Bukefalos 28 år!

Härliga sommar?

Poisonous

Trådstartare
Funderar och velar.
Hur ska jag hjälpa min ack så tjockpälsade vovve i sommar?
Han har ju rejält med underhull och det märks redan att han lider i värmen och blir snabbt varm.

Skaffa ett vattentråg på gården där han får doppa sig när han vill?
Fördelar: Han väljer själv när han vill
Enkelt

Nackdelar: Fukteksem?

Raka?
Fördelar: Blir ev. svalare om underhullen försvinner

Nackdelar: Kan ändå snabbt bli het?
Så jäääkla fult :crazy:

något annat?

Edit: Ja naturligtvis mycket vatten att dricka, hålla det fräscht, inte anstränga hunden under de varmaste timmarna, hålla sig i skuggan osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Härliga sommar?

Men hundar med sån päls brukar kunna kyla sig bra, de isolerar även värmen. Mina hundar är korthåriga, men de brukar lida av värmen de första varma dagarna, sen vänjer de sig, så det kan ju bli bättre.
 
Sv: Härliga sommar?

Det finns ju kardor som tar ullen.
Sen kanske man ska ha lite is i magen den är "våren". Mina korthåriga tjejer har betett sig som om dom hade tjockaste pälsen ever - värmen kom så fort. Flås flås flås.
 
Sv: Härliga sommar?

Min hund badar nästan varje dag när det är som varmast. Men din hund kanske tar väldigt lång tid på sig att torka?

Annars håller vi oss hyfsat still under dagarna, förutom promenader längs havet eller vid någon sjö så han kan svalka sig när han vill, och så får han ligga ute på gräsmattan. Vill jag göra mer ansträngande aktiviteter tar jag det på morgnar eller kvällar när det är som svalast. Träning kör jag i korta pass, med många drickapauser i skuggan och gärna ett bad efteråt :) (annars brukar han sköta det själv genom att lägga sig i något dike ;))

Men jag tror som de andra att din hund snart vänjer sig. Värmen kom så hastigt nu så de flesta hundar tycker det är för varmt.
 
Sv: Härliga sommar?

Vår leonberger har en egen pool, det är en liten barn-bassäng köpt i leksaksaffären. Han går ofta dit och badar tassarna och benen, men han lägger sig inte i den. Han gjorde det en gång men det var svårt att resa sig igen för poolen var halkig i botten så nu nöjer han sig men att svalka av fötterna. Vi byter vatten då och då så det är kallt och det verkar han gilla.
Så mitt tips är att leta reda på en balja med halkig botten.:p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp