Häst blev påkörd av smitare

Läs om, läs rätt
Vad hade hästen på vägen att göra?
2 stycket hade fel.
1 Bilisten som drog
2 Hästhållaren som inte klarar av att hålla hästen innanför hägnet.

Skrev jag, är det något du anser vara fel?
Läs om, läs rätt själv.
En smitningsolycka är aldrig hästägarens ansvar!
 
Läs om, läs rätt själv.
En smitningsolycka är aldrig hästägarens ansvar!
?? Hur kan du hävda det? Själva olyckan kan ju bero på den ena parten, men den andra parten smiter.
Men visst hästägare har ju i förhållande till hundägare frikort vad det gäller ansvar.....och då kan man ju se det som om hästägaren smiter från ansvar ;)
 
Reglerna gäller för fordon i trafik, dvs. inte parkerade bilar. Men om du bara står stilla t.ex. vid ett rödljus så är det fortfarande i trafik. (men det lär ändå inte uppkomma så mycket dyra skador då:))
Tänk timmerbil t.ex. Om den kör på något så ska det betalas trafikskadeersättning. Om den smäller till något med kranen när den står och lastar så är det något som föraren får stå för själv eller ha andra försäkringar till.

Fast det finns ju situationer där hästar skadat stillastående bilar och bilisten fått stå för hela kalaset själv? Dvs självrisk och allt. Trots att bilisten inte har varit del i vållande alls. Då anser jag inte att det är självklart att bilisten ska stå för kalaset bara för att det är en häst.
 
Oavsett vem som är vållande i en olycka är det straffbart att smita från den.
Du slår in öppna dörrar, ingen här hävdar det motsatta. Men vad du säger "En smitningsolycka är aldrig hästägarens ansvar!" är taget ur din fantasi. En hästägare kan naturligtvis vara ansvarig i en sk. smitningsolycka, antingen för själva olyckan eller för smitningen. Det är 2 skilda händelser. 1 Själva olyckan, 2 smitning från olycksplats. Fråga en jurist så märker du att han förklarar det hela på samma sätt ;)
 
Fast det finns ju situationer där hästar skadat stillastående bilar och bilisten fått stå för hela kalaset själv? Dvs självrisk och allt. Trots att bilisten inte har varit del i vållande alls. Då anser jag inte att det är självklart att bilisten ska stå för kalaset bara för att det är en häst.
The lööw..som Peter Sellers brukade säga. Lagen säger att : Hästen är ett av jordbrukets djur och som sådant går ägaren fri om inte oaktsamhet kan bevisats...och det har jag för mig är förbaskat svårt att bevisa...
 
Du slår in öppna dörrar, ingen här hävdar det motsatta. Men vad du säger "En smitningsolycka är aldrig hästägarens ansvar!" är taget ur din fantasi. En hästägare kan naturligtvis vara ansvarig i en sk. smitningsolycka, antingen för själva olyckan eller för smitningen. Det är 2 skilda händelser. 1 Själva olyckan, 2 smitning från olycksplats. Fråga en jurist så märker du att han förklarar det hela på samma sätt ;)
Varför ska jag fråga en jurist när jag vet att jag har rätt? Kör du på någon och sedan avviker från platsen spelar det ingen roll om du är vållande eller inte, det är ett lagbrott att smita från en olycka. I det här fallet är det aldrig hästägarens ansvar hur gärna du än vill ha det till det.
 
Fast det finns ju situationer där hästar skadat stillastående bilar och bilisten fått stå för hela kalaset själv? Dvs självrisk och allt. Trots att bilisten inte har varit del i vållande alls. Då anser jag inte att det är självklart att bilisten ska stå för kalaset bara för att det är en häst.
Men om då är det väl en vanlig skadeståndsfråga? Så det handlar om vad det var för situation och om det finns någon som varit oaktsam eller haft uppsåt. Inte att man aldrig kan få ersättning.

Det har ju inte alls att göra med trafikförsäkringen och reglerna om trafikskador.:confused:
Eller tänker du på situationer som är i trafiken och där det är ett hästfordon som orsakar olyckan? Så du tänker att det borde vara obligatoriskt med trafikförsäkring för hästar.

Men nu har vi kommit ganska långt ifrån den ursprungliga situationen med förrymda hästar som springer ut på vägar.
 
Varför ska jag fråga en jurist när jag vet att jag har rätt? Kör du på någon och sedan avviker från platsen spelar det ingen roll om du är vållande eller inte, det är ett lagbrott att smita från en olycka. I det här fallet är det aldrig hästägarens ansvar hur gärna du än vill ha det till det.
här bevisar du din bristande förmåga att läsa rätt:D
 
Det är inga problem, stättor o vinkelöppningar räcker för att tillgodose den
Om ägaren vill ha så rovdjuren inte tar sig in är det ett problem.

Kan en människa ta sig in i en hage utan att öppna en grind så kan rovdjur ta sig in, finns det grind så måste passerande stänga så djur inte tar sig ut eller in och det ska inte gå att göra en egen öppning för att någon tycker att just här vill jag ta mig in i hagen, ska även hålla för förare som inte kan hålla sig på vägen.

För mig är största problemet älgarna under brunsten som drar ner staket trots minst 5000 V (mätaren går inte högre) och 3 väl spända trådar och stolpar i ek.
På grannfastigheten är det problem med att folk klipper upp understa tråden så kalvarna kommer ut för det är för långt till dom 2 in och ut gångarna som finns.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Halkan ställer till det för många hästar och deras ägare just nu. Stephanie Lindskog oroade sig för att hennes oskodda avelssto skulle...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Idag var jag på julmarknad med en vän. Lämnade av min dotter hos svärmor och åkte småvägar för att hämta upp min vän. Hästtjej som man...
Svar
15
· Visningar
1 858
Senast: em-pirre
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Enköping sålde en annan kvinnas häst. Nu har hon åtalats för bedrägeri mot köparen och förskingring mot hästägaren. ...
Svar
0
· Visningar
717
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Enköping var fodervärd åt en annans häst – som hon sålde till en tredje person. Nu har fodervärden dömts för bedrägeri och...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Världscupsfinalerna
  • OS i Paris 2024 (dressyr)

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp