Härstamningsinfo - tacksam för hjälp!

LucyShow

Trådstartare
Hoppas någon av er kan hjälpa mig!

Har ett halvblod vars mammas sida enligt uppgift är fullblod som gått löp.

Vore kul att veta lite mer om allt från framgångar/temperament/övrig info som kan vara bra att veta.

Mamman heter Kenma och är e. Moulin - Roman Way - Mummys Pet - Linacre, vad gäller henne så vet jag så mkt att hon aldrig kom till start utan gick till avel direkt. Första halvblodsfölet kom 1998 och hon är född 1992 så hon kan ju mkt väl fått ngt föl innan dess som inte är reggat i ASVH.

Tack på förhand!

PS Bara för att klargöra..vill alltså veta mer om hingstarna ovan inte bara om stoet DS
 
Senast ändrad:
Sv: Härstamningsinfo - tacksam för hjälp!

Hade hon startat hade det stått där. Angående stammen kan jag säga att jag aldrig skulle velat ha en Moulin.:eek:

Roman Way däremot lämnade riktiga cigarrer!:bump:
 
Sv: Härstamningsinfo - tacksam för hjälp!

Hade hon startat hade det stått där. Angående stammen kan jag säga att jag aldrig skulle velat ha en Moulin.:eek:

Roman Way däremot lämnade riktiga cigarrer!:bump:

Tack för infon! Ojdå, det var ord och inga visor vad gäller Moulin. Vad mer exakt menar du? Knäpp, dåliga resultat eller vad? Var inte Mill Reef en superhäst och fick inte Moulin ngt av det? Och när du säger cigarrer, ursäkta en halvblodströg bukefalist, men vad menar du då?

Jag har letat inte bara på stoet utan även på samtliga hingstar jag nämnt. Är det pga att de var aktiva för så pass länge sen som inget kommer upp?
 
Sv: Härstamningsinfo - tacksam för hjälp!

Jag har haft ett par Moulinhästar och de har varit trevliga djur även om de varit löss på banan.
Den ena lämnade sedan en lång rad vinnare på banan, även i större löp och alla var fantastiska i skallen utom fuxstoet efter Diaglyphard. Henns första avkomma e. Diaglyphard var däremot supertrevlig.
 
Sv: Härstamningsinfo - tacksam för hjälp!

Jag har haft ett par Moulinhästar och de har varit trevliga djur även om de varit löss på banan.
Den ena lämnade sedan en lång rad vinnare på banan, även i större löp och alla var fantastiska i skallen utom fuxstoet efter Diaglyphard. Henns första avkomma e. Diaglyphard var däremot supertrevlig.

Jag måste säga att ni har festliga uttryck - cigarrer och löss... och i mellantiden har jag dessutom fått en kommentar från bekant som inte bara har galoppörer utan även hopphästar som kallade Moulin "en liten jävla råtta som bara sprang bra på gräs" . :grin:

Några andra Trivial facts om dessa hingstar?
 
Sv: Härstamningsinfo - tacksam för hjälp!

Dom hästarna som kommer upp i blå text är inlagda i den svenska databasen. Det är i första hand hästar som varit reggade i Sverige men även en del utländska hästar som löpt här eller har svenskfödda avkommor.

I det nuvarande systemet, som kom någon gång i slutet av 90-talet eller början av 2000-talet, finns även de hästar som var inlagda i det gamla systemet från början av 80-talet. I det lades det in en hel del gamla hästar som fanns i de nyare hästarnas härstamningar men där får du inte fram några tävlingsresultat. Så om det inte finns resultat på en häst kan det bero på

1) hästen har inte tävlat
2) hästen är har aldrig varit svenskreggad men har svenskfödda avkommor
3) den är född innan mitten av 80-talet

Däremot kan du alltid hitta hästens alla svenskfödda avkommor.
 
Sv: Härstamningsinfo - tacksam för hjälp!

Mummy's Pet stod i England men han har lämnat en hel del hästar som hamnade i Skandinavien. Jättemysiga, kralliga sprinters, bruna med lite vitt i ansiktet och på benen.:love:

Cigarrer!:bump: Alltså coola killar och tjejer.:love:
 
Sv: Härstamningsinfo - tacksam för hjälp!

Det är väl den bilden jag har av hans avkommor också.:devil:

Den första jag hade hand om var en pytteliten krabat som inte var så snabb (formtal 44:eek:), men gud så han försökte. Man nästan grät när man red honom i träning för han försökte så hårt. Man trodde nästan han skulle spränga sig och vi försökte ofta att låta honom vinna jobben för att ge honom lite självförtroende. Det gjorde honom givetvis inte snabbare och han fick bli ridhäst för han var ponnysöt och en riktig hjärtekrossare.

Märren red jag aldrig i träning men hon var snarare för stor och klumpig för att kunna springa riktigt fort än någon liten råtta. Om henne kan man säga att hon satte temperamentet på sina avkommor men hon lät hingstarna sätta typen. Hon hade riktigt bra gång för att vara fullblod och hoppade helt ok (kanske skulle räckt till 1.30-1.40 hoppning).
En av hennes avkommor (E. Diaglyphard) Tävlar MSV dressyr och åtminstonde en (E. Lomitas) fälttävlan.
 
Sv: Härstamningsinfo - tacksam för hjälp!

Bara en kommentar, det finns resultat även på hästar födda före mitten av 80-talet....Sökte på skoj och fick upp på en häst född -75....importerad -77, löpte fram till -81. Dvs loppen kommer inte upp, men resultaten finns!
 
Sv: Härstamningsinfo - tacksam för hjälp!

Då är det en av gubbarna, Bengt-Gustav Geijer eller Christer Boije, som lagt in det för hand. Dom hade ett eget rum på galoppförbundet där dom satt och registrerade in gamla hästar i databasen. Gubbdagiset. Dom var ena riktiga socker bägge två. :love:

Bengt-Gustav brukade åka med mig från Täby när jag jobbade på SGC.

Annars åker resultaten in i samband med att hästarna startar och man lägger in resultaten för loppen.
 
Sv: Härstamningsinfo - tacksam för hjälp!

Ok, vad härligt, skulle jag gärna pyssla med i lugn och ro:love::banana:

Förr vet jag att man fick upp även loppen i alla fall från -85 vet jag bestämt, dvs från Sverige, givetvis, men det får man inte längre. :mad:
 
Sv: Härstamningsinfo - tacksam för hjälp!

Får man inte? Har väl inte tittat på något från den tiden. Det har i alla fall funnits, nu kanske det är bortrensat. Lite konstigt med tanke på att kostnaderna för lagring borde ha gått ner rejält de senaste åren.
 
Sv: Härstamningsinfo - tacksam för hjälp!

Jag tittade precis och fick fram Mandarins (den enda jag kom på så där) ända från 1982. Det står längst ner i bilden att resultat före 1980 inte finns med. Det måste ha varit nåt fel på den du tittade efter.
 
Sv: Härstamningsinfo - tacksam för hjälp!

Mummy's Pet blev avlivad på grund av hans dåliga temperament då han vart för farlig att hantera i September 1986.
Fast han ligger en bra bit bakåt i stamtavlan.
 
Sv: Härstamningsinfo - tacksam för hjälp!

Jag såg att det funkade nu:idea:
Men förrut har det stått "tekniskt fel" många gånger när jag har försökt, just på de äldre loppen på olika hästar. Men nu har dom visst fått ordning på det igen:bow:
 
Sv: Härstamningsinfo - tacksam för hjälp!

Moulin född 1976, fux, 160cm. Stod i Frankrike ifrån 1982 sedan på Vasaholms stuteri, dog 1996. Kostade 10 000 sv kronor i avgift 1984.

Far till Village Star (FR) som är far till

Kauto Star

en av den moderna tidernas bästa hinderhäst.

Har en bild på Moulin i en hingstbok.
 
Sv: Härstamningsinfo - tacksam för hjälp!

Mummy's Pet blev avlivad på grund av hans dåliga temperament då han vart för farlig att hantera i September 1986.
Fast han ligger en bra bit bakåt i stamtavlan.

Hrmmm, nja jag kan inte klaga på DÅLIGT temperament. Tror att det mesta kommer från hans fars sida vad gäller både utseende (biff), höjd (1,73), talanger (storhoppande och kvick från backen) och temperament (supertrevlig men ibland kokar det över). Men ändå vill man ju veta vad hans mammas sida nedärver och hurdana de upplevdes. Det märkliga är att hans 2 halvsystrar är två små räkor på ca 1,60 och VÄLDIGT lätta i typen medans han är ett riktigt kraftpaket :love:. Och deras fäder har vad jag vet inte nedärvt smått i allmänhet.

Stämmer f.ö. det jag hört om Mill Reef, dvs megavinstrik?
 

Liknande trådar

Avel Någon här som vet mer om följande fullblodshingstar? Allt från prestationer till temperament osv..Har koll på stam men vill veta mer...
Svar
1
· Visningar
786
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp