Häst boxar.

E

Elin-Jansson

Hej! Jag ska bygga hästarboxar men undrar hur mycket det kostar att köpa boxar? runt 5-6 st.

om ska ska bygga boxar själv vad för material ska man ha då?
 
Sv: Häst boxar.

Pris är nog bäst att kolla runt för att hitta det bästa alternativet för dig.
Har själv byggt egna boxar och vi har använt hyvlat furuplank från egen skog kommer inte ihåg vad det kostade att såga till virket.

Så här ser det ut i mitt stall:
14823994.jpg


http://www.pixbox.se/pic_show_id16620211.html
 
Senast ändrad:
Sv: Häst boxar.

Jag som är helt tokig i trärent valde bok o ek (som jag först oljade och sen lackade) som stallinredning. Nackdel med de träslagen är att allt måste förborras. Fördelen är att det är så hårt så att hästarna inte knager på det.
Taket valde jag med att olja o lacka, tyckte det blev mycket bra, slutresultatet.

14.jpg
 
Sv: Häst boxar.

Det är väldigt svårt att svara på din fråga iom att den är så ospecificerad.
Ska boxarna byggas i en befintlig byggnad, ska du bygga en stallbyggand från grunden eller ska du ha uteboxar? Hur stora ska de vara? En shetlandsponny kräver mindre plats än en Shire.
Om du ska bygga ett helt hus så är frågan hur byggkunnig du är. Iom att du fråga om vilket material du ska använda får jag känslan av att du inte byggt så mycket då är det nog bättre att köpa färdigt. Det tar tid att bygga av lösvirke och är mycket att tänka på.
Jag har byggt ett hönshus av lösvirke och 2 uteboxar av byggsats. Jag har spikat endel i mitt liv men kände stundtals att jag tog mig vatten över huvudet och det finns massor av felaktigheter på huset. De fel som är stör inte hönsen men det är inget mästerbygge precis. Byggsatsen till stallet är jag glad att jag köpte. Hade nog klantat till det rejält någonstans annars.
 
Sv: Häst boxar.

Tänk bara på att du måste förpröva hos Länsstyrelsen om du bygger fler än 4 boxar, du måste ha tillstånd. För mig blev det billigare att bygga boxarna själv än o köpa färdiga.
 
Sv: Häst boxar.

Jag ska bygga boxar i ett stall, allt finns föruton boxarna. jag ska ha 3.5m på bredden och 4 m på längden.
 
Sv: Häst boxar.

Jag som är helt tokig i trärent valde bok o ek (som jag först oljade och sen lackade) som stallinredning. Nackdel med de träslagen är att allt måste förborras. Fördelen är att det är så hårt så att hästarna inte knager på det.
Taket valde jag med att olja o lacka, tyckte det blev mycket bra, slutresultatet.

14.jpg

Fiiint! Precis så där funderar jag på att ha det , minus bok då. Skulle vilja ha ek på allt. Om jag ser rätt på bilden så har ni ek i stolparna?
 
Sv: Häst boxar.

Tack! :)

Ja det är ekstolpar och sen är resten bokplank.
Dörrarna blev dock i fur då de hade blivit för tunga i bok. (därav balken som skydd)

Jag minns inte hur mycket dyrare detta blev, men jag gick på det mer långsiktiga att detta håller och att det är underhållsfritt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 543
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Om man ska bygga boxar för två hästar i en byggnad som är klassad som ekonomibyggnad, behövs förprövning då ? Byggnaden är en lagård...
2
Svar
20
· Visningar
1 217
Senast: skogaliten
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 166
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
598
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp