hormonella anpassningsreaktioner i kroppens organsystem som utlöses av fysiska och mentala påfrestningar, ”stressorer”.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Stress

Rädsla: Är en känsla som man känner vid hot eller riskfyllda situationer, både äkta och inbillade.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Rädsla

Utbrändhet: Utmattningsdepression, utbrändhet, sjukdomstillstånd utan egentlig medicinsk definition men som brukar liknas vid ett utmattningstillstånd. 1997 accepterades benämningen "utbrändhet" som sjukskrivningsgrundande orsak.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Utbränd

Finns det någonstans att finna, en häst sjukskriven för utmattningsdepression?
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Du får tolka det precis som du vill, det spelar mig ingen som helst roll.
Sen att du varken förstår det jag skriver eller klarar av att läsa innantill gör väl dina tolkningar lite oturliga, men det är ju ditt problem i slutänden!

Och om du inte tror att praktisk hantering av hästar inte ger någon kunskap om deras beteende är du himla fel ute, för vart lär du dig mer om hästens beteende än när du studerar, hanterar o jobbar dem?
Wikipedia?

Det finns forskning, inte bara på hästar utan även på människor, och vi är när det gäller så grundläggande beteenden som avvärjande av fara väldigt lika rent fysiskt. Wikipedia kan ge bra sammanfattningar på ett språk som är begripligt. Jag tror inte det är någon större poäng att lägga ut studiereferenser här på grundforskningen och tro att du ska läsa igenom dem. Men om du nu skulle vilja läsa vidare finns det riktiga referenser och hänvisning till författare på den och många andra sidor.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Nu blir det svårt att förstå, därför att Hiddeous har en helt annan åsikt. Hästen lägger sig ner och spelar död pga stress "utbrändhet"

Sen skulle jag helt klart vilja sortera orden här.

Panik: Är en plötsligt uppkommen skräck.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Panik

Stress: Är de fysiologisk-hormonella anpassningsreaktioner i kroppens organsystem som utlöses av fysiska och mentala påfrestningar, ”stressorer”.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Stress

Rädsla: Är en känsla som man känner vid hot eller riskfyllda situationer, både äkta och inbillade.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Rädsla

Utbrändhet: Utmattningsdepression, utbrändhet, sjukdomstillstånd utan egentlig medicinsk definition men som brukar liknas vid ett utmattningstillstånd. 1997 accepterades benämningen "utbrändhet" som sjukskrivningsgrundande orsak.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Utbränd

Finns det någonstans att finna, en häst sjukskriven för utmattningsdepression?

Vad tror du att skräck och rädsla triggar för stressorer i kroppen, som inte är identiska med de som utlöses vid stress?
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Det finns forskning, inte bara på hästar utan även på människor, och vi är när det gäller så grundläggande beteenden som avvärjande av fara väldigt lika rent fysiskt. Wikipedia kan ge bra sammanfattningar på ett språk som är begripligt. Jag tror inte det är någon större poäng att lägga ut studiereferenser här på grundforskningen och tro att du ska läsa igenom dem. Men om du nu skulle vilja läsa vidare finns det riktiga referenser och hänvisning till författare på den och många andra sidor.

Jag har ingen som helst aning om vad det är du vill förklara när det gäller beteenden?
Du tycker inte hästar som slåss är farliga? Är det något som folk verkligen forskat på eller är det ganska så självklart med tanke på skillnaderna mellan vår exteriör?

Du säger att det är helt naturligt för en häst att lägga sig istället för att fly, vilket i naturen skulle sållat ut varje individ med det beteendet omedelbums. Samma med en häst som försöker slåss.
Är det inte självklart?

Nej jag tycker inte hästar är särkillt komplicerade att förstå sig på, kanske beror det på att jag hållit på så länge både praktiskt och utbildat mig högt att det faller sig naturligt för mig, jag vet inte, jag har inga större problem med min hantering eller att förstå hästarna när de talar.
Och det är vad jag antar hästeriet går ut på, att få med sig hästen och samspela med den och jag tror det är helt omöjligt om man inte förstår sig på den och varför den reagerar som den gör i olika situationer.

Kanske har du en evig kamp med dina hästar och det kanske är förklaringen till att du måste finna förklaringar som att hästar slåss, de ger upp och lägger sig och andra problem som kan uppstå istället för att söka felen i din egen hantering, men jag behandlar dem utefter vad de är och vad jag har att jobba med och som sagt, hyffsat smärtfritt.

Men det skulle vara mycket mer intressant om du började förklara vad du menar och hur du tänker, istället för din små antydningar att alla andra inget kan och du sitter på någon otrolig kunskap och hänvisa till forsknig på människor, ofinnbara filmer på youtube och allmänt svammel som du tror får dig att framstå som kunnig.
Jag har helt enkelt förlorat den röda tråden i dina inlägg och vad du försöker komma fram till och vart du egentligen säger emot det jag säger, vad du argumenterar emot?
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Jag har helt enkelt förlorat den röda tråden i dina inlägg och vad du försöker komma fram till och vart du egentligen säger emot det jag säger, vad du argumenterar emot?

Din förkärlek för snabba slutsatser och enkelspåriga argument! Ett lysande exempel - hästar som slåss är farliga.

För vem? Jag har haft hästar som är tuffa och vet många som föredrar det framför hästar som beter sig på annat sätt. Varför orkar jag inte gå in på här, men det finns. Och - var går gränsen för hur mycket hästen får protestera/reagera med aggressivitet?

Du problematiserar inte, utan bestämmer dig bara för att det är på ett visst sätt, och det kan jag inte hålla med om. För jag tycker att det är onyanserat och lägger grund för att dra väldigt konstiga slutsatser. Men det går bara inte in. I stället blir svaret att "jag har minsann aldrig några problem att hantera hästar och jag har xx års erfarenhet osv". Sådana människor brukar jag normalt inte diskutera alls med, för det ger ingenting.

Och därför är det här också sista inlägget till dig. Jag vet att du kommer att skriva något aggressivt tillbaka, för i det här spelet verkar det handla mer om att få sista ordet, än att komma med bra argument och tänka till. Så varsågod!
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Din förkärlek för snabba slutsatser och enkelspåriga argument! Ett lysande exempel - hästar som slåss är farliga.

För vem? Jag har haft hästar som är tuffa och vet många som föredrar det framför hästar som beter sig på annat sätt. Varför orkar jag inte gå in på här, men det finns. Och - var går gränsen för hur mycket hästen får protestera/reagera med aggressivitet?

Du problematiserar inte, utan bestämmer dig bara för att det är på ett visst sätt, och det kan jag inte hålla med om. För jag tycker att det är onyanserat och lägger grund för att dra väldigt konstiga slutsatser. Men det går bara inte in. I stället blir svaret att "jag har minsann aldrig några problem att hantera hästar och jag har xx års erfarenhet osv". Sådana människor brukar jag normalt inte diskutera alls med, för det ger ingenting.

Och därför är det här också sista inlägget till dig. Jag vet att du kommer att skriva något aggressivt tillbaka, för i det här spelet verkar det handla mer om att få sista ordet, än att komma med bra argument och tänka till. Så varsågod!

Vad synd, för nu fattar jag vad du pratar om! :)

Och jag svarar ändå...
Hästar som slåss ja och jag tror vi pratar runt varandra helt, för hästar slåss och det beroende på situation.

Och vad vi som människor tycker är okey i hårdhet från en häst är helt olika, men vi kommer fortfarande inte ifrån ett faktum att vi aldrig vinner kampen fyskisk med en häst och därför är en häst som slåss och är agressiv farlig.
MEN, det är ju skillnad på att protestera i en situation till att gå till agressivt angrepp oavsett situation, en häst som är agressiv oavsett är helt klar en farlig häst, en häst som protesterar mot t ex smärta en högst naturlig häst.
Allt beror ju på situationen och hur hästen upplever den.

Jag har Humlan och hon slåss så fort det inte är okey med henne, du får henne inte en meter i riktning om ni inte är öveerens, hon är tuff och som jag sa tidigare har hon attackerat i en rangsituation.
Hon tar inte skit kan jag lova och absolut, hon är farlig om man inte kan läsa henne.
Men henne har det handlat om finlir hela vägen, kompromisser och att få henne med sig och tro att min vilja är hennes vilja.. Hon är underbar! :love:
Men oxå väluppfostrad o fullt hanterbar för någon som kan häst.

Sen finns det hästar som det inte går att läsa, de är agressiva och farliga, för de går inte att läsa, de visar inga varningar, det smäller bara och det är väldigt farliga hästar både för mäniskor o andra hästar.

Är vi fortfarande helt oense?
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

*kl*

Först vill jag säga att jag tycker det är sorgligt att vissa i tråden har så otroligt dålig attityd. Det finns ju användare på 'båda' sidorna som uppför sig ordentligt och det himla trist när vissa bara är otrevliga.

Jag har inte mycket att säga om beslutet att avliva, det var familjens häst och ägarna bestämmer. Jag har själv haft en ordentlig olycka när jag var liten, jag var medvetslös ett bra tag, men det var inte tal om att avliva hästen. Den blev skrämd av en bil som slirade på is utanför ridhuset och jag släpades efter för jag fastnade i stigbygeln runt runt tills jag blev avdängd i sargen. Men det var ju inget hästen gjort med vilje.
Och denna häst verkar ju inte heller ha slängt av med vilje så jag tror inte den blivit avlivad om den slutat där. Det är väl att den var aggressiv efteråt som var problemet. Och en farlig häst är inget som är intressant alls- för mig i alla fall.

Sen kan jag som förälder säga att oavsett om mitt barn överlevt något sådant så hade den hästen ändå åkt långt bort från oss. Mitt barn är det viktigaste jag har och de instinkterna får man inte bort så lätt. Jag hade nog inte heller velat att någon annan riskerade att råka ut för något sådant.

Tycker dock att diskussionen skulle kunna ha lagts mer allmänt, tycker det är lite fel att det ingående diskuteras en människa som inte själv valt att bli utsedd till 'huvudperson' i en tråd på bukefalos. Jag har själv varit i situation att det skrivits en del om mig i tidningar och det fastän de aldrig någonsin lyckades få tag i mig och det är INTE roligt. (även om jag inte förstår att mamman lagt ut filmen så är det ju faktiskt inte tjejen själv som gjort det)

Bara en fundering...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 164
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lär dig läsa av hästen, så ser du signalerna hästen ger dig. Kanske är det inte läge att rida ut denna dag - eller i alla fall inte före...
Svar
7
· Visningar
1 337
Senast: Oknytt
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 581
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 576
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp